Medlem
Fel på kortet?

Hej.

För några dagar sedan när jag skulle spela Prey så kunde jag spela i ungefär 5 minuter sen kom det upp svarta trianglar, kuber etc över hela skärmen. Testade att uppdatera drivrutinerna, men det hjälpte inte. -.- Så då trodde jag att det bara var Prey det var fel på, men när jag tesade annat så blev det likadant >_< Är det grafikkortet eller nåt annat det är fel på?

Här är en bild som visar hur det ser ut. -.-: http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/20907180812.jpg&s=f10

Medlem

Vad har du för graffekort? Det ser liknande ut då mitt gamla kort gick sönder och drabbades av värmeproblem

http://img124.imageshack.us/img124/8896/quakeerrorcopy8ld.jpg


signatur

Videomupp

Inaktiv

Förmodligen orsakat av värmen... men eftersom du får det först efter ett tag så kanske det går att rädda... men kolla noga upp temperaturen på dit grafikkort.

Har oxå haft ett grafikort som gick sönder på det viset. Såg precis likadant ut i spel som för dig. Bytte mitt kort på garantin. Har du tur är ditt kort inte paj än, dock är det troligt att det har skadats. Så troligen blir kortets livslängd förkortat.

Om temperaturerna på gfx-kortet visar sig höga så kolla upp så det inte sitter massa damm i fläkten på grafikkortet. Eller att fläkten snurrar öht.

Annars är det väll bara att byta ut det på garantin. Har du ingen garanti kvar så prova byta fälkten som en sista lösning.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Testade att kolla temperaturen nyss. Det såg inte bra ut. -.- 75 - 80 C när jag inte lirade nåt spel eller nåt. Och när jag satte igång Prey igen kunde det gå ända upp till 120 C :S

Inaktiv

Då låter det som fläckten dött helt... öppna chassit när datorn är igång och kolla så att fläkten på grafikkortet snurrar.

Gör den inte det så har du 3 alternativ (som jag kan komma på nu iaf):

1: Byt kortet på garantin om du har någon sådan kvar.

2: Har du ingen garanti kvar så prova byta fläkten på grafikkortet.

3: Att det sitter så mycket damm i fläkten att den har stannat pga detta... gör rent från damm och kolla om fläkten går igång igen. Dettas bör du bara använda som en tillfällig lösning, 1:an och 2:an är lösningarna du skall gå på annars.

Du ska iaf inte spela med den tempen... idle tempen är för hög oxå, visst dom flesta korten ska klara av ca: 80C men det är absolut inte nyttigt för dom.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Okej, tack för tipsen, men fläkten har inte stannat :S

Inaktiv

Byt ut fläkten på ditt grafikkort då kanske?

Vad har du för grafikkort?
Garanti kvar på det (garantin bryts om du byter fläkt, så utnyttja garantin i första hand)?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Hm...

Har ett GF 6800 GT. Mjo, garantin borde jag utnyttja som sagt, om jag har den kvar. Vet inte om jag har nån dock. -.- Fast det borde jag ju.

Medlem

Ah, mitt 6800 GT drabbades av samma sak. Tearing i q4, men märkte det även i andra spel. Fick lämna in kortet till dell och fick ett nytt. : >

Dock är tempen ganska hög atm, ~60-70 grader. Iofs så kokar rummet i denna jäkla värme. Men kolla upp din garanti bara.

Medlem

Kortet på min gamla dator pajade nyss..Eftersom jag ser allt som händer i burken tills Windows startas antar jag att det är kortet som pajat..Nu är det en gammal Dell så jag undrar om nån vet ett kort som passar till en såpass gammal burk? Dell Dimension 8100..Cpu 1.2 GHZ (tror jag) 1GB RAM..

Inaktiv

om du öht får bild fungerar ju bevisligen grafikkortet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jo, fungerar gör det nog. Men till vilken grad. Överhettninsproblem kan ju orsakas av någonting som är sönder på graffekortet, eller har jag fel?


signatur

Videomupp

Inaktiv

skulle ju vara fläkten då.

det jag menade var att om man får fungerande bild i bios (2d) har man bild även i windows. (också 2d) eventuell felsökning bör inrikta sig på mjukvaruproblem och inte grafikkortets funktion.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ja då e ja me Kanske det som var problemet med mitt gamla. Var nämligen så att alla problem syftade på ett överhettningsproblem, men min kompis köpte kortet och har typ aldrig haft problem med det. Inte för att han lirar så mkt spel, men något problem tycker man att han borde ha


signatur

Videomupp

Inaktiv

värmeproblem och strömproblem kan vara ganska lika varandra...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar