Dags för ny dator igen... AM2?

Inaktiv
Dags för ny dator igen... AM2?

Det finns en uppsjö av dessa trådar men jag hoppas på att få lite input ändå, då jag är väldigt kluven i denna fråga!

Det är såhär att jag har en AMD64 3000+ på en 754 bräda och ska nu ta klivet in i PCI-E och den Dubbla Processor världen.

Det jag har tänkt på är en AMD X2 4200+ på en AM2 bräda och ett XFX GF7900GTX, men jag vet inte riktigt hur Intel står sig när det gäller användandet av program och spel idag jämfört med AMD då jag haft AMD de senaste 6 åren

Jag gör väldigt mycket musik så en dubbel processor är ett måste, sen är frågan vilken utav AMD och Intel som lämpar sig bäst för detta ändamål. Spelar gör jag ju uppenbarligen också eftersom jag ska ha ett 7900GTX, hur är X1900XTX i förhållande till GTX:et?

Tackar ödmjukast på förhand


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Inaktiv

Jag måste tyvärr avråda dig från att köpa ett 7900 av XFX. Är många som har problem med deras kort då de är överklockade lite väl mycket. jag skulle satsa på ett "stock" 7900GTX eller nåt Ati kort.
Jag har själv ett XFX 7900GT som krånglar lite smått. Artefakter i 3dmark - Deep Freeze och Fear vill inte alls.

Hur det är med processor o så kan jag tyvärr inte svara på då jag inte är så insatt i de nya socklarna.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Intel släpper ju sin nya procerssor "Conroe" eller Core 2 Duo som den egentligen heter om en månad ungefär. De tester som gjorts visar ju att den är snabbare än amd:s nuvarande prollar.
Men oavsett om du väljer amd eller intel kommer du nog inte att bli missnöjd, speciellt inte om du väntar till slutet av juli eftersom att både amd och intel ska göra rejäla prissänkningar när intels nya släpps.

Ati vs nvidia...de tester jag kollat på visar att de håller ungefär samma nivå. Skillnaderna verkar ligga i att ati drar mer effekt, logiskt sett blir de också varmare då och fläkten behöver jobba hårdare vilket leder till mer oljud.
Ati verkar dock ha högre lägsta nivå på fps, alltså att skillnaden mellan högsta uppnådda fps och lägsta inte är så stor. Ett exempel - ati kortet kanske pendlar mellan 60-30fsp i ett spel medan nvidia kortet pedlar mellan 60-20fps, då kan man uppleva det som att man får bättre flyt med ati eftersom det inte dyker så långt ner...

PS. Är sjuk, så om nåt verkar oklart - påpeka det...orkade inte leta upp länkar till tester...kanske senare eller använd google

Inaktiv
Skrivet av The Slayer:

Jag måste tyvärr avråda dig från att köpa ett 7900 av XFX. Är många som har problem med deras kort då de är överklockade lite väl mycket. jag skulle satsa på ett "stock" 7900GTX eller nåt Ati kort.

Mja, han skriver ju inget om att han ska köpa deras fabriksklockade kort. Jag kör ett standard XFX 7900gtx och har inte haft några problem.

JB
Medlem

XFX har, eller har haft i alla fall, de fläktar med högst dB på. Vilket är vanligt. Men det finns behaglig kylning att köpa till 7800 och 7900 till ett fint pris på ca 200kr. Kolla tex på www.gtek.se för lite exempel på "VGA kylning".

Inaktiv

Tackar och bockar för alla svaren!
har beställt följande:

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2

Asus M2N-E, nForce 570 Ultra, Socket-AM2

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5

Cooler Master Cavalier 3 Svart Chassi,

XFX GeForce 7900GTX 512MB GDDR3 eXtreme

läste på komplett att detta kort skulle vara tyst, är det inte det så är det ju inte svårare än att man kan beställa egen kylning

hoppas nu bara att mitt X-fi inte blir ledsen i ögat över Nforce chipset, har läst att det skulle vara problem mellan dessa två men är tveksam till att det problemet är överhängande nu med ny socket och allt.


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Inaktiv

Att bara ha 1024mb i minne känns lite i snålaste laget på en sådan dator... eller du kanske har beställt 2 st bara glömt skriva med det?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

bra fråga, men det finns en tanke köper ytterligare 1024 nästa månad eftersom jag faktiskt inte hade råd att köpa 2Gb med en gång, snubblade vid mållinjen alltså


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Inaktiv

8) ville bara kolla så det inte hade blivigt fel

Du lär få en trevlig burk iaf.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

ser trevligt ut, ramminne kan man ju alltid fylla på med. du lär ju klara dig en månad med 1GB iaf


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar