Dator vill inte starta, svart skärm.

Inaktiv
Dator vill inte starta, svart skärm.

Hej, jo det är så att min Dell Dimension 8400 startas upp men efter att Windows har laddats så blir skärmen svart. Så jag har ringt Dells kundservice fem (!) gånger nu och får alltid samma tips, att avinstallera drivisarna till geforce 6800 och installera om dom igen. Det har funkat och datorn har startat, men efter jag har stäng av den och satt på den så blir det samma sak, skärmen blir svart efter windows laddats. Så efter ännu några snack med teknikerna så dammade jag av kortet och satte in det igen, och då startade datorn fint fint, stängde av och på några gånger och det fungerade.
Men nu på morgononen så blev skärmen svart igen. Startade om den och valde "använd senaste konfiguaration som fungerade" typ eller vad det heter och då startade datorn upp, men med fel upplösning på skärmen. Vågar inte stänga av den nu igen eftersom jag har valt det tidigare men det har aldrig fungerat, förutom idag.
Och just det, innan jag dammade av kortet fick jag som tips att göra ett hårdvaru test, custom någonting men det hittade inga fel så då kan man ju utesluta lite, kanske?

1. Skärmen blir svart efter windows laddas.
2. Avinstallerat drivisar och installerat dom igen, fungerat, men efter omstart svart skärm igen.
3. Tagit ur kortet och dammat av det. Fungerat, dator startas upp även efter omstart, tills idag, då jag får problem med svart skärm igen, men lyckas endå starta upp den.
4. Kortet ligger på 55C nu.
5. Fick också som tips att formatera men om det går att lösa på nått annat sätt så.
..
Teknikerna kanske är ute och cyklar, men det måste ju endå har något med kortet att göra eftersom det fungerar ett tag jallafall, och windows laddas. :\ right?

Hjälp tack!!!

ps De låter så jävla självsäkra och skrattar men de lyckas ju fan aldrig lösa problemet.

Och just det, allt detta hände efter jag hade installerat Hitman blood money.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

eko?

Eeeekkkkoooo

Snyft. Blir att formatera då.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Hade en glappig sladd som kom med mitt grafikkort. Så randomly fungerade datorn och ibland inte.
Kolla strömsladden till kortet.

Gissning1: Refreshforce-program kan kanske ställa till med problem? Har du något sådant?

Gissning2: Vet inte om directX kan orsaka detta problem. Installerade du något nytt directX som kommit med spelet/demot?

Testat äldre drivrutiner?

Inaktiv

Vad är ett Refreshforce program?

och jo, jag installerade ett nytt directx med hitman. Om man kan gå tillbaka till det man hade innan, kan ju vara värt att testa jallafall. ??

Tack för svaret!!


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Refreshforce är ett program som låter dig ändra och låsa uppdateringsfrekvensen på skärmen. Vissa har ibland problem med att skärmen slår om till en lägre frekvens på exempelvis 60Hz. Tänkte att det kanske blev en konflikt någonstans.
Fast du verkar inte ha ett sådant installerat så nevermind.

Tänkte bara komma med några alternativ för tråden såg ju så tom ut och jag vet hur trist en formatering och allt vad det innebär är (har själv inte formaterat på flera år utan istället kämpat med problemen tills man löst dem).

Medlem

Ääh, formatera är ju såå kul ;).
Om du inte gjort det på ett tag reset2 kan du väl lika gärna göra det nu, själv tycker jag det är rätt skönt att ha en ren C: disk.

Ang problemet, har du testat att starta windows i felsäkert läge?


signatur

<3

Inaktiv

Jo det har jag och det funkar, har försökt lösa problemet genom att avinstalera drivisar till gforcet i felsäkert läge men utan resultat. Fast datorn funkar lite då och då, man får försöka typ tre gånger innan den går igång....

Jag har aldrig formaterat förut, tänker alla filmer och all musik som jag har...


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

reset2, har du bara 1 hårddisk? Att ha en massa saker liggande på C: kan sega ner ganska rejält. Ideelt är att ha en hyffsat liten disk som systemdisk och bara ha operativ, program och spel på den. Sen en eller flera större diskar för allt annat.

Jag kör en WD Raptor till system och en WD Caviar på 320gig till annat. Väldigt skönt när man ska formatera, då är det bara att slänga in allt som ska sparas på den andra hårddisken.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

Jo jag har bara en hårddisk med allting i. Nu har allting iför sig funkat utan några problem... vet inte varför den fick för sig att krångla.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

1
Skriv svar