Inaktiv
Ftp tcp eller udp?

Som topic lyder undrar jag vad ftp klienter använder sig av då jag märkt att udp är mycket snabbare.
Så skulle gärna vilja veta om det finns nån klient som använder udp.

Medlem

ftp är tcp enbart, jag antar att du vet skillnaden mellan UDP och TCP.

TCP krävs handskakning innan datan skickas. UDP dock är helt annat, då skickar avsändaren datan och sen är det upp till mottagaren att få datan korrekt.

så nej, det finns ingen ftp där ute som kör med udp, om det skulle finnas så är det inte längre ftp. utan något helt annat

Inaktiv

Vad använder udp då?
Trodde dc och liknande använde udp och hoppades på att det fann s nån ftp som gjorde det med.

Inaktiv

är man det minsta lilla intresserad av att det data som kommer fram liknar det data som skickats bör man använda tcp. det är man om det handlar om filöverföringar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Så med andra ord så används inte udp om det inte är oviktig data.
Synd när det är så snabbt =(

Medlem

det är just därför den är så pass snabb, för att den inte kräver någon handskakning

Medlem
Skrivet av meskalin:

Så med andra ord så används inte udp om det inte är oviktig data.
Synd när det är så snabbt =(

Varför läser du inte på vad UDP respektive TCP innebär innan du ställer frågan? Förstår du verkligen inte skillnaden?

Inaktiv

Jag gjorde det efter soyas svar
Gnällspikar!

Medlem

UDP används ibland av lite olika spel. Q3 tex använder sig av IPX eller UDP protokollet medan spel som kräver lite mer koll som strategi kör med TCP. Voip tror jag kör på UDP oxå. Den kör inte på TCP iaf.

När man bygger nätverk så använder man TCP just för kontollfunktionen i protokollet då man inte vill ha halv data som kommer fram och saknade paket. Känns inte så jättekul när man skall sätta ihop paketen igen och hälften saknas.


signatur
1
Skriv svar