350W för ett 7900gt?

Medlem
350W för ett 7900gt?

Hej

Jag har nyss beställt ett 7900gt för ett bra pris på shg.biz.
Men så har jag börjat bli orolig för om mitt 350W nätagg med 15A på 12-voltslinan ska klara driva allt.

För övrigt har jag ett Asus moderkort (A8N-E) med en överklockad AMD Athlon 64 3000+ (1,53v 2300mhz), CD och DVD brännare, en gammal 5200rpm och en nyare 7200rps hårddisk, 1gb ram och lite fläktar.

Kommer detta bli för mycket så att jag blir tvungen att skaffa nytt nätagg direkt eller klara det sig tills jag får mer pengar?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Det kommer säkert klara sig. Det gör det oftare än det inte gör det.

Medlem

ok, får hoppas det då


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Kör med exakt samma prylar som dig fast med ett 7800GTX istället vilket vad jag vet skall vara mer strömkrävande(?) en ett 7900 på mitt 350w nätagg och det funkar utan problem (eller nästan men det har inte med nätagget att göra )

Inaktiv

Jag skulle INTE göra det iaf. Blir systemet ostabilt vet du direkt vad det beror på dock.

Medlem

Varför inte göra det?

Inaktiv

Därför att strömförbrukningen på high-end cpuer och särkilt grafikkort har skjutit i taket det senaste året. nVidias rekommendationer är en bra bit högre än 350W. Och nej, watt specifikationen på nätaggregatet är inte allt men 15A börjar också bli i klenaste laget.

Säger som jag sagt förr. Jag tycker det är väldigt onödigt att uppleva ett system som är ostabilt pga otillräcklig strömförsörjning när nätaggregat ändå är hyffsat billiga.

Inaktiv

det är onödigt att köpa hyffsat dyra nätagg om man inte upplever några stabilitetsproblem pga otillräcklig strömförsörjning.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Men finns det någon anledning att lägga ut pengar innan man vet om det fungerar eller inte. Det är ju inte så att allt brakar samman och dör om det inte är tillräckligt kraftigt.

Inaktiv

Man får väl göra som man vill. Han ville ha feedback och fick feedback. Själv har jag haft min beskärda del av felsökning så jag tar inga risker längre.

Medlem

Jag har ett 7600GT, som drar mindre än det du aspirerar på, och jag har haft lite problem med mitt nätagg på 300W. Spelen hänger sig i ca. 30 sek eller rebootar. Händer ganska sällan, men det är störigt att behöva oroa sig över det när man spelar. Kortet vill ha minst 350W enl. tillverkaren.

Medlem

mitt 7800GTX vill ha minst 450w enligt manualen...

Medlem
Skrivet av ZerXes:

mitt 7800GTX vill ha minst 450w enligt manualen...

Tillverkarna skriver ut sådant lite då och då. Det är lika informativt som att skriva att en bil drar 4L soppa milen, eftersom du kanske har släp, folk som hänger efter bilen och skottsäkra plattor moterade i chassi.

Mätningar med ett 7800gtx på testsystem (CPU, 2xminne, HDD, Grafikkort) ligger på upp till 250W under load. Du har säkert mer i lådan. En CD/DVD, fler diskar mm, men 200W till? Det tror jag inte.

7900gt drar mindre ström än 7800gtx också.

Inaktiv

7800GTX drar runt 77w medans 7900GT drar runt 57w.

Istället för att skriva. Räcker 350w. Skriv ut Nätagget. Specifikationerna. I det här tillfället är det 12V linan som är den viktigaste.
Skriv upp vad du har i datorn.

Men normala datorer brukar dra runt 140w utan något starkt grafikkort.

Medlem

Jag har fått hem mitt 7900gt och kopplat in det. Funkar perfekt, inga omstarter eller bluescreens.
När jag kollar voltvärdena på ASUS probe så ligger allting fint. Lite under men det var det innan med mitt x300se också. 12v linan har i och för sig gått ner 0,1v så det ligger kanske i underkant.
Ska i alla fall skaffa nytt nätagg innan jag trycker i mer saker i datorn.

För övrigt tycker jag att XFX gpu kylare låter något mycket men kortet är svalt. har inte gått högre än 58 grader och det var på ett lan där rumstemp låg på 30+.
Finns det inget program som sänker dess hastighet mer?
Superlyft imot x300se


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar