Medlem
Ett Nätverk

Jag hade tänkt att skaffa ett nätverk i mitt lilla hem men jag har absolut ingen aning om hur jag ska gå tillväga och jag skulle bli enormt tacksam ifall jag fick hjälp med det hela.

Det är 2 datorer som ska ingå i nätverket (kommer bli mer i framtiden så det ska vara utbyggbart) och en skrivare och eventuellt en extern hårdisk.

Så vilka saker behöver jag för att ordna detta

ps.
datorerna har nätverkskort

Medlem
Skrivet av SoRight:

Så vilka saker behöver jag för att ordna detta

förutom 2st nätverkskablar med rätt längd så behöver du en router med stöd för skrivare, exempelvis en D-link DI-704P Ethernet broadband router.


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Medlem

Spelar det någon roll vilka nätverkskablar jag köper?

URK
Medlem
Skrivet av SoRight:

Spelar det någon roll vilka nätverkskablar jag köper?

oftast inte. det som brukar finnas är cat 5eller cat 5e

den första för 100nätverk och cat 5e för 1gig nätverk.

sen finns det rak och korsad. den korasade är mellan dator och dator oftast. medans den raka går mellan dator switch router osv


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

är alltså rätt viktigt att köpa rätt nätverkskabel så man inte köper en rak kabel till att koppla ihop datorerna till switchen/routern...

Medlem

Ehhh.... Lite tvärt om va? Det är raka kablar man skall ha mellan dator och enhet. Däremot när du skall länka enheter dvs uplink på switch och även gigabit länkar ifall du kör tex Ether-channel så är det korsat som gäller. Kabeln modem -> router brukar gå att använda den som man har fått med från leverantören.


signatur
1
Skriv svar