Medlem
två routrar

Jag undrar om det går att koppla in två routrar i ett nätverk, för jag har en router nu och från den ska jag dra tråd ner till källaren där jag får nytt rum, men jag vill kunna lana där och då undrar jag om det kommer att funka om man kopplar på en router till (nere i källaren), så att alla ska kunna koppla upp sig.

Medlem

skall du bara ansluta fler datorer till näverket så behöver du inte en till router, det går utmärkt med en Hubb/Switch. Bara köp en i önskad storlek och dra en kabel från en av routerns portar till den så har alla tillgång till internet.

Är det så att du redan har 2st routers så är det bara att använda den ena routern som switch istället, alltså koppla inte in någon kabel i WAN utaget på routern utan använd enbart switchutagen och gå sen in på routerns inställningar och se till att eventuelle DHCP-server är avstängd så att du inte får 2st DHCPs på ditt nätverk.
En annan sak som kan vara bra att kolla också är IP-adressen routerna andvänder, en ganska vanligt standard är 192.168.0.1 och vill båda routerna ha den adressen kan det bli problem.

Medlem

ok, men blir det kanske billigare om jag köper en hubb/switch? Eller ligger prisnivån på den samma som för router?

Är det någon som har något förslag på en bra hubb/switch??

Medlem

jag sökte lite på webbhallen.com, både på switch och hubb och fick svar på båda. Är det någon skillnad mellan en hubb och en switch? eller är det bara två olika namn på exakt samma sak?

Medlem

En hub är en kollisionsdomän själv medan switchen har en kollisionsdomän per port. Switch är det som man kör med idag och hub användes på 90-talet.


signatur
Medlem

vad är/betyder "kollitionsdomän"?

Men om jag förstår dig rätt så är det en switch jag ska köpa och inte en hubb? Rätt?

Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Collision_domain

Så jävla svårt är det inte att söka. Går 100 gånger snabbare att skriva ordet du inte vet på wikipedia än att fråga och vänta på att nån skall föklara.


signatur
Medlem

En hub skickar ut all information till alla ansluta medans switchen bara skickar informationen till rätt port. (Dvs om du har datorerna A, B, C och D anslutna till hubben och A vill prata med D så skickar hubben endå informationen till A,B,C och D).


signatur

Spelat sedan q2 :)

Medlem
1
Skriv svar