bästa tänkbara för 13k

Inaktiv
bästa tänkbara för 13k

Hejsan!

Nu är det så att jag funderar på ett datorbyte efter mitt sommarjobbs lön.
Jag tänkte och hoppades på att nån av er datakunniga/hårdvarukunniga kunde hjälpa mej att plocka ihop en sån bra dator som möjligt för 12-13000 kr.
Det skall inte ingå en skärm i "ihopplocket".

Länka gärna, och köp helst allt från en och samma butik för att spara frakt!

En annan fråga;
Vad tror ni jag får för min nuvarande?

Asus A8N-E

160 Gb SATA, 8Mb cache, 7200 rpm (Maxtor Diamondmax)

Något Corsair 1024 Mb "CL 2.5"

AMD 3500+ "Venice" 2.2 Ghz (lätt överklockad till 2.4 Ghz)

Point of View GeForce 6600GT 128 Mb (överklockad till 591/1180 , default 500/1000)

Chassi : Aspire X-Dreamer 2 - blue, 400W inbyggt nätagg.

Tack på förhand!

Medlem

Om du inte ska köpa nu nu, så skulle jag väntat och införskaffat en conroe. Du får antagligen för en liten slant mer en väldigt mycket bättre processor. Grafikkortet tycker jag personligen ligger i underkant. Om du har såpass mycket pengar så har du definitivt råd med ett lite fläskigare kort. 7900GT t ex. Finns ingen anledning att inte skaffa större HDD också. 250GB kan du lugnt slänga in. Om du inte verkligen vill ha en låda som lyser upp huset så finns det bättre lådor att titta på. Antec P150 är en bit dyrare, men du får ett tyst fint 430W nätagg med, och lådan har väldigt fina lösningar på allt. Och så snygg vit lack

Edit: Jag skyller på värmen. Jag trodde att du tittade på att skaffa ovanstående dator.

Som personen skriver nedan, du behöver bara ett nytt grafikkort. RAM kan du ju skaffa men det skulle inte ge dig så mycket, då ganska få applikationer skulle utnyttja det, och då inte i någon större utsträckning.

Medlem

Du behöver bara köpa ett nytt grafikkort tex ett 7900gt. Och kanske litte mer ram.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

Jag köpte en ny dator här i förra veckan som är ungefär som din gamla i prestanda (dock ett X1800GTO som gfx istället) och jag betalade ~6500:- för allt så du skall nog inte förvänta dig nåt jättehögt pris på den gamla burken. Men du kan som sagt köpa nytt GFX och kanske lite mer minne till den som du har och köra ett bra tag till och vänta på att de nya prylarna sjunker lite i värde.


signatur
1
Skriv svar