Inaktiv
Ny dator

Hejsan, nu när core 2 duo äntligen har kommit ut så har jag bestämt mig för att köpa en helt ny dator.

[http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=180461] Problemet är moderkortet, jag hittar inget som passar med core2 duo, Dessutom vet jag att man kan beställa hem datorn färdigbyggd men jag hittar inte var man väljer det.

Sen kan ni ju alltid skriva om ni ser nåt som kan förbättras.

Medlem

Kunde inte se din kundkorg men vad gäller modekorten så finns det inte speciellt mycket att välja på ån så länge. Intels P965 chip stödjer det samt vissa modokert med 975x chippet och en del kort med VIA's P4M890 chip. Den enda jag såg när jag skummade igenom det som stödjer Core 2 duo på DB var P5W DH DELUXE

Inaktiv

[http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=180837]
Ups, där har ni kundvagnen.

När jag la till ditt P5W DH DELUXE så kom det upp på 15.5k så jag tror jag måste minska kostnaden lite på de andra sakerna eftersom P5W DH DELUXE var det enda modekortet som gick med core2 duo.

Medlem

du kan ju skaffa ett billigare 7900gt som inte är överklockat ifrån fabrik.
Ett oöverklockat 7900gt lär ju hänga på rätt bra endå och du kan alltid om du vill bryta garantin på grafikkortet och överklocka det själv.
[http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=POVPCX79GT]


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Funderar också på att uppgradera till en Core 2 Duo, kollade på Anandtech och dom fram till att i nuläget så är Asus P5N32-SLI SE bland de bättre moderkorten för Core 2 Duo.
Sen undrar jag var ska man ha för minnen? Anandtech recenserade DDR2 8500 minnen men eftersom de kostar runt 2500-2700:-/1 GB så känns inte dom som något alternativ. Kan man köra med lägre frekvenser på minnena än vad som visas?
T.ex.: Intel Core 2 Duo E6700 2,67Ghz 4MB FSB1066.
Anandtech testade även budget minnen och A-DATA föll ut väl i testet.
Dock så kör dom ju i knappt ½ hastighteten, innebär inte det att det blir en ojämn CPU Ratio?
Förklaring tack, senast man körde intel så var hastigheten på CPUn 133 Mhz .:)


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv

Undrar fortfarande om var på [http://www.datorbutiken.se]
man kan välja att de bygger ihop datorn själva ..

Medlem

Detta är väl det enda tror jag, så slipper du det svettiga med kylaren ifall det är det du är rädd för.

Inaktiv

Hmm, jag vet att jag inte är så jätteduktig på det här men det står om man beställer moderkort, processor samt processorfläkt så kan man beställa den där artikeln, fast artikeln heter
"Montering av cpu samt kylare på moderkort inkl. test" är den kylaren processorfläkten eller finns det speciella moderkortskylare?
Och CPU, är det en del i moderkortet? På tiden att jag lär mig

Medlem

CPU (Central Processing Unit) också känd som Processor, det är alltså samma sak
Sen finns det ju även kylare på Modekortet, då på Nord- och Sydbryggan men tillverkarna börjar lära sig att köra passivt, med bara flänsar (de kopparfärgade på ditt kort). På äldre kort så brukade NB och SB kylas av små ättriga fläktar istället som drev oss som ville ha en tyst dator till vansinne.

Inaktiv

Hehe ok tack, jag har beställt moderkort + processor med inbyggd cpu-cooler så då är problemet löst.

Medlem

Om du menar "Boxed" och (with cpu-cooler!) som de srkiver på DB så innebär det att det följer med en kylare när du köper processorn men du måste fortfarande montera den själv.

Inaktiv

Ok men jag har iaf alla delar så det är bara att lägga till
"Montering av cpu samt kylare på moderkort inkl. test"

Medlem

det går att välja montering av datorn när du väljer "bygg din egen dator", de tar 1300 kr för byggandet och testandet av det.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Jahapp var väljer man "bygg din egen dator" då? Jag bara sökte på de olika delar jag behövde och la det i kundvagnen.

Medlem

klicka på datorer > bygg din egen dator! > valfri datortyp > sen väljer du komponenterna du vill ha och väljer längst ner montering


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Perfekt huxflux men på alternativet CD/DVD/brännare så kan man ju inte välja att dom monterar in alla 3 utan bara en.

Medlem
Skrivet av [Erik:

"]Perfekt huxflux men på alternativet CD/DVD/brännare så kan man ju inte välja att dom monterar in alla 3 utan bara en.

Eeh, vad ska du med det till? Köp en dvd-brännare istället.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

.. menar du att jag kan köra spel, filmer och vanliga CDs i dvd-brännare?

Medlem

ja


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

Haha lol.. ok då är allt klart då, det stannade på 14.6k vilket jag tror är ett hyfsat bra pris. Får ta nån gammal mus, headset men det gör inget.

Viktigaste delarna: Asus P5W DH DELUXE, Core 2 Duo 2.15Ghz, 1Gb ram, 2Gb hårdisk, Geforce 7900 GT 256Mb, Saitek Eclipse keyboard.

Medlem
Skrivet av [Erik:

"]Haha lol.. ok då är allt klart då, det stannade på 14.6k vilket jag tror är ett hyfsat bra pris. Får ta nån gammal mus, headset men det gör inget.

Viktigaste delarna: Asus P5W DH DELUXE, Core 2 Duo 2.15Ghz, 1Gb ram, 2Gb hårdisk , Geforce 7900 GT 256Mb, Saitek Eclipse keyboard.

Värst vilken liten hårddisk

P5w dh delux är ett mycket bra val, samma som jag tänker välja. Man ska kunna överklocka rejält med kylaren som följer med cpun, om man nu känner för att hålla på med sånt
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802


signatur

thank you, come again

Medlem

Du kanske kommer behöva att flasha om BIOS på P5W DH innan det kommer fungera med Core 2, tänkte att det kunde vara värt att nämna ifall du inte är så inne på flashning.

Medlem
Skrivet av [Erik:

"]Haha lol.. ok då är allt klart då, det stannade på 14.6k vilket jag tror är ett hyfsat bra pris. Får ta nån gammal mus, headset men det gör inget.

Viktigaste delarna: Asus P5W DH DELUXE, Core 2 Duo 2.15Ghz, 1Gb ram, 2Gb hårdisk, Geforce 7900 GT 256Mb, Saitek Eclipse keyboard.

Observera att Asus P5W DH Delux är ett CrossFire moderkort, dvs ATI.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Känns som ett skrivfel med 2GB hårddisk...

Medlem

är skillnaderna stora mellan E6400 och E6600? är det värt att lägga till en tusenlapp för att få de dära 4 mb'en?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

Ojdå, 200GB ska det vara.

Kanske är lite mycket när jag tänker efter ..

1
Skriv svar