Råd angående nytt MK och grafikkort

Medlem
Råd angående nytt MK och grafikkort

Då jag inte kan hitta något vettigt AGP grafikkort till ett ok pris så sitter jag och funderar på om jag skall byta ut moderkortet till ett med stöd för PCI-E istället då det verkar bli billigare.

Moderkortet blir nog ett Asustek K8N4-E Då jag redan har en AMD 64 3200+ CPU och 3 DDR4 minnen i min nuvarande dator.
http://www.asus.se/products.aspx?l1=3&l2=14&l3=172&model=980&...

Grafikkortet blir nog ett Asustek GF 7600 GS PCI-E 256MB SILENT 128-BIT

Är inte märkesfreak eller rädd för att byta från Geforce till ATI eller lägga på en och annan hundring så är det någon som har några synpunkter eller förslag på förbättringar så är jag intresserad av att höra dem.

Medlem

Förstår inte varför du ska köpa ett nytt MK när du tänker köpa ett grafikkort som finns till AGP.

Medlem

Inga av mina vanliga leverantörer har det inne och det enda jag hittar på nätet är runt 300kr dyrare.

Detta moderkortet har en busshastighet på 1600MHz medan mitt nuvarande (Epox 8KDA3J) bara har 800MHZ plus PCI-E som väl är snabbare än AGP?. Jag inbillar i alla fall mig att det gör någon skillnad och att korten rent allmänt har blivit bättre de senaste 2.5 åren men jag är tyvärr ingen sån som har stenhård koll på vad som är viktigt att ha koll på för en speldator.

Inaktiv

Vad har du för gfx-kort idag?

Tror inte du kommer billigare undan för att du skaffar pci-e. Känns ganska onödigt att köpa ett moderkort till den sockeln, då du ändå förmodligen vill byta rubbet ganska snart om så ekonomin räcker till.

Kommer du behålla burken en längre tid så motiverar ju det att du lägger mer pengar på gfx-kortet istället för att kanske lägga 700spänn på moderkort.

Det går ju faktiskt att hitta så pass bra kort som 7800GS för ca 2500kr. Visst är väll lite dyrt om man jämför med likvärdiga kort till pci-e... men som sagt så har du ju kostanden för moderkortet då oxå.
Moderkortet kommer du ändå inte ha någon större nytta med vid nästa uppgradering/nyköp.

Säg hur mycket du kan tänka dig lägga så kanske folk har förslag på mer exakt vad du ska köpa.

Är trött å så så jag hoppas det lät rimligt iaf... annars får jag väll plocka bort posten om folk klagar för mycket på mitt inlägg.

/Lycka till 8)

Ps. Ja jag ska vara tyst nu .Ds


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Blev fel i mitt senaste inlägg, menade såklart att det nya kortet har PCI-E och inte det gamla.

Har tänkt att lägga ungeför max 2000kr totalt. Problemet är också lite att jag har kommit i otakt med uppdateringarna iom. att mitt senaste moderkort inte stödjer PCI-E. Mitt nuvarande grafikkort är ett Radeon 9600 pro.

Medlem

Det är inte snabbare med PCI-e i de allra flesta fall.

Tror du blandar och mixar lite siffror.

Jag håller med 8lul f ö

1
Skriv svar