PCI-Express, SLI och Crossfire

Medlem
PCI-Express, SLI och Crossfire

Om man bara ska ha ett grafikkort i burken spelar det då någon roll om moderkortet stöde Crossfire eller SLI?
Det kan väl knappast vara så att om man köpt ett mopderkort som stöder crossfire så måste man hålla sig till ATIs grafikkort?
Det skulle ju isåfall innebära att om nvidia släpper en "ATI-dödare" så skulle man vara tvungen att byta moderkort för att kunna använda det.

Medlem

Det beror nog lite på vad det är för moderkort och grafikkort du tänker på.
De flesta moderkorten som har stöd för SLI i dagens läge kan hantera 1 ATI kort i valfri valör.
Men om man t.ex köper ett crossfire förberett moderkort så e jag inte hundra på o man kan köra ett 7950GTX...

/Homer_S

Medlem

Har inte bestämt mig för moderkort ännu, men jag vill ha ett med många funktioner, priset spelar ingen större roll. Har planerat att köpa ett Core 2 Duo system ett tag nu, är väldigt sugen på att köpa det så snart som möjligt, men frågan är om man ska vänta på nvidias och atis styrkretsar för att se hur de står sig mot intels.
Förresten är det nforce 4 som gäller för Core 2 Duo? Har glömt bort vilken siffra som är den senaste från nvidia.
Intels nya stryrkrets P965 hade ju tydligen lite sämre prestanda än den gamla 975 (läser ett test just nu för att se hur stor skillnaden är) så jag är lite tveksam vad jag ska gå på.

Grafikkort blir nog ett 7900GTX, men ati skulle väl komma med något helt nytt i höst/vinter, med unified shader och allt vad det heter, som tydligen ska ge betydligt bättre prestanda. Har man då köpt ett moderkort som stöder SLI och vill köra atis nya i Crossfire så måste man ju köpa nytt moderkort igen:P
Lösningen är väl att köpa ett som stöder crossfire och sen stoppa i ett 7900GTX och sen vänta och se vad atis presterar.
Eller så håller jag mig till ett grafikkort så slipper jag välja:)

Medlem

Tror inte någon har släppt några Core 2 duo kort med Nvidias 590 eller 570 krestar än (vet att DFI ska göra det i slutet på augusti).
Personligen så kommer jag vänta in ATI's kommande krets RD600 (tror iaf DFI skulle släppa det i slutet på september) ,då man kommer kunna köra FBS och minnet asynkront vilket bäddar för fina klockningsresultat, för att sedan avgöra vilken krets jag vill köra med.

Medlem

Ok men av de moderkort som finns till Core 2 Duo idag, vilket/vilka skulle ni rekommendera?
Asus eller? Kommer inte åt Anandtechs sida, verkar vara död, så jag kan inte kolla testet de gjorde med bl a intels 975X och P965...

Medlem

Det som klarat sig bäst i tester är väl Asus P5W DH Deluxe kort, så om priset inte spelar någon roll så skulle väl det vara det bästa kortet för dig just nu.

1
Skriv svar