Ny bildskärm (platt) för spel&film

Medlem
Ny bildskärm (platt) för spel&film

Hej,
Skall köpa en ny bildskärm, har tankarna på en plattskärm. Så hur snabb responstid måste skärmen ha för att den skall kunna användas för spel och kolla på film? Och finns det något annat man skall tänka på? Prisspannet är ju rätt stort så några tips på en bra skärm skulle upskattas. Tack på förhand

Medlem

Normalt brukar 8 ms räcka till utmärkt. Men det är inte bara responstiden som är viktig, se även till att kontrasten är på minst 700:1 samt att ljusstyrkan ligger på 270-300 cd/m2.

Medlem

Tips: Samsung har grymt bra skärmar. Jag har en 913N som är alldeles utmärkt.

Inaktiv

Jag har haft en med 8ms men tyvärr kändes den otillräcklig för att spela FPS med. Dock är jag rätt petig när det gäller sånt.

Så finns det övriga tips om skrärmar med en grym responstid utan att bildkvalitén blivit våldtagen är jag intresserad.

Medlem

själv så har jag en Samsung SyncMaster 193P och denna är jag riktig stolt över.

svarstid är 8ms, kontrasten är 1000:1 och ljusstyrkan är 250 cd/m2. och denna har jag absolut inga problem med när jag spelar eller tittar på film

Medlem

Hur kollar man ljusstyka och kontrast? Har en LG skärm som jag tror har 8ms, som jag inte uppleft några som helst problem med. Vilken LG skärm jag har vet jag inte, kommer inte ihåg


signatur

Videomupp

Inaktiv

Jag införskaffade nyligen en Samsung Syncmaster 244T 24" Widescreen. Jag var lite orolig innan jag pluggade in den, med tanke på dåliga pixelgarantier. Men jag hittade faktiskt inte en enda pixel som var pajko. Skall du skaffa den ultimata gamingskärmen så är detta något för dig. Bildkvalité som gör det blött i kalsingen.

Det finns dock en hake.. 11500 kr ungefär. Jag är knappast rik, men jag tycker att skärmen egentligen är den största flaskhalsen av dem alla när man införskaffar ett nytt datorpaket. Inte många som ser det som jag kanske. Men för mig är en bra skärm uppskattat eftersom jag pysslar mycket med bildhantering.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

Trevlig skärm Zuncan. Har nyligen köpt en själv. Är jättenöjd. Letade läänge efter en TFT som är bra för videoredigering, grafisk design och spel. Tycker den fungerar kanon.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Själv sitter jag på en Samsung Syncmaster 730BF med 4ms responstid. Är jättenöjd med den! Skärmen är 17" vilket många kanske tycker är litet, men det beror på vad man jämför med. Jag gick från 17" CRT till 17" TFT så bildytan blev större. Skärmen finns dock i 19" också och Samsung har redan släppt en uppföljare med 2ms responstid. Har dock inte sett denna skärmen "in action".

Inaktiv

Size does matter! Mark my words!

Det blir så mycket mer överväldigande att lira på en riktigt stor skärm. Jag lovar, om du sätter dig framför en 24" i en vecka för att sedan återgå till en 17" som kommer det att kännas löjligt litet.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Inaktiv

Vad är bäst, en 17" med DVI eller en 19" med VGA, om de båda har typ samma specs? Hur viktigt är det med VGA/DVI-anslutning?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

DVI är bättre då det (rätta mig om jag har fel) är digitala signaler som överförs = mindre störningar och förluster försvinner, skarpare rent ut sagt.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

personligen skulle jag välja 19-tummaren. om man ställer in en vga-skärm rätt är väl skillnaden ganska marginell, skillnaden mellan 17 och 19" är dock stor


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ja, hellre 19 och VGA.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Zuncan:

Size does matter! Mark my words!

Det blir så mycket mer överväldigande att lira på en riktigt stor skärm. Jag lovar, om du sätter dig framför en 24" i en vecka för att sedan återgå till en 17" som kommer det att kännas löjligt litet.

Givetvis, men som jag skrev så gick jag från en 17" CRT till en 17" TFT. Så för min del känns TFTn större än CRTn. Men ditt resomemang gäller ju för allt under 24".

Inaktiv

[http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LGL1770H]

Om jag ska hålla mig under 2k och vill ha en hyfsad spelskärm tror ni då den här blir bra?

Medlem

Tack för alla svar, har hjälpt mycket.

Inaktiv

Mitt resonemang gäller att 17" är för litet. Det skulle möjligtvis vara så att man väljer att sitta på 17" med anledning till brist av utrymme. Annars finns det inget som talar för en 17-tummare idag. Oavsett om det gället TFT eller CRT. Så enkelt är det. Tycker du ändå det så tycker du fel.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

Sitter på en syncmaster själv och är jättenöjd, 21"

Inaktiv

Snubblade precis över den här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324156

19"
4ms
2000:1
300cd/m2

För bara 3995kr. Dock har jag inte hittat något test på den ännu.

Inaktiv

Jag har själv en Samsung Syncmaster 940bf och är grymt nöjd. Har haft den i 3månader nu och inte upplevt några problem alls i varken spel eller vid filmtittande.

Medlem
Skrivet av Zuncan:

Mitt resonemang gäller att 17" är för litet. Det skulle möjligtvis vara så att man väljer att sitta på 17" med anledning till brist av utrymme. Annars finns det inget som talar för en 17-tummare idag. Oavsett om det gället TFT eller CRT. Så enkelt är det. Tycker du ändå det så tycker du fel.

Du är bra rolig du. Jag tycker att 19"+ är för stort då jag sitter så pass nära skärmen som jag gör, det har alltså inget med platsbrist eller liknande att göra.
Och snälla, gör inte dina subjektiva åsikter till fakta.

Inaktiv

Närsynt? Om du sitter sååå nära din skärm är det inte hälsosamt. Jag råder dig därför att inköpa en större skärm så du kan flytta stolen någon cm längre bak.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

Nein, inte närsynt. Och att det skulle vara ohälsosamt är inget jag märkt av faktiskt (iof så har jag ögon av stål). Blir helt enkelt så att när jag slänger upp fötterna på sängen (normalt under slösurfning) så är det inte ovanligt att jag har ögonen 30~cm från skärmen. Så för mig fungerar 17" (tillsammans med en slavskärm) utmärkt med eller utan ditt samtycke.

Inaktiv

Okidoki. Det får stå för dig. Och 30 cm är nästan halva det avståndet jag har till min skärm... Passa ögonen - Jag har även jag "ögon av stål", men det är ju förmodligen något man lätt inbillar sig oxå. Sen sa jag inte att 17" inte fungerar alls. Jag menade och bara att större skärmar helt enkelt ger en bättre upplevelse. Det måste väl ändå vara fakta?


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Inaktiv

Hur står sig widescreenskärmar i spel och sånt? HIttade denna http://www.clickstore.se/product_viewer?art_num=P8739AA$ABB&u... och blev rätt sugen på den... Men vet inte om det suger och blir fult i spel eller nått... tips?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Det var billigt. Se bara till att skärmen är tillräckligt bra prestandamässigt för att lira spel.

Jag har widescreen och det fungerar över förväntan. Det stämmer dock att bilden kan bli lite "tillplattad" under de spel som inte stöder widescreen. Det gäller så gott som endast gamla spel. I de fall där bilden blivit "tillplattad" så har iaf inte jag upplevt det störande.

Bra att veta är också att en 19" widescreen kan kännas något mindre än en 19" 4:3 skärm. Jag vet faktiskt inte vad jag skulle ha valt. Spontant skulle jag nog kört på en 4:3 eftersom det gäller 19".


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Inaktiv

Jag är ute efter just en skärm som jag både kan ha som datorskärm och tvskärm... funkar en vanligt datorskärm bra då eller?
Ska flytta och kommer inte ha plats för bägge tv o datorskärm

ngt bra alternativ? 19-21" ska det vara...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

för att få tv-bild måste du ha en tv-mottagare. sådana finns inte i datorskärmar, utan isf behöver du ett tv-kort.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Youtube-proffs

Varför är det så viktigt med hög kontrast?


signatur

Calle säger att jag är influencer

12
Skriv svar