Datorn startar om vid boot

Medlem
Datorn startar om vid boot

Hejsan.
Har fått hem en dator utav en vän som krånglar. Det är så att vid boot så får jag upp "felaktig uppstart" menyn. Så vare sig jag väljer felsäkert läge eller normalt läge osv så startar datorn om vid windowsloggan eller tidigare. Jag har monterat ner datorn och ihop igen, provat ett annat nätaggregat, installerat om windows och testat bara ett minne i men inte testat någon utav delarna i en annan dator än. Något tips vad jag ska testa först?
// EboLa


signatur

JagBlevAlltidHämtadSistPåDagis

Inaktiv

reparationsinstallation av operativsystemet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Får jag hijacka denna tråden för en liten fråga?
Det är nämligen så att min bror har nästan samma problem. Datorn startar upp till windows och precis när den kommer in och man tror den har laddat klar så startar den om. Följande komponenter är testade hos affär och således okej: Moderkort, processor, ramminne, grafikkort, nätverksagg.
Det som är kvar är cdrom, hardisk (som ska vara okej), nätverskkort samt ljudkort..

Om vi startar upp datorn och går in i bios så kan den stå hur länge som helst utan att boota om så jag har föreslagit att helt enkelt installera om windows, om inte detta hjälper vet jag fasen vad man kan hitta på.. kanske borde testa med en reparationsinstallation först?!
- Mo

Medlem

Eller så är det någon drivrutin som buggar. Bara för att den bootar om behöver det inte vara hårdvarufel.

Medlem

Har gjort en reparationsinstallation, fortfarande inget. Förstår inte vad det kan vara för fel. En formatering utesluter ju mjukvaran men känns väldigt dumt att göra detta i onödan..


signatur

JagBlevAlltidHämtadSistPåDagis

Inaktiv

chkdsk, memtest86, prime95.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar