Underbar remake av Quest for Glory II

Medlem
Underbar remake av Quest for Glory II

På Katta's Inn får man nybakat bröd med honungssmör, te och frukt till frukost.

Först släppte Lucasarts fem klassiker på Steam. Och nyligen gjorde Sierra likadant med några av sina pärlor. Närmare bestämt <em>King's Quest Collection</em> och <em>Space Quest Collection</em>, som bägge finns tillgängliga nu för vrakpriset 9,99 euro.

Det är synd att Sierra själva aldrig verkade fatta att deras sagofantasy <em>Quest for Glory</em> är det bästa de gjort. Framför allt de första två spelen spöar allt annat vad gäller mysig sagokänsla, charm och fantasi. Jag har länge letat efter en fungerande version av <em>Quest for Glory II </em>för att kunna återuppleva detta mästerverk, och här om dagen snubblade jag över en fantastisk amatörutvecklad remake på just det spelet.

Remaken var under utveckling i åtta år av utvecklarna som kallar sig AGD Interactive. Den senaste versionen släpptes i september 2008, och på något vis har jag lyckats missa den helt. Det man har gjort är framför allt att uppdatera grafiken och göra att spelet fungerar på moderna maskiner i både fönster och fullskärmsläge i ett antal olika upplösningar. Man har också skapat en alternativ menylösning så man kan peka och klicka i dialogträd istället för att skriva sina kommandon på gammalt Sierra-manér. Man har också strömlinjeformat det trassliga labyrintliknande nät av gator som sammankopplar staden Shapeir.

Har man något intresse av klassiska äventyr kommer <em>Quest for Glory II</em>-remaken med mina varmaste rekommendationer. Distributionen innehåller dessutom en PDF-version av originalmanualen, som <a href="http://trydling.wordpress.com/2009/07/18/manualer/">apropå mysiga manualer</a> är just en sådan.

Samma år skulle Lucasarts släppa The Secret of Monkey Island och göra narr av Sierra och deras plötsliga dödsfall.

Även om Sierra aldrig fattade att man inte ska jävlas med sina spelare så finns det en magisk atmosfär i <em>Quest for Glory II</em>. Den arabiska Tusen och en natt-stämningen och de fina sagomomenten blandas med en fjantig humor på ett så självklart sätt att man genast blir charmad. Att man plötsligt kan dö för att man försöker öppna en dörr är liksom smällar man får ta. Låt inte det hindra dig från att besöka ett av de skönaste och mest exotiska äventyr som aldrig fick tillräckligt med uppmärksamhet då. Kom bara ihåg att spara ofta.

<a href="http://www.agdinteractive.com/games/qfg2/homepage/homepage.ht...">Hämta remaken av <em>Quest for Glory II</em> här.</a>

Jag gillar Quest For Glory II på Wordpress också.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Medlem
Underbar remake av Quest for Glory II

Mjaaa... Jag tycker att Gabriel Knight-serien var det bästa.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

1
Skriv svar