Medlem
Conroe

Har läst nånstans att snart (24juli) släps Conroe CPU'erna och är bara nyfiken hur bra kommer de att vara ? Kommer dem prestera bra i spel ?

Kommer en "Core 2 Duo E6300, 1.86 gigahertz, 2 megabyte" med 1066" va bättre än EN
"Pentium 4 3,2 FSB800"


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Sammanfatta, är core duo värsta värstingsaken?
Är det helt underbart mycket bättre än allt annat eller?


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Medlem

Ja, som det ser ut så är det så. De billigare modellerna som verkar hamna på dryga 2,000 presterar ungefär som dagens värstingprocessorer i spel (Vilket torde vara det intressantaste för FZ publik). I diverse creation ligger de dock lite under, men vi jämför en processor för 2-3000 med en som är 2-3ggr så dyr.

Detta är väldigt generellt.

Inaktiv

...och det är därför det är riktigt dumt att köpa en dator just precis nu

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

De billigare modellerna som verkar hamna på dryga 2,000 presterar ungefär som dagens värstingprocessorer i spel

Med 2000 menar du Kr då ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Men när ska man köpa en dator då:P det är ju bra att det blir BÄTTRE och BILLIGARE inte som vanligt att det blir dyrare och bättre
OMG en billig core 2 duo för 2000 kommer typ att motsvara 4400 x2 för kanske 4000, oj vilken skillnad isf.


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv
Skrivet av jagspelardator:

Men när ska man köpa en dator då:P det är ju bra att det blir BÄTTRE och BILLIGARE inte som vanligt att det blir dyrare och bättre
OMG en billig core 2 duo för 2000 kommer typ att motsvara 4400 x2 för kanske 4000, oj vilken skillnad isf.

en core 2 duo på 2.66Ghz slår alla dagens processorer ja den kommer att kosta 3500:-

Medlem

Du kommer nog få pynta en bra bit mer för en sådan i Sverige om man ser till Anandtechs prislista. De sätter den på $530.

Inaktiv

jag tycker ändå det är billigt. säg att du får betala 4000 pix för den cpu:n...det är inte speciellt mycket pengar med tanke på att jag betalade 4500kr för min p4 3.0c när den kom

Medlem

Jag sa aldrig att jag tyckte att det var dyrt om man jämför med andra nysläppta CPUer, men jag tror ändå att du är optimistisk med beräkningarna. bara $530+moms gör att vi snarare hamnar på 5,000 än 4,000. Själv tycker jag att de billigare varianterna med 2.4Ghz/4M verkar intressantare.

Inaktiv

oavsett om dollar kostar 7kr, 8kr eller vad den kan tänkas kosta brukar priser gå att omvandla genom att multiplicera med tio. mellanskillnaden äts upp av skatter...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

oavsett om dollar kostar 7kr, 8kr eller vad den kan tänkas kosta brukar priser gå att omvandla genom att multiplicera med tio. mellanskillnaden äts upp av skatter...

haha, bullshit...märks att du inte handlar så ofta i dollar

Inaktiv

vem har pratat om det? jag menar att saker som lanseras med priset satta runt 500$ enl min erfarenhet kommer kosta närmre 5000kr i sverige, även om dollarn kostar betydligt mindre än 10kr för tillfället.

säger du emot?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

du brukar vara bra på att generalisera...så ja, jag säger emot

Medlem

vet nån av er när den sälj i sverige ? typ komplett ?:D


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv
Skrivet av Tomzi:

vet nån av er när den sälj i sverige ? typ komplett ?:D

den kommer antagligen att läggas in i mitten av juli i kompletts sortiment så att man kan boka ett exemplar. det dröjer nog några dagar efter releasen innan den når sverige...månadsskiftet juli/augusti tippar jag på

nolimitsoya har givetvis en annan uppfattning om när den kommer till sverige

Inaktiv

jag vet inte riktigt vad du har hakat upp dig på, men varför denna fixering vid mig?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Soya har ju helt rätt i det han säger. Dollarn har inte fluxat så mycket. För att ta processorn i exemplet ovan. Dollarn ca 7,30. 530*1.25*7,30 = 4836,5. Sedan så har vi dyrare hårdvara än staterna normalt sett, dels p g a vår enormt höga moms. De ligger då, räknat med att de också får betala moms ändå ca 15% billigare än vi. Så en prislapp på $530 i staterna hamnar nog runt dryga 5,000 i Sverige.

Inaktiv

momsen är dessutom inte enda skatten. de höga skatterna på arbete innebär högre täckningsbidrag till butikerna. det kostar på att ha världen högsta skattebörda - motsvarande över 50% av bnp.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Skönt med fler nattugglor ^^

Kollade på newegg.com som är en populär sida för internetköp hos jänkarna. En AMD X2 4600 kostar där $547. Billigaste sådan i Sverige ligger på 5,200 men newegg är säkert inte där det är billigast i staterna, så om man kollar snittpris i Sverige så ligger den då på dryga 5,500. Nu tog jag första bästa som dök upp, så det är ju inte vetenskapligt direkt. Men kl är över 3 ffs!

Inaktiv

mjo, men är man febrig så är man. ^^ då har man rätt att vara uppe.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Jinx:

den kommer antagligen att läggas in i mitten av juli i kompletts sortiment så att man kan boka ett exemplar. det dröjer nog några dagar efter releasen innan den når sverige...månadsskiftet juli/augusti tippar jag på

TACK !


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

1
Skriv svar