Nytt trådlöst nätverk som inte fungerar..hjälp!!

Inaktiv
Nytt trådlöst nätverk som inte fungerar..hjälp!!

Hejsan!

Jag har nyss köpt ett trådlöst nätverkspaket bestående av en router och ett trådlöst nätverkskort (PC-card) till min bärbara dator. Routern är GIGABYTES GN-BR01G och nätverkskortet är GIGABYTES Cardbus 802.11g Wireless LAN card. Jag har bredband via ett nätverksuttag i väggen. 10 Mbit/s från Bredband 2.

Nu till mitt problem. Jag har installerat alla prylarna och följt alla instruktioner som följde med. Det verkar som om det trådlösa kortet har funnit sig till rätta och så även routern. Allt lyser fint och alla ikoner visar på bra anslutning och bra täckning. De har kontakt med varandra och allt ser ut som om det ska fungera. Det går även att komma in på routerns inställningssida och göra ändringar där. MEN: det går inte att komma ut på nätet. Jag får bara upp att sidan inte kan visas. DOCK: går det att komma ut på internet exakt i 20 minuter om jag drar ut nätverkssladden ur uttaget ett bra tag och sedan kopplar in den igen. Men sen är det kört. Vill jag då ut på internet igen måste jag dra ur sladden, stänga ner datorn och VÄNTA LÄNGE.

Jag fattar inte vad det är som är fel. Har pratat med supporten och de sa att det var mina brandväggsinställningar som spökade. Jag har därför helt avaktiverat Windows brandvägg och även Nortons.

Är såååå trött på att sitta timma ut och timma in för att leta efter fel som jag inte har en aning om vad det kan vara. Finns det någon som kan komam med handfasta tips om vad jag kan testa?

Tack tack tack och tusen tack!

Medlem

Funkar allt ok om du kör utan ditt trådlösa paket? (Förutsatt att du har ett nätverkskort i datorn att testa med.)

Har du testat att göra en hårdvarureset på routern?
Gör i så fall det, och logga sedan in på routern och starta dess inställningswizard. Gå igenom ALLA steg. Själv hade jag strul med min egen router, för jag insåg inte (och det gick inte att läsa sig till heller) att efter en reset var man tvungen att gå igenom någon wizard, och som sista steg skulle man trycka på en knapp och bekräfta: "Ja, jag har gått igenom inställningarna och vill aktivera min router nu." Tråkigt nog var detta inte något som supporten visste, eller ville berätta för mig. (Netgear WGR 614 v5)

Har du testat att avaktivera brandväggen i routern? Aktivera Norton osv på datorn, och gå in i routern och rota runt. Brandvägg ska du inte vara utan.

Medlem

Säger som Megablaff: Prova med att ta strömmen till routern och/eller reseta den. Jag hade ett liknande problem (efter start av datorn kunde jag göra en (1) sak på internet), typ:

- läsa epost 1 gång!
- besöka en hemsida 1 gång!
- ftp 1 gång!

Problemet löstes genom att jag tog routerns nätkabel 1 minut.

maggot.se


signatur

"The new Quake-43 game blows my mind. It's even better than Super Turbo Turkey Puncher" Timmy Rogers

Medlem

på vissa router finns det en funktion där man kan begränsa hur länge man ska få tillgång till internet eller hur stor datamängd man får "ta hem".
Det kanske har blivit aktiverat på din.
Jag vet inte om den funktionen finns på din router men på min siemens gigaset finns den iaf.


signatur

The quickest way to hell isn't by living a bad life, it's buying a COMPAQ

1
Skriv svar