Ska man vänta med inköp av helt nytt system?

Medlem
Ska man vänta med inköp av helt nytt system?

Jag har ett 2 år gammalt system men jag ska inte byta ut det ännu. Jag har mina datorer i mellan två och tre år innan jag köper nya delar och sätter ihop en helt ny dator.
Men jag vill bara höra efter om vad som är på gång när det gäller hårdvara med tanke på ett nytt OS som snart släpps.
Jag kanske uppgraderar innan nästa sommar men är det då en uppdatering som bör fungera med Vista eller kommer "man" fortfarande mest använda XP?
Är det några nya tekniker som kommer, på tex grafikkortssidan? Är det mer i minne på korten som gäller eller kommer några nya saker?

Behöver inte få definitiva svar utan bara lite tankar och åsikter om dennaa "flummiga" fråga.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Hehe, det är alltid nya tekniker och produkter på g. Själv väntar jag sällan utan kör på det som är bäst just då och tillgängligt.

Medlem

Direct X 10 är ju på ingång, eller ingång och ingång. Det kommer med (efter?) Vista släppet. Har för mig att DX 10 kompatibla grafikkort ska komma under fjärde kvartalet någongång. Sen är det en ny grafikkorts arkitektur på igång med, unified shader som ATI ska vara först med deras R600. Lanseringen är planerad till December med det vet man ju aldrig.

Inaktiv

Har du inte lust att lägga massa pengar på ett nytt op så kommer XP troligen stå sig bra i några år till medans vista kommer komma mer och mer succesivt. Själv skulle jag inte vänta med att uppgradera min burk bara för att se vad som stöds och vad som inte stöds av vista.

Inaktiv

Skall du vänta på det nya, ja då får du vänta hela livet. Det är ju alltid något nytt på gång. Det gäller även dessa förbannade mobiler mm. Jag säger bara - Köp och skit i att vänta. Du lever idag, inte imorgon.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Inaktiv

Är idioti att köpa något precis innan nysläpp när det dessutom är sommar och sol. Intel å AMD har väl utlovat prissänkningar till hösten...?


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv
Skrivet av Hunken:

Är idioti att köpa något precis innan nysläpp när det dessutom är sommar och sol. Intel å AMD har väl utlovat prissänkningar till hösten...?

Innan nysläpp av vad? AMD och Intel har redan sänkt priset på sina processorer...

...för övrigt regnar det här

Inaktiv

På tal om prissänkningen, hur mycket blev det nu då?

Medlem
Skrivet av Zuncan:

Skall du vänta på det nya, ja då får du vänta hela livet. Det är ju alltid något nytt på gång. Det gäller även dessa förbannade mobiler mm. Jag säger bara - Köp och skit i att vänta. Du lever idag, inte imorgon.

Självklart kan man inte vänta för att "det kanske kommer nytt imorgon" vilket, precis som du säger, det alltid gör. Men jag tänkte mer om det är några stora nyheter när det gäller hårdvara med tanke på nya Vista (så ofta kommer inte nya OS). Eller om det är en ny serie grafikkort efter Nvidias 7XXX-serie tex.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Skrivet av Pretorian24:

Självklart kan man inte vänta för att "det kanske kommer nytt imorgon" vilket, precis som du säger, det alltid gör. Men jag tänkte mer om det är några stora nyheter när det gäller hårdvara med tanke på nya Vista (så ofta kommer inte nya OS). Eller om det är en ny serie grafikkort efter Nvidias 7XXX-serie tex.

Problemet med det där är att jag tycker att det alltid är stora nyheter på gång när det gäller hårdvara. Just graffekortet kanske inte uppdateras med ny teknik mer än varannat år typ, men sen har vi ju minnet, moderkortet, mm mm. Sammantaget gör det att det alltid är något nytt på gång tycker jag.

Sen skall man ju ha i åtanke hur den dator man införskaffar kommer att kännas med tiden. Det är knappast någon bil man köper.

Första halvåret: Fan va stolt jag är över min burk!

Efter ett år: Blir burk håller helt klart måttet.

Efter andra året: Börjar bli trist att läsa recensioner om hypersnygga spel... Kanske dax för en ny dator?...

Efter tredje året: Jävla skitburk. Sune vill du köpa? 1000 spänn!

8)


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Inaktiv

Köp ni nu det är ju det ni vill höra, men personligen så gillar jag inte att köpa grisen i säcken så jag köper nytt EFTER Vista och när man sett konsekvenserna av Vista.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem
Skrivet av Kompressor:

På tal om prissänkningen, hur mycket blev det nu då?

Jag tog ett printscreen som var någon månad innan conroe skulle släppas

AMD Athlon 64 FX-62 (deras bästa) Kostade 9,900:-:|

och nu när man kan förboka conroe kostar den
7,900:-:P.

Intel har också sänk lite grann ungefär 500 spänn:D


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Själv dror jag att Vista kommer att bli skit rent ut sakt. De har ju redan slopat det som jag tyckte var det mest intressanta. Nä köp du nytt idag.
Om du väntar på Vista och DX 10 så kommer du att vänta på ATI nya kort när det kommer. Sen kommer du vänta på AMD nya processorer osv. :\

Om du är osäker på grafikkortssidan i och med att direct X 10 ska komma så skaffa en ny dator med ett lite billigare kort som kommer att funka ett halvår så att du har råd att uppgradera senare när DX 10 väl kommer.

Gammal teknik blir inte helt plötsligt dålig får att nyare kommer. Kolla på 6800xx korten, gammla, saknar tekniker som de nyare har. Men visst kan du spela oblivion och Prey för det.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Lyssna nu på Naraccas. Han tog orden ur munnen på mig. Mycket visa ord.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

Jag kommer vänta med att uppgradera, det hade jag redan tänkt/bestämt innan jag startade tråden, men jag tycker det är bra att lyssna på vad ni säger.
Det ska bli spännande att se hur det går med Vista och när det känns rätt att köpa dator för detta OS. Alla program måste stödja det utan problem och det kanske tar ett tag innan det är helt stabilt?
Min plan är ivarjefall att innan sommaren nästa år köpa helt nytt system men det beror på hur det går för Vista och om andra (ni bla) använder det och har testat...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Och nästa år kommer cuad core fårn intel med och då kanske ni komemr vänta på den, sen nåt igen ska man vänta på de bästa kommer man aldrig upgradera


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Nää, att köpa det bästa är nog dumt. Verkar som om alla tycker det.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Skrivet av Tomzi:
Skrivet av Kompressor:

På tal om prissänkningen, hur mycket blev det nu då?

Jag tog ett printscreen som var någon månad innan conroe skulle släppas

AMD Athlon 64 FX-62 (deras bästa) Kostade 9,900:-:|

och nu när man kan förboka conroe kostar den
7,900:-:P.

Intel har också sänk lite grann ungefär 500 spänn:D

Ok, några kronor blev det ju till slut iafl, tänka sig ;):D

Medlem

jadu bättre än inget och de går ner med tiden:D


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Anledningen till prissänkningar beror oftast på tillgång och efterfrågan. Så kära vänner, om priset sjunker, vad betyder det då? Jag lovar, om du väntar si så där 3-4 år så kommer du att kunna köpa din drömdator för ca 1000 spänn! Fan... inte illa asså...


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

Jo Jo, Men om inte Conroe hade släppts hade priset inte gått ner så rejält, tack vare konkurrens


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Som sagt - Tillgång och efterfrågan. Tänk efter.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Inaktiv
Skrivet av Zuncan:

Anledningen till prissänkningar beror oftast på tillgång och efterfrågan. Så kära vänner, om priset sjunker, vad betyder det då? Jag lovar, om du väntar si så där 3-4 år så kommer du att kunna köpa din drömdator för ca 1000 spänn! Fan... inte illa asså...

Hahaha.... Inte riktigt så det var menat. Men det stämmer dock, i ett annat perspektiv.

Medlem

Word


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

1
Skriv svar