Vad är "Backlighting"?

Medlem
Vad är "Backlighting"?

Jag har börjat läsa på ett Widescreen-spel-forum nu när jag skaffat en WS-skärm. Men de pratar om "backlighting" när det gäller LCD-skärmar.
Vissa har det och andra har lite mindre. Är det bra eller dåligt?

Jag upptäckte när jag laddade ett spel igår att när skärmen blev svart några sekunder medans spelet laddades, så kändes det som att den "lös" ändå. Det var svart men ändå inte helt. Ungefär som om att alla kontrastförhållanden försvann i tomma intet eftersom det inte fanns något mer än svart och då kändes det inte lika svart längre. Men när det sen kommer en bild med svarta OCH ljusa delar så är det inga problem för då kanske ögat luras att tro att det är svart respektive vitt.?

Ojojoj, vad poetiskt och långt det blev men förstår ni inte vad jag skriver i texten så räcker det med topicen.

Be well.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Det stämmer det du skriver...Om du ser en helt svart bild så upplevs den som ljusare än ett svart fält i en vit bild pga att ögat luras...Ju högre kontrastförhållande en skärm har, desto svartare blir skärmen när du ser en svart bild.

Medlem

Jag fick även detta svar i ett widescreen-forum:

http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?p=45...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Citat:

Ju högre kontrastförhållande en skärm har, desto svartare blir skärmen när du ser en svart bild.

kontrastvärdet är skillnaden mellan ljusast möjliga "färg", och mörkast möjliga. en skärm med kontrast på 700:1 kommer ha en vita som är 700ggr ljusare än den svarta.

en skärm med flera tusen ggr kontrastomfång kan mycket väl ha en gråare svärta, än en skärm med bara ett tiotal ggr.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:
Citat:

Ju högre kontrastförhållande en skärm har, desto svartare blir skärmen när du ser en svart bild.

kontrastvärdet är skillnaden mellan ljusast möjliga "färg", och mörkast möjliga. en skärm med kontrast på 700:1 kommer ha en vita som är 700ggr ljusare än den svarta.

en skärm med flera tusen ggr kontrastomfång kan mycket väl ha en gråare svärta, än en skärm med bara ett tiotal ggr.

ja precis just nu satsar tillverkar som brightlight på en djup svärta, det ger sjukt mycket mer när man tittar på film etc. de har en tv med ett kontrastförhållande på 200000:1, detta pga att just den tvn går att få riktigt svart.

1
Skriv svar