dator, dator...

Jag har verkligen övermegasvårt att bestämma mig för en ny dator, har tittat på komplett och datorbutiken, för dom verkar ju mest lovande(jag vet, komplett har superbra leveranser och support) jag har tittat på datorer från 10 000 - 16 000 men asså, 16 000 är rätt mycket tycker jag, vill ha en dator för typ max 14 000 tror jag, och så på komplett så sitter jag och fixar lite med konfigurera själv-saken och sätter in en massa kul saker, såsom värstinggrafikkort och processor, sen när man scrollar upp för att se priset så blir man lite ledsen men jag vill ha typ Sapphire Radeon X1900XTX 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail för det verkar ju lovande och sen 2 gig minne. Men... behöver man egentligen en superprocessor såsom amd x2 4400+ eller liknande för att få bra flyt i spel?
Har sett massor som sitter med amd 3000+ och andra massa bra saker och säger att det flyter på bra, jag har inte en aning :S
HJÄLP! skriv mycket om vad jag ska tänka på vid köp och så vidare SPEL är det jag håller på med. Nu har jag en jävla skitdator som man kan spela cs på :P:D


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Medlem

1. Grafikkort: Vad skall du med 512MB grafikminne till? Det finns väl inga spel som använder så mycket, om du nu inte vill köra i 1600x1200 och max features? Är det nödvändigt? 256MB räcker nog till skall du se...

2. CPU: Eftersom det är grafikkortet som utför det stora arbetet i spelen idag så är det nog smartare att köpa en CPU som ligger ett eller två snäpp under de bästa. Kolla bara så att den billigare inte har en lägre busshastighet, isf förlorar du.

3. Minne: Idag räcker det nog bra med 1GB för det mesta, men vill du dimensionera för morgondagen så visst, ta 2GB.

Ps. Vad har du för dator idag som är så hemskt dålig? Kanske är det vettigare att byta ut några komponenter i den istället? Mer minne och ett nytt grafikkort kan göra underverk i äldre datorer!

Dator: se signatur, de viktigaste delarna.
Ja jag vill spela i max upplösning med full AA AF och allt va ddet nu heter, klarar jag mig fortfarande med 256mb grafikminne då? och 2 gig i ram är ett måste, bara processorn som jag egentligen vill veta om jag måste ha så himmla bra för att resten ska fungera.


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Medlem

Hur mycket grafikminne du behöver bestäms bl.a. av de spel du vill spela och de upplösningarna du tänker använda. Finesserna du tänker utnyttja, AA AF osv, spelar förstås roll även de. Jag har bara 128MB men det räcker ju för mig som bara kör i max 1024x768, oftast 800x600 faktiskt.

Medlem

Battlefield 2 funkar bättre med 2 GB minne.
Själv har jag 2Gb Ram,Xfi fatality ljudkort, Amd 4000+ och ett 7800GTX 256mb.
Har inga problem med css eller battlefield 2 i 1280x1024.
Kanske Bättre att uppgradera den du har först och spara pengarna en stund.

OH SHIT! jag tror jag har bestämt mig såhär blir det. komplett.se

Cooler Master Centurion 534 Svart, Aluminium Front (utan nätagg)

ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939, GbLAN, ATX, SATA, Ljud, Raid, PCI-Ex16

Sony DVD-brännare DWQ120AB2 IDE OEM Svart DVD±R/RW (Dual Layer)

Vantec USB2 multikortläsare 3.5" svart / silver, för CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD

Tagan Easycon 580W, Modular Cables, 120m fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/fläkt

Hmm, hinner säkert ändra mig, men det här gillade jag

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3, PCI-Express, ViVo, Dual-DVI-I, Retail

+ lite garanto på sakerna, men ska ju inte köpa förens Core2Duo kommer så då blir det lite billigare, nu går det på 14044 :-
Sen ska det kanske vara moderkort: AM 2, får se om ett par veckor :):up:

Hmm, hinner säkert ändra mig, men det här gillade jag lär ju klara mig ett tag.


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

Onödigt dyrt PSU... och så byta till Core2 Duo sen när det kommer så blir det fin fint.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Dyrt, nej?
Och jag ska verkligen inte byta till core2duo när det kommer, det är när core2duo kommer jag ska köpa det som jag skrivit, och alltså kommer det bli lite billigare än 14.000 :-


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

Japps är ju dina pengar så du gör som du själv vill


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Schysst


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Medlem

Smart kille


signatur

En styck signatur.

Inaktiv

939 när det finns AM2? :evil:


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Jag blir arg, kan ni inte läsa eller?


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

lol


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Vågar man fråga varför inte Core 2 Duo eller blir du arg då med? :<

Medlem


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

För att jag inte har en aning om vad core2duo processorer presterar, vet ingenting om dom, PLUS att jag skrev "hinner säkert ändra mig" men det här ser iaf lovande ut och jag tycker det är ett bra köp!
Visst Core2Duo är säkert 1000ggr bättre än amd, men jag kan fortfarande ingenting om det. Plus (igen) att amd går ner i pris.


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Medlem

Skulle rekomendera dig att kolla på diverse prestandatester som hårdvarusidorna kommer vara proppade med efter lanseringen innnan du bestämmer dig för 939/AM2 iallafall.

Inaktiv

dina resonemang strider mot logikens alla regler, jagspelardator.


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Okej, jag skaffar AM2
Nöjda?


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv
Skrivet av jagspelardator:

Okej, jag skaffar AM2
Nöjda?

Eftersom du ändå ska vänt tills core2 duo komemr ut så kan du väll lika väl vänta och se prestanda testerna då dom kommer.

Jag menar vad behöver du veta om processorn mer än vad den presterar och ev hur bra en överklockar?

Vad är det du vet om AM2 processorerna, som du inte vet om core2 Duo?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

AM2 processor? AMD kanske?
AM2 är väll en sockel eller något annat fult.
Jag vet inget om AM2 saken, tänkte precis fråga vad som var bra med AM2?
AMD: Jag vet att det är bra i spel ^^ har hört att det är bra, kommentarer på komplett tex. Men eftersom core 2 duo ännu inte kommit så vet jag inte så mycket. Förutom... at jag såg nå¨gon liten film med typ den värsta amd processorn mot den värsta conroe processorn, såklart så vann conroe, men dom hade ju somsagt EXTREMA processorer.


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Medlem

man får nog vänta ett bra tag innan man får sig en core 2 duo, dell och andra större roffar åt sig de flesta processorer, så hemmabyggare får antagligen vänta.


signatur

thank you, come again

Asså, komplett har ju inte ens AM2 i sina paket, iaf de flästa, och när man konfigurerar finns dom inte heller :S
Ofta det inte redan kommit core 2 duo, fast dom heter "dualcore" finns ju massor på alla datorsidor :S ?


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Medlem

på komplett kan du förboka core 2 duo och extreme, dom beräknar leverans till kund den 12/8

men jag väntar nog ett tag tills det kommer upp lite fler moderbrädor med p965


signatur

Meep!

Man hinner ju inte tänka förens det kommer någon ny "supersak" som man vill ha, och så väntar och väntar man. Och när saken kommer så finns det redan en ny bättre, HOPPLÖST!
Jag orkar inte ha superdator längre, ska uppgradera min eller något.
Jag hade fel men min burk jag har nu, det är en p4 3.0 GHz @ 3.02 fick se det i 3dmark + att jag fick 596 poäng xD , grafiikort = ati radeon 9600 PRO 128 mb tror jag, och 496 i ram


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

Hur i hela friden har man 496MB i ram? :evil:


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Vet ej, men så kan det vara, lite mer exakt surru.


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

jagspelardator, ett litet tips. Köper du AM2 nu så köper du ju DDR2 Ram till den eller hur? Då slipper du den extra utgiften sen när du ska uppgradera. Det verkar lite onödigt att köpa 939 moderkort nu och vanligt DDR Ram om du ska uppgradera ganska snart ändå? Då tycker ju jag att det absolut är värt att lägga en tusenlapp eller två extra på ett bra AM2 moderkort och ett par bra Ram minnen (inte value select) och ha en dator som står sig ett tag.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Jag ska inte köpa den som står att jag ska köpa längre, orkar inte lägga ut massa pengar, och sen så blir den snart värdelös. Ska köpa lite billigare saker isf, men vill ändå kunna spela bra spel, okej jag skaffar AM2 men komplett har ju inga paket med det just nu :/ fungerar din 3700+ (som står i signaturen) bra? och är det ett 512 mb grafikkort? när man tittar på atis 1900xfx elelr vad det heter (kostar ju 4000) sen tittar man på gforce 7900gt för 3200 typ, ingen stärre skillnad på pengarna :S


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

12
Skriv svar