Vad kan man göra med en Saitek Cyborg 3D-joystick?

Medlem
Vad kan man göra med en Saitek Cyborg 3D-joystick?

Hittade en affär som köpte upp och sålde konkurslager, och där hade dem min favoritjoystick till salu för 15:- (femton kronor). Idiotiskt billigt, så jag köpte en till farsan och en till mig själv. Jag har sedan förut en lånad som jag tänkte lämna tillbaka. Det jag inte kollade var interfacet, vilket så klart var grejjen till de var så billiga. Det var seriellt istället för USB. Nåja, farsan hade sånt interface och blev hur glad som helst över presenten, jag har numera en joystick över då jag dels inte har sån kontakt längre och dels inte gillar det gamla måste-kalibrera-kontakten. Jag bryr mig inte om de förlorade glasspengarna, däremot har jag lite skräp jag måste använda nått. Slita innan jag slänger, ni vet.

Så, hur kan man modda en sån modell till nått roligare?

(såg förresten på en driftingevent här i Västerås att fast&furios:tokyo drift-showoff-bilen i Hübinettes tält hade en sån till växelspak, bland andra moddar.)


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Ditt moderkort kom garanterat med en lös kontakt för seriell som bara är att plugga in.

Annars så rekommenderar jag att du köper latex, doppar den till passande grovlek är uppnådd, formar till den efter önskemål och är glad över din nya glädjepinne. Det är få förunnat att älska med en Cyborg. Se Total Recall (första 5 minutrarna eller så) för att se hur det kan bli.

W2k
Medlem

Jag tror nån har fått nåt om bakfoten .. så går det när man använder lekmannabenämningar istället för att kalla kontakterna för vad de egentligen heter.

Anslutningen på MaxH:s joystick är antagligen DB15, så kallad gameport, en seriell kontakt med 15 pinnar. Det som sitter på moderkortet är DB9, likadan kontakt, också seriell fast med 9 pinnar. Av förklarliga skäl passar de inte ihop.

DB15:

DB9:

Kontakttypen som folk brukar kalla för "parallellport", alltså DB25, är exakt likadan fast med 25 pinnar.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Finns väl på ljudkortet om man nu har ett separat.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

MFC
Medlem

Nyare ljudkort saknar "gameport".. kan dock finnas på moderkortet men behöver då troligen aktiveras i BIOS.

för övrigt EEEEEK!

Hade ett med db15 och Flightsimulator ville inte kännas vid den.. TROTS att det hittades och funkade i systemet.. BAH!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag fick med en Gameport till mitt moderkort, annars brukar man kunna koppla på sådana på sitt ljudkort också. Vet inte hur det är med x-fi iof.

Medlem

ber om ursäkt för förvirringen och tackar w2k för förklaringen. I vilket fall så tänkte jag inte använda den som joystick, trodde det framgick i min första post.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

1
Skriv svar