Medlem
nätverkskabel

Jag ska köpa en nätverkskabel, som ska vara minst 25 meter och klara av att ligga utomhus. Men när jag kollade på webhallen.com men där finns det flera olika varianter av nätverkskablar (kolla på den här länken), nu undrar jag vilken jag ska/bör ta och om det är någon som har förslag på vad jag ska ha för kabel?

Min router är av märket Belkin och jag tror att det är den här routern

Medlem

Vanlig cat5 bör funka alldeles utmärkt såvida du inte tänkt köra gigabit, för där plockar man nog gärna fram sin cat6-kabel.
Med "vanlig" menar jag rak oskärmad kabel. Oskärmad benämns oftast "UTP" i kataloger (Unshielded Twisted Pair)

Inaktiv

cat5e klarar gbit. vad jag vet används inte gamla cat5 längre i någon större utsträckning...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ja det var jämrans, jag som trodde cat5 var samma sak som cat5e men slarvigare skrivit, men det har jag googlat nu. /bonk

Medlem

OK!

Tack! Ska iväg och köpa idag!

Inaktiv

Om du ska ha 25 meter TP så ska den nog helst vara skärmad, för en 25m UTP blir magnetisk och stör ut sig själv, och som sagt här ovan, cat5 räcker om du inte ska ha Gbit nät.

Inaktiv

förutom att det där är fel, så har du svarat i en tre månader gammal tråd. köpet är gjort sedan länge.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar