Annorlunda dator inköp

Inaktiv
Annorlunda dator inköp

Jag sitter på idag en urusel dator som jag inte tänker uppgradera så det är borta ur mina alternativ.

Jag är inte Jätte duktigt på hårdvara och vad som fungerar bra med vad, så om någon tycker detta är kul så blir jag super lycklig.

Datorn ska vara
1. SNABB
2. Bättre grafik än 9600XT
3. ~500 GB

Jag spelar inte mycket dataspel så ett grymt grafikkort vill jag absolut inte lägga ner massa pengar på, ett medelmåttligt grafikkort hade passat, det jag har nu är ett 9600XT och allt som är bättre än den går i princip bra.

Om ni förstår hur jag tänker så lägg väldigt gärna upp någon idè, CPU: n får gärna kosta om det är värt det t.ex!

Vad är bäst om man nu inte spelar spel? AM2 ? Intels nya Duo core? AMD X2 ?

Runt 8-15 000, billigare är såklart bättre men något i den stilen iaf.

Tack!

PS. överklockning, helst inte!

Skärm är fixad, för instresserade är det en 20,1" Samsung Syncmaster (wide).

Inaktiv

Core 2 Duo är bäst vare sig du spelar eller inte Du skulle nog fundera på Core 2 Duo E6600 på 2.4Ghz, den verkar vettigast för dig...

...och häng med på svenskalektionerna, snälla

Inaktiv

Ja det låter bra, när jag kollade runt såg jag att dem släpps nästa månad eller så? Lär ju bli svårt att få tag på en sådan vid första leveranserna kanske?

Förlåt för min stavning, klockan var mycket och tyvärr kan jag ju säga att jag gått ur skolan redan så finns inte mycket svenskalektioner att sitta på, som inte är något negativt dock!

CPU:n är rätt klar, riktigt snabba minne kanske är något som är prisvärt? Vad ska dem isf heta, menar dem här följderna 2-2-3-4 och sånt... ?

Inaktiv

Det här kanske passar för dig (?).
-----
No-name PC
AMD Athlon 64 3000+~ (min 3200 funkar utmärkt för spel om du nu ska spela ibland)
1 gig ram
250gb HDD
JeFårce 7600
DVD brännare
10/100 nätverkskort
TV kort?
media keyboard..
XP home.

edit: hmm du verkar ha stor budget

Inaktiv

en billig barebone, typ asus pundit (eller vintage), med en sempronprocessor, 256-512mb ram, dvdbrännare och en t7k250 disk med så mycket utrymme du vill ha.

xubuntu eller dsl.

borde gå realisera under 5000kr. mer behövs inte om man bara ska ha burken som en arbetsmaskin och kika lite film/spela musik.
ska man spela gör det ingen skillnad om man gör det sällan eller ofta, man måste fortfarande ha hårdvaran för att göra det de gånger man vill. men jag förstod det som att du inte tänkte göra det...

edit: provade av nyfikenhet och kom ner till 3217kr på webhallen.
söt liten stående box på 357 x 95 x 398, 250gb disk. dvdbrännare och fixar allt man kan behöva...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

ville han inte ha 500gb??


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Hm, jätte tack för svaren verkligen men jag kan inte säga att någon förstått mig

Runt 500 Gb, är beredd på att kompromissa dock.
Att jag skrev 8-15000 var kanske fel att skriva, sorry, det jag menade var en RÅ snabb dator för kanske 10-15 000.

Datorn jag har idag är en fjuttig AMD 2600+ (1,99 GHz) 512 ram med ett tv kort jag inte använder och ett 9600XT.

Köpt för 3 år sedan och har ju uppgraderat lite då under tiden.

Att datorn är snygg och liten var ett stort plus tack nolimitsoya för tankeställaren, kanske det är en sån lite smidig låda jag vill ha..?

Nolimitsoya kan du inte skriva mera om den där du hittade, har inget som helst erfarenthet om Barebones... Är det en helt vanlig dator fast i miniformat? Kan jag sätta in vilket grafikkort som helst i en sån t.ex? Kollade på webhallen på barebones men den dyraste var runt 6000 kr eller så, det stod inte vad den innehöll? Är det en tom låda man får som har stöd för olika bra saker?

Kan en barebone vara riktigt snabb som en vanlig dator med typ AMD X2, för X2 har jag läst på nu om att man ska kunna göra många saker utan belasta för mycket, det lät som något jag verkligen söker efter att kunna göra! många saker samtidigt utan slöa ner en massa!

För att ge er en bild på hur mycket spel jag spelar så spelar jag kanske warcraft 3 tft nån gång i veckan själv, sen är det inget mera än på LAN där jag kanske lirar CoD 2 osv. men jag är ingen som har krav för hög upplösning och sjuklig grafik, bara spelen funkar och kanske lite nyare också, behöver inte vara någon fantastisk grafik!

PS. Fick min samsung wide 205 skärm idag 20,1" riktigt snygg!

Inaktiv

Kollat runt lite nu och fått svar på mina egna frågor i princip, vad jag fattar så är en shuttle/barebone exakt som en dator med oftast eget speciellt kylningssystem redan i boxen och i lådan kan du sätta i vad du vill så länge det går ihop med hårdvaran.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-MPCA3-DEL

Tyckte jag såg mycket fin ut om jag lade till en större HD och upgraderade till en X2 CPU. Men en fråga här: Cache minne i CPU:n , 512+512kb eller 1+1mb, vad är skillnaden?

Tack nolimitsoya som förde in mig på, enligt mig "rätt spår" !

Inaktiv

barebone är ett paket som just är bara ett skelett. det innebär oftast allt utom lagring, processor och minnen. eventuellt även grafikkort.

den stora frågan är vad du faktiskt behöver i prestandaväg. vad ska du ha detta monster till? och en halv terrabyte på en arbetsstation?! 8o


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av kilaker:

Hm, jätte tack för svaren verkligen men jag kan inte säga att någon förstått mig

Runt 500 Gb, är beredd på att kompromissa dock.
Att jag skrev 8-15000 var kanske fel att skriva, sorry, det jag menade var en RÅ snabb dator för kanske 10-15 000.

Datorn jag har idag är en fjuttig AMD 2600+ (1,99 GHz) 512 ram med ett tv kort jag inte använder och ett 9600XT.

Är du tvungen att köpa en ny dator? en 2600+ duger väl gott. Det du borde göra är ju att köpa mer minne, minst 1GB måste du ha, samt ett bättre grafikkort. Då får du den dator du vill ha, samt att det inte kostar skjortan.

Fundera lite på detta.

Inaktiv

Bra motsägelser!

Jag tycker att min nuvarande dator är riktigt slö, det jag söker är just den funktionen att just kunna göra många saker samtidigt utan att slö ner allt i datorn, i vilket fall så kommer jag inte att uppgradera min nuvarande dator, riktigt ful och slö gammal dator som jag inte vill se!

500 Gb kanske lite överdrivet, 300 Gb räcker faktiskt, men det är så här att jag är erbjuden en dator, vilken jag vill, Gratis!! Mina föräldrar lovade mig det nu när jag flyttar hemifrån inom nått år, dumt att inte utnyttja tillfället att köpa en då!

Det blir nog en läcker barebone just för att den är satans snygg och vad jag inte visste, kan vara riktigt kraftfull.

Ingen som kan svara på min fråga om cache? Skillnaden mellan 512kb x 2 & 1Mb x 2 på CPU.

Inaktiv

Barebone med 939 sockel

AMD x2 cpu

300 Gb hd

1 gig ram (det finns massor olika, är det den billigaste som gäller eller kan ni rekommendera någon speciell och skriva varför just den är bättre än andra?)

7600 eller 7900GT (har inte bestämmt mig)

DVD-brännare

ca 12 000 kr...

låter som jag får vad jag vill här,

Bra allt i allo dator med bra CPU som klarar många saker samtidigt som samtidigt är SNYGG, vilket är viktigt

Inaktiv

prova först att köra tex xubuntu eller dsl. den burk du har bör klara de krav du har (dvs inga alls gissningsvis, efter som du inte tydligt kan formulera dessa) med mycket god marginal, även utan minnesuppgradering.

kika på en sån här eller två, så är du hemma.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Min nuvarande dator klarar ju inte ens SATA överhuvudtaget så tyvärr.

Jag kan faktiskt rätt så klart säga vad jag vill ha, jag är inte hel kass på datorer, bara för att jag inte tänker spela på min dator så räcker det ju inte med vad som helst för det enligt mig, det finns ju mycket att uppgradera, så som att ha sata t.ex. är ju rätt stor skillnad.

Varför skulle jag vilja köra de linux dist. när Debian finns?

Kraven jag har är rätt enkla, snabbt snabbt snyggt, X2 är givet i och med att jag vill ha mycket saker igång samtidigt? 1 gb ram givet. grafikkort som är bättre än mitt nuvarande finns det gott om...snygg låda... utmynnar i en kraftig snygg barebone?

Medlem

mycket saker igang samtidigt = 4-5 3D renderingar i realtid samtidigt som du loser 1000000*1000000 matriser samt kodar om video mellan olika format
eller mycket saker igang samtidigt = 5 iexplore fonster samt word, excel, mp3 och msroj?

lite olika krav pa hardvara i de tva fallen...

vill du ha snyggt sa kop en mac..? den ar ratt ok snabb och far inte virus som sinkar ner

Inaktiv

nejtack till mac, mycket pga. att jag inte vet mycket om det.

Så som jag har det idag så om jag sätter igång en rar-extraction samtidigt som jag surfar med firefox så är datorn helslö t.ex. och en rar-extraction på 700 mb tar ungefär 4-5 minuter, kanske är så för alla? :/ men liksom, jag har en enligt mig usel AMD 2600+, det måste ju vara stor skillnad mellan en så gammal CPU och de nyare AMD 64 och AMD 64 X2, känns ju som ni försöker visa mig att det inte är någon större skillnad.

dessutom lave så vill jag verkligen inte ha "rätt så okej snabb" som du skrev.

Medlem

forst och framst: det vi forsoker saga ar att "snabb", "snabbsnabbsnabb" och "hyperdunderfart OJ vad det gar" inte ar bra definitioner pa en dators prestanda, eftersom de inte ar entydigt definierade som exempelvis RAM, CPU hastighet osv. om du sager att du vill ha en snabb dator sa sager det inget alls om vad du vill ha!

att kora rar och surfa samtidigt kanns inte som det skulle krava nagot speciellt snabbt/kraftfullt for att ga bra..? du kanske borde installera om windows/slanga massa skrap/kolla sa du inte har virus/spyware!.

men ok, vill du ha en ny dator, och har bestamt dig for 64 bitars processor, sa tank pa att du i sa fall maste ha ett operativsystem som stoder detta, annars ar en sadan inte snabbare (tex win 64 bit ed, eller linux 64 bit).

Inaktiv

säger något gör det!

Detta har inte med saken att göra, att fixa min nuvarande dator, dessutom har jag det senaste året installerat om windows 3-4 gånger minst, virus/spyware finns absolut inte, iaf inga skadliga osv. Så fort jag sätter igång en extraction slöar datorn totalt, om jag skulle sätta på två samtidigt kan jag i princip inte göra mycket annat.

En ny dator ska jag ha, inget snack.

Att det blir en barebone är nog bestämmt, Kan ingen vänlig själ, med totalt fria händer ge mig ett exempel på en barebone som är markant bättre/snabbare än den jag har idag:

Athlon XP 2600+
512 ram
40 + 200 Gb HD IDE
9600XT
med riktigt fult chassi no name ser det ut som.

med en budget pååå, 11 000 kr ?

Inaktiv

Är också intresserad av vad det fanns i den barebone du nolimitsoya satta ihop på webhallen för 3217kr, lät skumt billigt när du säger att den kunde allt man vill kunna.

Inaktiv

asus pundit, en sempron, 256mb minne och en samsungdisk samt nec dvdbrännare. det räcker och blir över. själv har jag aldrig, trots ständigt multitaskande och minst två desktops kommit över 210mb använt minne i xubuntu.

det hela handlar om att välja rätt mjukvara, istället för att ständigt köpa snabbare och snabbare datorer som man kör sämre och sämre mjukvara på.
det går få vilken maskin som helst att gå på knäna med den skit som programeras på vissa håll. (*host*azureus*host*)

sätter man igång en extraktion kan två saker hända, det ena är att processorbelastningen närmar sig hundra procent, och det andra är att diskbelastningen gör det samma.
en grtis lösning på problemet är att arbeta med stora lagrade filer på en annan disk än system/programdisken, och ställa om prioriteten på de olika processerna.

alla vettiga extraktionsprogram har en knapp man kan trycka på som gör att det bara arbetar i bakgrunden, när det finns systemresurser som inte upptas av _något_ annat, exempelvis ditt surfande.
7zip är tex ett mycket bra program... och framförallt format.

komprimerar man filer kan man tänka på att inte använda högsta kompressionsgrad, eftersom dessa sällan ger så våldsamt mycket bättre komprimering att det är värt den extra tid det tar, och de extra (hundratals) mb minne processen kräver.
diskutrymme är billigt, och en megabyte eller två per hundra megabyte arkiv kan man offra.
... och allvarligt talat, hur ofta är det man arkiverar sådana datamassor?

att byta till ett filsystem som är snabbare eller inte fragmenterar filerna så gräsligt kan också vara en god idé, beroende på vilket man prioriterar högst. själv väntar jag ivrigt på en linuxport av zfs.

anledningen att välja xubuntu eller dsl framför debian (med gnome då antar jag) är för att de är byggda just med tanke på att vara effektiva och resurssnåla.

dsl (med fluxbox) är bäst på den punkten, men xubuntu (med xfce) har imo en helt oslagbar samling mjukvara. användarvänligt som få.
kernel optimerad för varje processorarkitektur finns via pakethanteraren.

du behöver ingen ny dator. köp ett snyggare chassi om du är trött på det du har. det finns små smidiga chassin som tar atx, och har du ett matx-kort finns det ännu fler.
att du inte har sata-kapacitet löser man genom att köpa motsvarande diskmodell med pata-anslutning, så mycket svårare än så är det inte.

vill du trots detta köpa nytt (och platsbesparing/estetik är enda anledningen) så är en stark rekommendation att inte tänka en sekund till på att slänga bort 11000kr med de kravspecar du har.
det vore ett felköp av enorma proportioner.

köp en begagnad bil/moped eller något annat skoj istället.

edit: kan tala om att jag just nu, trots en hel drös surffönster, (swiftfox - och jag har aldrig kommit överens med tabbar) torrentklient via wine med en handfull seeds, 9st irc-kanaler, en massa söta småprogram och systemresursmätare och allt ögongodis i form av antialiasing på fonter och snygga themes, samt losslesskomprimerad bakgrundsbild i sxga, fortfarande inte har passerat 130mb använt minne.

och då fuskar inte operativsystemet genom att lägga saker i swapfilen fast det inte behövs, som vissa andra operativsystem gör. (windows)

edit2: testade av ren nyfikenhet att extrahera en 730mb stor fil, i rar-format, via xarchiver för att se vad minnesanvändningen blev. den steg till hissnande 147mb!;)
surfandet påverkades inte märkbart.

detta på en tre år gammal slitvarg med en 2500+ barton klockad till 2100mhz och 1024mb minne. burken används till spelande, därav de numera åldrade, men till vanligt användande klart överdimentionerade specarna.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Med hans krav är inte en Sempron att tänka på, usel i mp sammanhang.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

mycket bra skrivet nolimitsoya men svara på en fråga, varför köper folk nya datorer överhuvudtaget?

ja, sempron är ju budget cpu enligt mig...

Det här med att mjukvaror blir mera grafiska och sämre kodade speciellt i samband med windows var bra att du tog upp, jag är faktiskt inte den som använder vadsomhelst, t.ex. foobar 2000 framför winamp etc. är given, azureus på min dator skulle aldrig funkat med min dator t.ex. jag har bästa möjliga program när det gäller lite kraft.

Varför köpa nya datorer överhuvudtaget om man tänker såhär? :/

Jag vill uppgradera min dator på alla vis, känns som jag kan lättare köpa en ny dator då nu när jag ändå får det gratis...

det som min dator behöver är ju i princip

nytt moderkort som klarar pci-e och sata
bättre grafikkort
bättre cpu
mera ram
större HD med sata
nätagg+chassi

en ny dator gratis, är att föredra framför att byta ut allt och betala själv?

Inaktiv

purresnurre, vad menar du med mp? om du menar multitasking så spelar det i det här faller ingen roll.

kilaker, jag undrar också varför folk köper nya datorer. det var hela poängen, att det just är jävligt onödigt att slänga ut dessa ofantliga summor pengar ständigt när behoven man har kan tillgodoses gratis eller näst intill.

du behöver inte processorkraft motsvarande många tusen gånger vad som krävdes för att placera folk på månen för att kunna surfa och zippa upp en fil samtidigt.

att köpa saker eller uppgradera bara för sakens skull får du ägna dig bäst du vill, men någon annan hjälp än ett försök att få dig på andra tankar får du få av någon annan.

även om det är någon annans pengar man eldar upp är det pengar (dvs tid och arbete) man eldar upp. be dem köpa dig en fin tv/projektor/stereo/inredning som inflyttningspresent för pengarna istället.

jag kan säga det igen bara för att vara tydlig: kan du inte arbeta normalt på den burk du har är något fel, och det är isf inte hårdvarukonfigurationen som är dålig.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Kan inte säga att jag håller med dig på alla punkter men jag gillar ändå vad du skriver, tack så mycket för tankeställaren!

Du kan ju glädja dig åt att det var du som fick in mig på barebones vilket jag är glad för och kommer köpa en sådan, kanske inte lika SUPER som jag tänkte från början, så du har hjälpt mig bestämma mig för vad jag ska köpa vare sig du vill eller inte

Men seriöst, jag fattar vad du menar helt, bra skrivit, får ändå lite tankar även om jag inte håller med på allt.

Tack för eran hjälp, guess this is it.

Medlem

Soya: Menar att den Sempron jag köpte för några månader sedan inte stod upp till förväntningarna när det gäller multitasking. För spel osv var den helt ok, men arbetar man med mycket på en gång så kändes det svårarbetat. Fick sätta nya prioriteringar på en del program osv för att få det att fungera ok. Diskarna var inte nån flaskhals heller.
Jag är inte för att man skall slänga pengarna i sjön heller, bara viktigt att se till behovet(stod det inte något om att klara av många saker samtidigt i hans första post, från start?)

Ja, hoppas det går att läsa, är fruktansvärt trött. Ledsen för eventuella stavfel.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

PurreSnurre: Jo multitasking vill jag klara bra, det borde väl gå med en enkel AMD 64 3500+ eller AMD X2 osv...

nolimitsoya har gett mig en massa att tänka på, har nog kommit så långt att jag frågar mig själv, vad ska jag ha det till mer än det jag gör idag? :/

Kan ni inte berätta lite mera om hur man prioriterar olika saker i windows?

Inaktiv

purresnurre, logga din processoranvändning vid lite surfande och openoffice/abiword i bagrunden. jag skulle bli _mycket_ fårvånad om du verkligen lider av bristande processorresurser vid den typen av användande, och det är ju detta trådskaparen kör*.

därav:

Skrivet av nolimitsoya:

purresnurre, vad menar du med mp? om du menar multitasking så spelar det i det här faller ingen roll.

*undantaget ett par uppzippningar ibland, vilka alltid kommer rendera max processorbelastning oavsett system. det enda som skiljer är tiden det tar att packa upp, men eftersom det görs i bakgrunden och det går sysselsätta sig under tiden spelar det ju ingen roll, om man nu inte förlorar arbetstid för att man ska arbeta med innehållet; men nu var det ju hemmabruk som gällde.

prio ändrar man genom att trycka ctrl+alt+del, och högerklicka på processen.

edit: har aldrig provat, men något sånt här verkar ju användbart.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

dänhär lådan kanske:

moderkort: Asus M2N-E, nForce 570 Ultra, Socket-AM2 , DDR2, GbLAN, SATAII, ATX, PCI-Ex16
pris:990kr

minne: Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's
pris:2095kr

processor: AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
pris:2450kr

hårddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM
pris:995kr

grafikkort: Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, King Kong
pris:2095kr

låda: Aspire X-Cruiser, Silver med Fönster, 2x80mm Blå LED-Fläktar (inget nätagg)
pris:749kr

nätagg: NorthQ 4775-400, ATX 400W Silent, 140mm Fan, 12-17dBA, 4xSATA, PCI-E, 20/24pin
pris:695kr

Summa: 10069kr

plockat ihop på www.komplett.se


signatur

ASUS A8N-SLI DELUXE, AMD64 3500+@2500GHz , Twin mos 2048DDR minne, GeForce 7900GT, Audigy 2ZS

Inaktiv

^ Fet data till bra pris, skulle köpt den själv om jag var lite bättre på att bygga ihop pc's, fast med bättre graffekort.

1
Skriv svar