Problem med wow och drivrutin!!??

Medlem
Problem med wow och drivrutin!!??

Vet inte men jag har ett 8800GTS 512MB och senaste drivaren 169.25.
När jag går in i BG och spelat ett tag kommer gråbruna feta streck över allt nästan. Har spelat wow en del med denna drivare och har aldrig sett det mer än i BG och det händer inte alltid.
Tänkte värme problem och drog direkt igång cod4 och spelade en stund som borde vara ännu mer krävande än wow men ser inget fel där.

Någon annan med samma drivare och liknande problem?
Kör Vista 32bit för övrig hårdvara se sign under.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Tja. Jag fick precis samma fel med min gamla dator. det var hårddisken som höll på att ge upp totalt. kan vara värt att kolla kanske?

Medlem

Kört diskkontroll men det verkar ok


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Njae, det är inte din hårddisk, det är ditt grafikkort, du har fått artifakter låter det som, detta kan bero på många olika saker, du kan testa en sak, ifall det försvinner, så har du ett trasigt grafikkort. Vet inte vad det heter i vista, men du ska in i bildskärmsinställningar, och gå in på felsök, där ska det finnas något som heter aktivera kombinerad skrivning, den ska by default vara markerad, ta bort den, och starta om, starta wow, är dina streck borta, så finns det två saker du kan göra, antingen att testa med en ny fläkt för det kan vara värmen, eller köpa ett nytt kort.

Jag hade precis samma sak med mitt förra kort, fick tipset att göra så, artifakterna försvann, all acceleration i spel försvann Så spela inte med det.

Gen
Medlem

NvMonitor heter tillägget i nVidias drivrutin. Ska finnas under Prestanda eller något liknande. Klickar man på den fliken så ska en dialogruta dyka upp som frågar ifall man vill ladda ned NvMonitor.
Annars finns programmet på nVidias hemsida.

Addonet gör att du kan övervaka grafikkortets temperatur. Låt programmet köras i bakgrunden under tiden du spelar WoW en stund och alt-tabba ur för att kolla hur varmt det blir. Gör samma sak med CoD4 och jämför.

Man ska även kunna höja GPUns fläkthastighet manuellt (dock vet jag inte om inställningarna sparas när man startar om/stänger av datorn).

Medlem

Nej tror inte på värme fel då borde tyngre spel som Cod4 också visa samma fel.
Detta händer bara i wow och i bg.
Ska kolla det ni sa iallafall tackar.

Ska pröva nv monitor
Vilken temp ligger dessa kort på i idle resp full load ungefär? alltså inom vilka gränser ska man ligga?

**Edit**
Har nu kollat temp på grafikkortet som är följande

Idle ca 48c-50c
Wow ca 53c-57c
Cod4 ca 67c-70c
Har ju en rätt bra kylning iomed alla fläktarna i lådan (se sign)
Kan nog utesluta artifakter eftersom dom skulle inte komma i 57c i wow och sen skulle det fungera i cod när kortet visar ca 70c.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Gen
Medlem

Har oxo ett 8800 dock med den gamla GPUn (640MB minne). Kan kolla vad jag kör för drivrutin.

Du, kom på en sak. Kör du Windowed mode? Windowed under Vista som kör Aero kanske hamnar i konflikt med varandra?

Medlem
Skrivet av Gen:

Har oxo ett 8800 dock med den gamla GPUn (640MB minne). Kan kolla vad jag kör för drivrutin.

Du, kom på en sak. Kör du Windowed mode? Windowed under Vista som kör Aero kanske hamnar i konflikt med varandra?

Jo kolla!! Det kommer oftast typ andra gången jag går in i bg.
Kör som sagt med 169.25 och jag kör i fullscreen inte i windowed


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Hm alltså kör ännu med drivare 169.25 (nvidia uppdaterar inte sina drivers så ofta)
Hur som helst har jag uteslutit hårdvaru fel för det händer endast i battleground och inte när jag spelar wow i övrigt eller annat spel.

Måste vara nåt med antingen wow och nya 512mb gts eller drivaren tror jag.
Har dessutom kollat temp när jag spelar wow och kommer upp i 58c på grafiken och det är ju ingenting.
Ligger på 65c i cod 4 utan grafikfel.
felet som jag beskrivit högst upp i denna tråd kommer inte alltid utan då och då.
Ingen annan som har nya gts 512mb kortet vista och 169.25 som kör bgs då å då och har sett samma?
Alla tankar + tips välkomna;)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Ja alltså det exempel du länkade till är väldigt likt mitt problem.
Blir random sådär och alltid än så länge i bg.
Väntar med spänning efter driver update och wow patchar.

Mycket tack!


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Testpilot

Jag råkar ut för nåt liknande som bilden GEN länkade till .. fast det är inte grafikbuggar centrerade på en karaktär utan på miljön man är i ...
Händer kanske 2 ggr i veckan att man får denna "bugg" och den fixar jag genom att helt enkelt starta om spelet.

Jag har ett annat fel dock , bluescreens lite då o då (typ 2-3ggr i veckan) som också beror på grafikdrivaren .
Fick en så sent som i morse och det dyker upp oavsett hur länge man spelat , i morse var jag bara inne en snabbis och fick se blåskärm iallafall.

Kör 169.25 under Vista Ultimate samt i windowläge.

Jag kan leva med dessa buggar , inte hela världen och man hoppas ju de ordnar sig med nya drivare.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag råkar ut för nåt liknande som bilden GEN länkade till .. fast det är inte grafikbuggar centrerade på en karaktär utan på miljön man är i ...
Händer kanske 2 ggr i veckan att man får denna "bugg" och den fixar jag genom att helt enkelt starta om spelet.

Jag har ett annat fel dock , bluescreens lite då o då (typ 2-3ggr i veckan) som också beror på grafikdrivaren .
Fick en så sent som i morse och det dyker upp oavsett hur länge man spelat , i morse var jag bara inne en snabbis och fick se blåskärm iallafall.

Kör 169.25 under Vista Ultimate samt i windowläge.

Jag kan leva med dessa buggar , inte hela världen och man hoppas ju de ordnar sig med nya drivare.

Ok! Vad har du för grafikkort?


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Testpilot
Skrivet av Silenz:
Skrivet av Harakiri:

Jag råkar ut för nåt liknande som bilden GEN länkade till .. fast det är inte grafikbuggar centrerade på en karaktär utan på miljön man är i ...
Händer kanske 2 ggr i veckan att man får denna "bugg" och den fixar jag genom att helt enkelt starta om spelet.

Jag har ett annat fel dock , bluescreens lite då o då (typ 2-3ggr i veckan) som också beror på grafikdrivaren .
Fick en så sent som i morse och det dyker upp oavsett hur länge man spelat , i morse var jag bara inne en snabbis och fick se blåskärm iallafall.

Kör 169.25 under Vista Ultimate samt i windowläge.

Jag kan leva med dessa buggar , inte hela världen och man hoppas ju de ordnar sig med nya drivare.

Ok! Vad har du för grafikkort?

Jag har ett Geforce 8800 Ultra som sitter i en AMD X2 6400+ , 4Gig minne , ljudkortet är HD sound inbyggt på moderkortet som funkar bättre än de X-Fi kort som jag slet ur eftersom kortet fick frispel varannan reboot av datorn.

Medlem

Ok! Borde ju komma nya drivare till våra 8800 kort snart tycker man


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Gen
Medlem

Just ja, skulle kolla vilken drivis jag körde med som inte orsakar problemen ni har :s

Medlem
Skrivet av Gen:

Just ja, skulle kolla vilken drivis jag körde med som inte orsakar problemen ni har :s

Ja gör det får vi höra och pröva den;)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

1
Skriv svar