Modverktyg till konsoller?

Medlem
Modverktyg till konsoller?

FPS på konsoll är ju ungefär som att försöka simma fastspänd i en rullstol. För oss gammla PC rävar är ju FPS något jag sällan skulle få för mig att spela på konsoll. Trots att dagens moderna konsoller kan spotta fram diverse titlar med underbar grafik. "Aim" hjälp i fps mm så är dagens konsoller rätt värdelösa.

Trots att det skryts brett om dem från både Sony och Microsoft så är de ungefär lika bra som en PC var för 15 år sedan... Man kan inte göra speciellt mycket med ett konsoll FPS förutom att spela det. Vilket begränsar värdet något. ID software och programmerings gurun Carmack insåg rätt snabbt att för att få FPS stora i multiplayer krävs det SDK, banverktyg, källkod mm. Viljet varken Sony eller microsoft lagt ner nämnvart mycket tid på vad det gäller PS3/Xbox360. Vad jag läst så ska man vara glad om man överhuvudtaget lyckas utveckla ett spel till ps3 (Rage, ID tech 5). Microsofts 360 ska väl vara enklare...

Vist kan man modda konsollspel med om man nu kallar editorn till "little big planet" för baneditor så...

Vad som saknas är en editor där utvecklingen sker på din PC (qradiant, unrealED mm) som renderar och sparar nivån så den kan läsas av en xbox360 eller pc3, ja till och med wii skulle jag gärna modda till.

Men det är nog lååångt kvar dit, konsollerna har ju i princip precis fått internet och DLC (vilket skedde på pc för bra många år sedan i form av expansioner)

Så medan sony och microsoft klurar som mest på hur de ska kunna härma wii:s rörelse kontroller utan att bli stämda av Nintendo så hoppas jag att nintendo (som alltid varit bäst och nytaänkande) jobbar på att utveckla sin nästa konsoll i stället för att försöka göra något som någon redan gjort. Så vem vet. nästa generations konsoll kanske man kan få användning av... dvs mer än en partymaskin som mest står och samlar damm...

Tack o hej!

#blogg


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Modverktyg till konsoller?

Det går att göra precis so du vill ed UT3 till PS3, modda utanför spelet samt att kunna spela med mus och tangentbord.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Det går att göra precis so du vill ed UT3 till PS3, modda utanför spelet samt att kunna spela med mus och tangentbord.

Jo, men sen är ju frågan hur bra det fungerar.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

1
Skriv svar