Datorn slocknar/stänger av sej.

Inaktiv
Datorn slocknar/stänger av sej.

Jag har ett mystiskt problem med datorn. Ibland när jag spelar vissa spel, använder vissa program eller bränner en CD-skiva så stänger datorn av sej. Vad kan detta bero på och vad som egentligen händer? Det verkar hända oavsett vilket nätaggregat som sitter i, har provat med två olika.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Har du testat att köra ett memtest och kolla så att det inte är minnena? Kontrolera hårddisken så det inte finns några diskfel. Annars låter det som om det är något vajsing med ditt moderkort, jag hade en moderkort som var delvis trasigt och det fick min dator att uppföra sig mycket underligt, ibland funkade den fint en längre tid men startade om sig eller hängde sig när vissa program och spel kördes.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

du kan ju testa detta:

högerklicka på den här datorn - egenskaper
fliken avancerat - inställningar under "start och återställning"
bocka av starta om automatiskt

nu borde du få en bluescreen istället för att datorn startar om nästa gång nåt händer. skriv ner felkoden och googla


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

skulle mycket väl kunna vara ett problem med värme i din burk. kolla din temperatur när du andvänder lite mer cpu än vanligt. är det för varmt kan du prova med att göra rent cpufläkten, annars köpa till en extra snurra så du får bättre cirkulation i burken.

Inaktiv

Ursäkta att jag återupplivar tråden, men jag sket i den då felen tillfälligt försvann. Nu är de tillbaka och värre än någonsin. Jag kan nämna att nätagget funkar som det ska och inte heller bör vara för svagt.

Här kommer lite svar:

Skrivet av Langos:

Har du testat att köra ett memtest och kolla så att det inte är minnena? Kontrolera hårddisken så det inte finns några diskfel. Annars låter det som om det är något vajsing med ditt moderkort, jag hade en moderkort som var delvis trasigt och det fick min dator att uppföra sig mycket underligt, ibland funkade den fint en längre tid men startade om sig eller hängde sig när vissa program och spel kördes.

Jag köpte många nya delar då jag trodde att det var fel på minnen/moderkort, så det enda "ursprungliga" kvar i datorn är hårddiskarna. Det kanske är hårddiskarna de beror på och då borde jag ju testa dem.

Kan du nämna ett program som testar hårddiskar? Tack på förhand.

Skrivet av Hwergelmer:

du kan ju testa detta:

högerklicka på den här datorn - egenskaper
fliken avancerat - inställningar under "start och återställning"
bocka av starta om automatiskt

nu borde du få en bluescreen istället för att datorn startar om nästa gång nåt händer. skriv ner felkoden och googla

Jag tror att de inställningarna är avbockade, och sen är det inte riktigt omstart utan snarare totalkrasch det rör sej om. Men jag kan kolla efter, om jag hinner innan datorn dör.

Skrivet av jimmi:

skulle mycket väl kunna vara ett problem med värme i din burk. kolla din temperatur när du andvänder lite mer cpu än vanligt. är det för varmt kan du prova med att göra rent cpufläkten, annars köpa till en extra snurra så du får bättre cirkulation i burken.

CPU-fläkten är helt ren har bara använts ett par timmar/dagar (mindre än en vecka). Sen har jag köpt tre extra chassifläktar, en dubbel hårddiskfläkt, jag har en stor 120mm fläkt i nätagget och en fläkt på grafikkortet.

Några andra idéer? Börjar bli desperat

Uppdatering:

Skrivet av Uzza:

Så fort jag försöker sätta på datorn så stangs den av efter ett par sekunder, och går inte att sätta på om jag inte brtyer strömförbindelsen ett littet tag.
Men om jag gör det så hander ändå bara samma sak

Någon som vet vad som kan vara problemet?

Jag behöver också stänga av mitt nätagg ett par sekunder, men kan det bero på det? Jag har ju kunnat köra datorn förut...


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

har exakt samma problem som Uzza, att datorn stänger av sig själv efter 3-4 sekunder när jag sätter på den, har provat alla tänkbara kombinationer som finns by the book så jag har blivit ombedd att skicka tillbaka moderkort,cpu och grafikkort till komplett nästa vecka

kan också berätta att sakerna är brand new så jag vettefan vad det kan bero på, extremt irriterande och nu får man vänta minst 2v tills man får nya/tillbaka sina saker

vart ifrån är citatet från Uzza saxat?

kan också meddela att jag har Asus M2N-E Moderkort (AM2), GF7900GTX på en X2 4200+

EDIT: Saxat ur Sweclockers,

Skrivet av sweclockers:

12. Min dator stänger av sig efter bara några sekunders körning.

Detta beror oftast på att BIOSet upptäcker ett fel och stänger av datorn som en säkerhetsåtgärd. Detta följs också ibland av et pipande varnande ljud. Kontrollera att CPU kylaren sitter som den ska och att CPU fläkt och Nordbrygge fläkt sitter rätt och är inkopplade. Denna funktion går oftast att stänga av inne i BIOS när man väl får igång datorn igen. Det kan även bero på att nätaggregatet inte har tillräcklig effekt för att orka starta systemet. Det kan också bero på en kortslutning av moderkortet på grund av felkoppling, exempelvis att man skruvat i distanser fel.


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Inaktiv
Skrivet av impact:

har exakt samma problem som Uzza, att datorn stänger av sig själv efter 3-4 sekunder när jag sätter på den, har provat alla tänkbara kombinationer som finns by the book så jag har blivit ombedd att skicka tillbaka moderkort,cpu och grafikkort till komplett nästa vecka

kan också berätta att sakerna är brand new så jag vettefan vad det kan bero på, extremt irriterande och nu får man vänta minst 2v tills man får nya/tillbaka sina saker

vart ifrån är citatet från Uzza saxat?

kan också meddela att jag har Asus M2N-E Moderkort (AM2), GF7900GTX på en X2 4200+

Oj, jag har nästan likadana delar!

Nu har jag kopplat ur en hårddisk och då försvann felet, antagligen bara tillfälligt... Men beror det då på att nätagget är för svagt?

Skrivet av sweclockers:

12. Min dator stänger av sig efter bara några sekunders körning.

Detta beror oftast på att BIOSet upptäcker ett fel och stänger av datorn som en säkerhetsåtgärd. Detta följs också ibland av et pipande varnande ljud. Kontrollera att CPU kylaren sitter som den ska och att CPU fläkt och Nordbrygge fläkt sitter rätt och är inkopplade. Denna funktion går oftast att stänga av inne i BIOS när man väl får igång datorn igen. Det kan även bero på att nätaggregatet inte har tillräcklig effekt för att orka starta systemet. Det kan också bero på en kortslutning av moderkortet på grund av felkoppling, exempelvis att man skruvat i distanser fel.

Näe, allt är rätt inkopplat och det blir inget pipande alls. :\

Ett 380 watts nätagg kanske inte räcker till två IDE hårddiskar, ett grafikkort med fläkt, 4 fläktar och en dual-core cpu...


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

det spelade ingen roll för mig dock, jag provade med min brors 650W och det var samma resultat.


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

Har du några inställningar i bios för att stänga av datorn om cpu temp går upp för högt?
Kolla upp det.
Vilket OS har du?
Vad har du för amp på 12+,3,3+ 5+ ?
Står på nätagget.
Du kan hitta program för att testa Hdd på tillverkarnas hemsida av Hårdisken.

Inaktiv

STOR UPPDATERING

Problemet (förhoppningsvis) löst! Efter att ha märkt att mitt 3,3 volt-värde var uppe i 4 (!!!) enligt BIOS så drog jag slutsatsen att det var nätagget som var trasigt, eftersom jag inte överklockat eller liknande. Jag bytte in det på Webhallen (urk!) och lade lite pengar imellan så att jag fick ett nytt starkare, och nu verkar det som om datorn mår bra.

Ett stort tack för all hjälp!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

Göttigt

hoppas jag kan få tillbaka mina saker från komplett snart också, börjar rycka i speltarmen


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

1
Skriv svar