Telia problem. (antar jag?)

Medlem
Telia problem. (antar jag?)

Hujj!

För några dagar sedan så dog mitt internet hellt och hållet, jag ringde då telias (vilket är min operatör) automatiska support, och efter jag knappat in mitt rikt och telefonnummer, sa de att det hade blivit nåt fel, och att internet skulle vara tillbaka nästa dag klockan 2.

Nästa dag, då klockan var efter 2 så testade jag på min dator om det funkade, men icke! Den hade dock någon sorts koppling, eftersom webbläsaren söker efter sidan ett bra tag, fast sen så lägger det ner.. -.-

Efter det testade jag på min pappas dator (den har trådlöst nätverk, vilket min inte har), och där funkade allt klockrent...

Hur kommer det sig att det helt enkelt slutat fungera på min dator sedan internet försvann den dagen? :S har det nåt med att min pappas har trådlöst och inte jag?

Tacksam för svar, kan vara ganska luddigt det här, jag har inte sovit på måånga timmar. -.-

Medlem

testa detta:
Startmenyn-> Kör, Sen skriver du cmd för att komma in i DOS promten. Där skriver du ipconfig /flushdns
Detta rensar din dators DNS cahe, kan fixa problemet...

Inaktiv

Snubblade in på denna tråd för jag har också ett problem med telia men inte exakt samma problem förstås.

Men jag tänkte bara fråga dig ZerXes, vad menas med att man tömmer datorns DNS Cahe? (Cache kanske).

Medlem

Cache skall det vara ja, tyckte väll det såg kontsigt ut när jag skrev det

Medlem
Skrivet av ZerXes:

testa detta:
Startmenyn-> Kör, Sen skriver du cmd för att komma in i DOS promten. Där skriver du ipconfig /flushdns
Detta rensar din dators DNS cahe, kan fixa problemet...

Nope, det funkade inte. ><

Inaktiv

Om din far surfar trådlöst kanske han surfar via ngn granne som har annan ISP.

Medlem
Skrivet av Zarkow:

Om din far surfar trådlöst kanske han surfar via ngn granne som har annan ISP.

Tror jag icke, eftersom om man kopplar ur routern den går igenom, så tappar den anslutningen också.

Medlem

Och du har testat att pinga routern så att du är säker på att din dator har kontakt med den?

Medlem

Nej, det har jag inte. Det vet jag inte hur man gör, så om nån vänlig själ ville förklara det?

Medlem

först måste du veta vad routern har för ip, detta gör du enklast i ditt fall genom att gå till din farsas dator och gå in i Kör, köra cmd, där skriver du ipconfig.
då får du upp en lista med dina nätverkskort och deras anslutningar och så, leta upp din fars trådlösa nätverkskort i listan och kolla vad den har för "standard gateway" det är ip till din router. kan du inte komma åt din fars dator nu så kan du testa att pinga 192.168.0.1 vilket är standard ip till det flesta routers idag... kan också vara 192.168.1.1
nåväl, för att pinga så går du in igen i kör och startar cmd
där skriver du nu ping 192.168.0.1 (eller standard-gateway ipn om du har den) och trycket enter, nu borde det stå:
"Skickar signaler till 192.168.0.1 med 32 byte data:"
och sen antingen "begärna gjorde timeout" - alltså inget svar, ingen kontakt.
eller (typ)"Svar från 192.168.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64"
då har du kontakt med din router

Medlem
Skrivet av ZerXes:

först måste du veta vad routern har för ip, detta gör du enklast i ditt fall genom att gå till din farsas dator och gå in i Kör, köra cmd, där skriver du ipconfig.
då får du upp en lista med dina nätverkskort och deras anslutningar och så, leta upp din fars trådlösa nätverkskort i listan och kolla vad den har för "standard gateway" det är ip till din router. kan du inte komma åt din fars dator nu så kan du testa att pinga 192.168.0.1 vilket är standard ip till det flesta routers idag... kan också vara 192.168.1.1
nåväl, för att pinga så går du in igen i kör och startar cmd
där skriver du nu ping 192.168.0.1 (eller standard-gateway ipn om du har den) och trycket enter, nu borde det stå:
"Skickar signaler till 192.168.0.1 med 32 byte data:"
och sen antingen "begärna gjorde timeout" - alltså inget svar, ingen kontakt.
eller (typ)"Svar från 192.168.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64"
då har du kontakt med din router

Ah, tackar! Jepp, jag hade kontakt (4 paket skickade och 4 mottagna)
Så då kan det väl inte vara det? ><

Medlem

ok, bra. testa nu att gå in i cmd igen
skriv ipconfig /release
och sen ipconfig /renew

Medlem

Okej, gjort. (på båda datorerna) Fast inget funkar fortfarande.

Medlem

ok, och du har fått en ip till din dator av din router? (ingen gul triangel nere till höger som säjer att nätverksanslutningen är begränsad?)

Medlem

Nepp, inget sånt

Medlem

hm... det var mystiskt... det enda jag kan komma på nu är om du har en brandvägg eller nått som av någon aledning blockar internet? Zonealarm? Norton?

Medlem

Nej, det har jag kollat.
hmm... förut idag testade jag även att koppla in min 360, först testade jag att köra direkt genom modemet, fast det funkade inte... Då testade jag att göra nån "test internet" då kollar den om/varför inte den har nån anslutning, då misslyckades testet på "wire-connection", tror jag. Sen testade jag att köra genom routern, först misslyckades den på "IP Adress", efter det testade jag igen, och då klarade den "Ip adress" fast misslyckades på "DNS" istället. ><
Om det hjälper.

Medlem

Fick ett mail av telia idag. De Sa att det var routerns fel, och att jag skulle prata med deras support istället. -.- My ass! >< Hur förklarar dom då att det inte funkar när det är direktkopplat till modemet heller?

Medlem

jaa du, det kan man faktiskt undra, ring deras support och fråga!

Inaktiv

Att det inte funkar när du stoppar direkt till modemet beror på att Telia "låser" MAC-adrressen från routern, man måste köra en ipconfig/release i routern innan man koplar in nya prylar. Alternativet är att låta modemet vara avstängt under minst 40 min och sen prova med att koppla din dator direkt till modemet.

Medlem

Vissa routers kan kopiera MAC-adressen som din dator har och använda den själv för att fixa sånt direkt, kolla i routerinställningarna

Medlem

Fraizer när du testar med datorn direkt till modemet, har du väntat då 15 min? för då släpper telias dns server MAC adressen som din router har lånat, och telia lånar bara ut 1 ip adress på konto. sen så har jag även märkt att du kan max reservera 3 st ip adresser. och när jag säger reservation så menar jag att om du pluggar i och ur 3 st nätverks produkter med olika MAC adress efter var 15 min så om du försöker den 4:e gången så efter 15 min så kommer du inte att få någon ip adress alls, pluggar du i någon av dom andra 3 produkterna så får du en. dessa reservationer släpps efter 1 timme enligt min erfarenhet.

sen vilken ip adress får din trådlösa och vilken ip adress får din stationära? lägg även till gateway och dns

Inaktiv

Jag har samma problem. Telia 24mb Bredband Adsl

testat:

Byta modem till ett likadant som ska funka.

Byta nätverks kablar
Rensa Dns cache
förnya ip adressen
låtit allt stå avstängt 24timmar
Direktansluten till modemet (ingen router eller brandvägg)

Telia säger att det är "vårt" fel eftersom dom ser inga fel hoss dom, även vår digital TV som går genom internet är dött, har kopplat ur den med.

det enda jag kan tänka mig vara felet är Telia
eller så har nån råtta gnagat sönder våra Kablar här hemma. men tror inte det eftersom rätt många har just detta problemet.

Vill ha en lösning på detta nu känns idiotiskt att betala för wow utan att kunna spela.

internet går upp o ner hela tiden, när man går in på TPtest.se så har jag ynka 3mb..sen går det ner till 0 efter 4sekunder. (ilsken)

1
Skriv svar