Inaktiv
Krash, sen tystnad

För några dagar sedan krashade min dator vilket resulterade i att min profil skadades så jag fick göra en systemåterställning. Efter det har jag hört konstiga ljud från datorn och efter att jag vaknade upp idag upptäckte jag att min andra hårddisk hade slutat fungera över natten.

Vill jag in på hårddisken frågar den om jag vill formatera.

Nu undrar jag, går det att rädda denna hårddisken?

Inaktiv

du kan ju försöka iaf. eller, det beror på vad du menar med rädda. byta ut den kommer du få göra i vilket fall om den håller på och är dum, men datat på den kanske kan gå att rädda, om disken fortfarande fungerar fysiskt (inga avslitna läshuvuden eller andra allvarliga mekaniska skador) men har lyckats skada delar av filsystemet i krashen.

det finns program som kan plocka tillbaka data isf. getdataback tex. google är din vän.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Tänkte låna tråden lite... hoppas det är okey

Det är så att jag oxå ahr en hårddisk som verkar vilja ge upp... den har inte gjort det än iaf men är grymt seg och knepig.

Hårddisken är av märket Hitachi
Så jag tänke tanka hem deras verktyg för att kolla om disken är kass (så det inte är win som bara har ballat ur).. men nu till problemet, det kräver att jag har en diskett station och det har jag inte i den datorn.

Så finns det några andra program som man kan köra för att kolla upp disken där jag inte behöver diskettstation?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

dtemp, sandra, everest, mbm5 osv...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

dtemp, sandra, everest, mbm5 osv...

Det där är väll bara för att kolla upp temperaturerna på diskarna?

Jag vill test disken för att se om det är något fel på de.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Titta på S.M.A.R.T.-värdena med t.ex. HDD Health http://www.panterasoft.com/

Inaktiv

8lul, alla programen kan kolla smartvärden.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

8lul, alla programen kan kolla smartvärden.

jo det kan vara... men smart verkar ine visa något fel... ifall jag inte har fel på all (3) diskarna då :/

ska köra tillverkarens program och kolla oxå för säkerhets skull... men är inte så sugen på at flytta diskettstationen bara för det

Då det gäller serverburken så vill man sänga av den så sällan som möjligt.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

1
Skriv svar