Stardock skriver om piratkopiering

Medlem
Stardock skriver om piratkopiering

Ska bli intresant

Medlem

Ja varför lägga massa pengar på något som piraterna tillslut knäcker iaf?

Medlem

Var intressant läsning. Håller även med ovanstående ^^ Känns onödigt hur mycket pengar dom än lägger på ett kopieringsskydd så knäcker piraterna det ändå.


signatur

Spelburk: Rampage Formula, 8GB Dominator PC8500, Q5500@3.8GHz, GTX295, 5TB HDD, 22" Samsung, Xonar D2X. [Lian Li A71B]

Medlem

signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Stardock for president!:)

Medlem

Felbedömning av målgrupp alltså. Trodde att det var sådant man kollade upp innan man började utveckla ett spel

Tror också att i.o.m. att fler spel dyker upp så ökar konkurrensen vilket gör att färre spel köps från enskilda utvecklare. Kunderna kan självklart inte köpa allt på en gång.

edit

Medlem
Skrivet av Snowman01:

Ja varför lägga massa pengar på något som piraterna tillslut knäcker iaf?

Helt klart, bara onödig kostnad som oss kunder får betala i slutändan.

Och som artikeln påpekar, kopieringsskyddet stoppar inte piraterna utan enbart stör kunderna.

Känns ju även väldigt fel att folk som piratkopierar något får en bättre upplevelse än de som betalar för sig. Att behöva ut och leta upp en crack eller dylikt bara för att ta bort skräpet gör ju inte en mer nöjd med sina inköp precis.

Medlem

Håller med allt som snubben skrev.

Spelbranchen är lite störd, istället för att göra BRA och ROLIGA spel som folk vill ha, så gör man spel som man TROR FOLK KOMMER SPELA. Stor skillnad det!!

keep it real Stardock!!

Medlem
Skrivet av Overdose:

Håller med allt som snubben skrev.

Spelbranchen är lite störd, istället för att göra BRA och ROLIGA spel som folk vill ha, så gör man spel som man TROR FOLK KOMMER SPELA. Stor skillnad det!!

keep it real Stardock!!

Inte läst hela grejen men det där lät inte så bra va?
om dom bara ska hålla sig till säkra kort lär det ju aldrig komma nått nytt och spännande.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Overdose:

Håller med allt som snubben skrev.

Spelbranchen är lite störd, istället för att göra BRA och ROLIGA spel som folk vill ha, så gör man spel som man TROR FOLK KOMMER SPELA. Stor skillnad det!!

keep it real Stardock!!

Nu lever vi dock inte i ett fantasiland med tomater stora som hus och där alla har byxor av guld. Om en utgivare har tjugo miljoner att satsa på ett spel så är det klart som tusan att de satsar på ett spel som har god potential att åtminstone sälja tillräckligt mycket för att täcka investeringen. Att ett spel är bra eller innovativt är inte alls en garant för att spelet ska sälja. Men när du har tjugo miljoner att satsa på ett fräckt spel som kanske blir en hit men lika gärna, och mer troligt, blir en flopp så är du välkommen att göra så.

Medlem

Upplivande att läsa ett inlägg av det där slaget från en person som faktiskt är inblandad och är med och påverkar. Jag tycker att han har helt rätt, kopieringsskydd ställer bara till det för de som köper spelen, inga andra.

Intressanta vinklar på piratkopieringen i övrigt med, tycker jag.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Finner det lustigt att han tar det så lätt med piratkopieringen. Kan med egen erfarenhet från handeln säga att PC spelen säljer ytterst lite. Det som säljs är wow pre paid, wow, wow exp, cs 1.6, cs:s, BF2...undra vad de har gemensamt, undra varför de säljer och inte SP spel...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Redmac ja och jag tror faktiskt inte det har så mycket med piratkopiering att göra som folk tror. Utan det är en naturlig förändring av marknaden som går mot konsoller.

Självklart har piratkopieringen en effekt men tror inte den är i närheten av vad de så gärna vill få oss att tro.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Jag har betalat för WindowBlinds

Medlem

Jag har ett antal titlar hos Stardock för jag gillar dereas spel dom är enkla, roliga och bra stories, dock lite besviken på Sins of a empire men det är rätt bra endå. Så jag uppskattar deras lätta tillgänglighet till deras spel. Jag skulle vara glad om alla kunde ha det så...
Jag håller med om att piratkoperingen är ett problem för pc, men ett varningens finger om pc dör och konsoll tar över så kommer nog pirat viruset att hoppa mellan arterna och konsoll blir minst lika drabbat som pc var.

Inaktiv

ligger absolut en poäng i det dom säger.

Medlem

Måste säga att jag gillar Stardocks inställning till hur man distribuerar spel. Äger ett anta titlar från dom och fler lär det bli. Att man slipper lådan (inklusive media samt eventuellt kopieringsskydd) som samlar damm i hyllan ser jag inte som en nackdel.

En viktig faktor till att jag köpt mycket spel från Stardock är att man kunnat köpa spelen direkt när det släppts och ej behövt vänta på att de skall släppas i Sverige. Andra spel får man ofta köra en piratkopia på i väntan på att spelen skall bli tillgängliga i Sverige vilket ökar risken för att man hinner tröttna på spelen innan de finns tillgängliga att köpa.

Detta tror i alla fall jag är en stor orsak till piratkopiering som även kan tillämpas på vanliga filmer. Ofta ser man en piratad version av en film på grund av att den ej går att få tag i på andra sätt. Speciellt TV-serier kan ta mycket lång tid innan de finns tillgängliga i Sverige.

Hur som, heja Stardock!

Medlem

Sins of a Solar Empire är ju kanon.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Hänger bra ihop med intervjun med nissen från Epic. Båda två säger att tillverkarna går åt fel håll, när deras spel kräver så pass mycket att endast ett fåtal kan spela, och sedan ha mage att whina.

De gör helt enkelt spel som är cooola (i deras mening), än spel som säljer.

Medlem
Citat:

The reason why we don't put copy protection on our games isn't because we're nice guys. We do it because the people who actually buy games don't like to mess with it. Our customers make the rules, not the pirates. Pirates don't count. We know our customers could pirate our games if they want but choose to support our efforts. So we return the favor - we make the games they want and deliver them how they want it. This is also known as operating like every other industry outside the PC game industry.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Citat:

The reason why we don't put copy protection on our games isn't because we're nice guys. We do it because the people who actually buy games don't like to mess with it. Our customers make the rules, not the pirates. Pirates don't count. We know our customers could pirate our games if they want but choose to support our efforts. So we return the favor - we make the games they want and deliver them how they want it. This is also known as operating like every other industry outside the PC game industry.

Jag tyckte den paragrafen var den bästa i hela inlägget!

Även om det inte var en direkt nyhet att Stardock har den här inställningen så var det trevligt att man fick förklarat varför!

Medlem

Ja om det ändå vore så enkelt. Visst handlar det om att identifiera rätt målgrupp. Stardock gör ändå hyfsat nischade spel, och det är uteslutande strategispel. Det är och en viss sorts konsument dom riktar sig till, en grupp som är benägen att betala för sig. Kör man på det resonemanget att bara göra spel till grupper som betalar för sig, skulle det i slutändan resultera att det inte görs shooters alls riktade till unga killar i medelklassen (min egen generalisering för en grupp som ska föreställa benägna att piratkopiera spel). Hur kul vore det?

Och nej, jag tycker inte heller piratkopiering är roten till allt ont, självklart är det andra faktorer också.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

300 000 sålda spel på en budget av 1 miljon$. Det är en riktigt redig förtjänst det och borde få fler utvecklare att inse att det finns pengar att hämta på niche-marknader och att de som sitter med desktop datorer är en potentiell kund. Utvecklare för PC-marknaden måste bli lite smartare och den här artikeln var riktigt bra och visade hur de kan bli smartare för att bredda sortimentet.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Varför fortsätta göra spel för den opålitliga Pc marknaden när den riktigt säkra degen ligger hos konsoller? Där pengar rinner ner till exempelvis microsoft varesig det gäller hårdvara eller mjukvara, och inte sprids ut till mängder olika företag som det gör i pc branschen där datorer plockas ihop komponent för komponent utan någon direkt koll eller handslag bakom scenen. Piratkopieringen kanske inte är så skadegörande som vissa vill tro när man tittar på statistiken, men det krävs inte så mycket för att de ska välja ett bättre och mer lönsamt alternativ. Och det märks ju att de större företagen väljer att fokusera på xbox och ps3 framför Pc i dagsläget. Allt handlar i slutändan om pengar och att göra kunder trofasta.

Medlem
Skrivet av redmac:

Finner det lustigt att han tar det så lätt med piratkopieringen. Kan med egen erfarenhet från handeln säga att PC spelen säljer ytterst lite. Det som säljs är wow pre paid, wow, wow exp, cs 1.6, cs:s, BF2...undra vad de har gemensamt, undra varför de säljer och inte SP spel...

Det kanske är så att folk tycker det är roligare att spela med andra? Eller tror du det beror på piratkopieringen? Piratkopiering som funnits lika länge som spelbranschen. Konstigt att det finns en bransch överhuvudtaget, den borde ju dräpts i sin linda av alla pirater, eller hur?

Tack vare din "erfarenhet" av handeln är du aningens trångsynt och tänker med stor sannolikhet i banor som "en piratkopia=en mindre såld enhet".

1
Skriv svar