Medlem
Ny gamer dator

Försökt posta ett tag min uppkoppling på hotellet är lite knasig ursäkta om det blir trippelpost:)

Har en rätt okay dator en 3700+ 2 gig ram och ett radeon x800 gto kort.
Brorsan pluggar och har det lite knapert och hans dator gick in i väggen för några dagar sedan, så han ska få ta över min och jag ska skaffa en ny.

Har varit i Hong Kong i ett par månader och är inte så high på vad som hänt på dator fronten.

Tänkte fixa (för första gången) en ren gamer dator.
Kollat runt lite och hittat en på komplett som var lite extrem.
Är nog smartast att konfigurera en dator själv.

Undrar om någon har lite tips?
Har redan en riktigt nice skärm, ljudkort och 7.1 surround speakers.
Allt annat måste fixas, - mus.

Kollat runt lite som hastigast och FX-62 processorn verkar rätt het.

Tänkt lägga ner runt 20.000 på burken, undrar om någon kan komma med lite bra tips (som ni alltid brukar )

Grafikkort står nog mellan Gainward GeForce 7950GX2 1GB,1.4ns GDDR3
och PowerColor Radeon X1900XTX 512MB GDDR3.

Om någon har tips på bra komponenter är jag mycket tacksam:)
Hur mycket minne skall jag slänga in tycker ni?

Tack på förhand!

d0e
Medlem

Ska du bygga en dator från scratch just nu så är det på intels nya processor "conroe" som gäller.

[http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322633]

Modekort och allt annat får du kolla upp.

Medlem

Tack för tipset, inte ens hört talas om den

Inaktiv
Skrivet av BigD:

Tack för tipset, inte ens hört talas om den

Då är det nog dax nu

[http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=568&page=8]

Med tanke på att du verkar vilja ha allt top off the line så är väll core 2 extreme valet för dig... dock är det ganska tunt på moderkorts sidan än

Vad du ska skaffa i minnes och moderkortsväg låter jag någon annan svara på 8)


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem
Skrivet av 8lul:

...dock är det ganska tunt på moderkorts sidan än :(...

sen är det ju ganska tunt på processorsidan också just nu, räkna med en månad innan du får tag i någon. komplett säger ju 20 augusti preliminärt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

mm sant... det lär ju ta sin tid oxå.

Dock säger datorbutiken att dom får sina imorgon... tror dock inte detta stämmer. Utan det lär bli rejält försenat.

Detta gäller dock enbart E6600 och E6700 på db, E6300 och E6400 är obekräftade.

E6700


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

jo, och även om de kommer in i morgon så lär de ju vara slut på 10 minuter. skulle inte förvåna mig om alla redan var bokade, de lär ju inte komma över några stora partier nu i början :\


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Tack för tipsen, kollat runt lite och har en bekant som jobbar för ett företag som leverar datorkomponenter och han har sagt att han kan ordna Intel Core 2 Duo E6700 2,67GHz processorn åt mig till ett rabatterat pris.
Är det något att satsa på eller ska man satsa på en ännu bättre processor?
Har ingen jättebrådska med att fixa allt detta vore bara skönt att ha det gjort innan semestern tar slut

Medlem

allt beror ju på din plånbok, men jag skulle absolut stanna vid E6600/E6700. extreme är varken billig eller prisvärd imo.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hehe brukar ju vara så, går man ner ett steg från det allra nyaste blir det genast mycket mer prisvärt.
Blir nog den processorn jag satsar på något tips på vilket grafikkort man ska välja?

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av 8lul:

...dock är det ganska tunt på moderkorts sidan än :(...

sen är det ju ganska tunt på processorsidan också just nu, räkna med en månad innan du får tag i någon. komplett säger ju 20 augusti preliminärt

de tog in typ 120 st till den 4:e, som man kunde förbeställa, men de gick på några veckor, nästa lass skulle komma till den 20:e då.


signatur

thank you, come again

Medlem

Tänkte också höra hur det är med datorbutiken, funkar det bra med leveranser och så? Brukar alltid handla på komplett annars.
Mailade datorbutiken med lite frågor för två dagar sedan och inte fått svar ännu så det verkar ju lite sådär.

Inaktiv

Core 2 Extreme har upplåst multiplier, det har inte Core 2 Duo men de ska gå att klocka rätt bra i alla fall

1
Skriv svar