Gen
Medlem
Patch 2.3

Följande är en sammanställning av alla blåa poster som dykt upp på US forumen de senaste veckorna. GMs/CMs har fått ryck och faktiskt börjat jobba (Tog bara 2 år) Personligen älskar jag att Mages...efter 18 patchar av nerfande eller ignorande äntligen får en riktig PvE buff.

Informationen nedan kommer från http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html?topicId=1778027...

General

* (1) New daily quests for battlegrounds have been added, they're dedicated to one specific battleground each day, are available to players of all levels, and reward experience, gold, and honor
* Heroic Badges drop from Zul'aman and Karazhan bosses
* Healing Reduction effects now affect all Drain spells and abilities (i.e. Mortal Strike vs Drain Life)
* Level 20-60 Quest EXP has been increased, while EXP to Level has been decreased
* New Title - Champion of the Naaru: Awarded to those who complete the Tempest Keep attunement quest at level 70
* New Flying Mount added. Requires 2,000g and Exalted with Cenarion Expedition
* New 10-Man Raid - Zul'Aman!
* Guild Banks are being added to the game.
* New relics are added to support all talent trees in patch 2.3 for Shaman, Paladins and Druids. Most of the arena-system existing Relics have been renamed to create a more consistent naming convention
* +Healing bonus will give 33% of spell damage as well (1500 Healing bonus will give you 500 Spell damage)

Mages

* Damage coefficient reduction is removed from Improved Fireball/Frostbolt.
* New spell : Ritual of Refreshment. It will allow players to pick up their own stack of food/water, similar to a Soulwell.
* Evocation restores 15% of your total mana every 2 seconds instead of being a spirit-based mana regen increase.
* Arcane Meditation is being increased to 10/20/30% mana regeneration.
* Ice Barrier gains additional benefit from spell damage bonuses. However, the base absorb values of ranks 5 and 6 have been reduced.

Shamans

* New Talent replacing the 2 Handed weapons one - Elemental Focus: Puts you in a "focused state" after landing a melee critical strike, reducing the mana cost of your next Shock spell by 60%
* All shaman can equip 2-Handed Axes and 2-Handed Maces without spending talent points.
* Frost shock is no longer subject to diminishing returns.
* Shamanistic rage also reduces all damages taken by 30% for the duration of the ability (30 seconds) in addition to its current effect.
* Spirit weapons reduces melee threat by 30% instead of 15%.
* Mental Quickness adds 10/20/30% to spell damage and healing bonuses based on your total Attack Power in addition to it's current effects.
* Lightning Overload now has a 4/8/12/16/20% chance to proc
* Lightning Overload damage has been decreased by 50%
* Lightning Overload now causes 0 threat
* Lightning Mastery reduced to .1/.2/.3/.4/.5 seconds
* Mana Spring Totem now restores mana at a rate of 20 mana every 2 seconds
* Water Shield now costs 0 mana to cast, and the mana per globe has been substantially increased
* Water Shield's duration has been reduced to 1 minute, and grants mana for each globe left upon ending
* Elemental Focus will now reduce the mana cost of your next two damage spells by 40%
* Lightning Bolt casting time reduced to 2.5 seconds, and mana cost decreased
* Chain Lightning casting time reduced to 2 seconds, and mana cost decreased

Druids

* (1) Many new macro inputs as well as druid 'cancelform' becoming an instant like 'dismount'.
* Cure Poison and Abolish Poison may now be cast in Tree of Life form
* Remove Curse may now be cast in Moonkin form
* Rebirth cooldown reduced to 20 minutes
* Intensity increased to 10/20/30% mana regeneration

Warlocks

* Ritual of Souls has had it's casting time significantly reduced

Warriors

* (1) Weapon Mastery has been changed to reduce the duration of Disarm effects by 25/50% (Source)
* Mace Specialization proc has been reduced
* Mace Specialization Rage increased to 7
* Tactical Mastery now greatly increases threat from Mortal Strike and Bloodthirst while in Defensive Stance
* Devastate now combines the effects of Sunder Armor into it's effect, and is affected by all talents and items that affect Sunder Armor

Priests

* (1) New Dwarf/Draenei ability - Chastise: Causes Holy damage and incapacitates target for 2 seconds
* (1) Fear Ward will now be available to all Priests at level 20
* (1) Fear Ward duration reduced to 3 minutes, and cooldown increased to 3 minutes
* Power Word: Shield gains additional benefit from spell damage and healing bonuses. However the base absorb values for ranks 10, 11, and 12 have been reduced.
* Pain Suppression is castable on a friendly target, it reduces the target's threat by 5% and reduce the damage it takes by 40%.
* Pain Suppression cooldown is reduced to 2 minutes.
* Meditation is increased to 10%/20%/30% Mana regeneration.
* Prayer of Healing, Circle of Healing and Holy Nova (healing effect) gain additional benefit from damage and healing bonuses.
* Circle of Healing base amount of healing is reduced, but it gets more bonus from +healing effects. If you have more than +1338 healing you will see it heal for more.

Paladins

* Exorcism's mana cost has been lowered
* Holy Wrath's mana cost has been lowered
* Hammer of Wrath's mana cost has been lowered
* Vengeance has been increased to 30 seconds
* Improved Seal of the Crusader effect added to base abilitiy
* Improved Seal of the Crusader now gives the effects of Sanctified Crusader
* New Talent - Sanctified Seals: Increases your chance to critically hit with all spells and melee by 1/2/3%, and reduces the chance your Seals can be dispelled by 33/66/100%
* Crusader Strike cooldown is being lowered to 6 seconds.

Rogues

* Fleet Footed increased to 15% speed increase
* Deadly Throw traveling speed is being increased significantly, it will reach your target faster and the snare will last one second longer.
* Ruthlessness won't be triggered by Deadly Throw anymore, and Ruthlessness will be changed to only affect melee finishing moves as a whole.
* Blind no longer requires a reagent, is changed to a physical attack, will share the same diminish category as cyclone, and will diminish in PvE as well as PvP.
* Shadowstep can be used at any time (even when you're not stealthed). After the use of Shadowstep threat caused by the next Ambush, Garrote, or Backstab will be reduced by 50%. The cooldown will be increased to 40 seconds.
* Dirty Deeds increases the damage of special attacks by 10%/20% against targets that are below 35% health.

Hunters

* (1) 20 and 24 Slots ammo pouches have been added
* Wyvern Sting is now instant cast
* Arcane Shot (Rank 6+) will now dispel 1 Magic effect in addition to damage
* Serpent Sting, Immolation Trap, and Explosive Trap gain additional damage based on Ranged Attack Power

Engineering

* New Recipe - Field Repair Bot: Dropped(?) by Gan'arg Analyzers in Blade's Edge Mountains
* New Field Repair Bot is able to buy/sell
* Flying Mount added for Engineers. Regular and Epic version.

Fishing

* Fish Tracking may be learned from a journal, fished from crates
* New fish added near Karazhan and Zul'Aman

Cooking

* New Daily Quests
* New recipes added for fish found near Karazhan and Zul'Aman.

Interface

* (1) Mailboxes are upgraded to handle up to 12 items per mail.
* (1) Auction House scanning will receive its own API letting you scan the whole AH every 15 minutes with any addon.
* (1) Many new macro inputs as well as druid 'cancelform' becoming an instant like 'dismount'.

Avstängd

Jag blev lessen när jag läste loggen igår - inga intressanta uppdateringar och bara förlängda cooldowns för paladiner.

Medlem
Skrivet av Gen:

Personligen älskar jag att Mages...efter 18 patchar av nerfande eller ignorande äntligen får en riktig PvE buff.

Kan någon vänlig själ berätta vad det är för PvE buff som menas?

Gen
Medlem

* Damage coefficient reduction is removed from Improved Fireball/Frostbolt.
Största PvE "buffen" ever...något som mages blivit berövade på och gjort att vi legat längre ned på DMGlistan än vi förtjänar under raids.

* New spell : Ritual of Refreshment. It will allow players to pick up their own stack of food/water, similar to a Soulwell.
Också en enorm grej. Att göra vatten är en av dom jobbigaste sakerna som finns efter 2års raidande.

* Evocation restores 15% of your total mana every 2 seconds instead of being a spirit-based mana regen increase.
Folk debatterar mycket om detta verkligen är en buff eller inte. Allt beror på hur mycket mana du har från början. Nya Evo kommer att ersätta 60% av din mana och ignorera hur mycket spirit du har. Det pratas om att vi borde få 20% per tick och inte 15% som det kanske blir.

* Arcane Meditation is being increased to 10/20/30% mana regeneration.
Bra PvE buff ! Utan Spriest i sin grupp går man rätt snabbt oom.

* Ice Barrier gains additional benefit from spell damage bonuses. However, the base absorb values of ranks 5 and 6 have been reduced.
Fattar inte riktigt

Inaktiv

När är det dax för denna patch då? Det var ju inte den som kom igår iaf.

Gen
Medlem

Det sägs att 2.2/2.3 intern testats paralellt. Därför säger de blå att PTR testandet av patchen kommer att gå mycket snabbare än 2.2. Zul Aman är klart och måste testas av spelare.

I dagsläget ska 2.2.2 komma ut på PTR så när det är klart och den släppts så är det bara att vänta in 2.3 på PTR och räkna med 2-3 veckor. Allt som allt 5-6 veckor från idag?

Inaktiv

Zul Aman, låter som ett trollträsk. Vart ligger det? Är det den lilla obskyra delen i nordöstra EPL?

Gen
Medlem

Japp, finns utsatt på Ghostlandskartan. Tidigare gick det att blinka in i instansportalen men man kom inte långt, efter en stund så kom man till ett fritt fall.

Det är en instans à la Zul Gurub och kommer att befolkas av Forest trolls. Se WoW Wiki för mer info.

Loot ska vara av T4/5 kvalitet.

Medlem
Skrivet av Gen:

* Damage coefficient reduction is removed from Improved Fireball/Frostbolt.
Största PvE "buffen" ever...något som mages blivit berövade på och gjort att vi legat längre ned på DMGlistan än vi förtjänar under raids.

Tack för din utförliga förklaring! Dock förstår jag fortfarande inte riktigt vad "Damage coefficient reduction" är för något. Någon kunnigare än mig får gärna förklara

Inaktiv

Är det bara jag som tycker den här nya fördröjningen på mail efter försäljningar på AH är kass? Jag får en tomt jävla mail med en klocka som tickar ner 60min. Hallå, jävligt störigt! "Show me the money" lixom!

Medlem

* (1) Fear Ward duration reduced to 3 minutes, and cooldown increased to 3 minutes

grattis, nu kommer bara warriors kunna tanka fearbaserade fighter...

Gen
Medlem
Skrivet av Zedrix:
Skrivet av Gen:

* Damage coefficient reduction is removed from Improved Fireball/Frostbolt.
Största PvE "buffen" ever...något som mages blivit berövade på och gjort att vi legat längre ned på DMGlistan än vi förtjänar under raids.

Tack för din utförliga förklaring! Dock förstår jag fortfarande inte riktigt vad "Damage coefficient reduction" är för något. Någon kunnigare än mig får gärna förklara

Då ska vi se...
En spell måste ha en casttime på minst 3 sekunder för att fullt ut använda den +spelldmg man har. Är den kortare så har den en coefficient som används för att räkna ut hur mycket av spelldmgen som används.
Fireball t ex har coeff 1,0 (100%) eftersom den har en casttime på 3 sec.
Frostbolt däremot, har en casttime på 2,5 och har därför en coeff på 0,80 nånting (vet inte exakt tal).
AoE har en coeff på 0,5 eller mindre vilket märks av när du t ex gör en Blastwave som har en Tooltip dmg på 519 nånting och gör 1000 hit om du har 1000 +firedmg.

Improved Fire/Frost ball/bolt ökade ju den generella skadan men nerfades genom att ge fireballen en 0,9 coeff trots att den egentligen har 1,0. Frostbolt fick också 0,1 mindre.

Så har jag fattat det som
Kika på denna räknaren så får du själv se http://tc.awenet.com/

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag blev lessen när jag läste loggen igår - inga intressanta uppdateringar och bara förlängda cooldowns för paladiner.

Jag ser kortade cooldowns och minskade mana costs när jag läser raderna om paladin....


signatur
Medlem
Skrivet av Askamaia:

* (1) Fear Ward duration reduced to 3 minutes, and cooldown increased to 3 minutes

grattis, nu kommer bara warriors kunna tanka fearbaserade fighter...

precis som det alltid varit för horde menar du?
och som det borde vara

Inaktiv
Skrivet av Zedrix:
Skrivet av Gen:

Personligen älskar jag att Mages...efter 18 patchar av nerfande eller ignorande äntligen får en riktig PvE buff.

Kan någon vänlig själ berätta vad det är för PvE buff som menas?

Enklast är att jämföra med andra klasser. Ta tex warlocks shadowbolt. När dom lägger talentpoints för att ge den kortare castingtid så får deras shadowbolts fortfarande samme bonus från spelldmg som om dom inte lagt några poäng där.

Så är det inte för mages, när vi lägger 5 poäng i improved fireball så godkänner vi samtidigt att fireballs med kortare castingtid får 10% mindre bonus från spelldmg. Samma är det med frostbolts.

Det är detta som nu kommer återställas tillbaka till som det var förut... som det alltså redan är för alla andra klasser. Personligen ser jag det inte som en buff, utan snarare en fix. menmen, fortfarande kul.

Medlem
Citat:

* Level 20-60 Quest EXP has been increased, while EXP to Level has been decreased

Jag hoppas att det följer med 2.3. <3

Medlem

Fint att dom bostar exp efter lvl 20. Tar sån lång tid att lvl där i från.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Fint att dom bostar exp efter lvl 20. Tar sån lång tid att lvl där i från.

Ja, det är ju verkligen hemskt att man inte kan blåsa igenom hela spelet på en helg.

Redan nu "missar" man ju mycket genom att man levlar ifrån ställena.

Kanske skulle de anamma Guild Wars och tillåta att man skapar level 70 karaktärer så man kan dra igång med end-game och Arena direkt...

Medlem

Jag skulle bli väldigt glad om dom kunde göra det karma! Jag har en level 66 warlock på alliance sidan men nu har jag börjat lira horde och måste börja om från 1 igen. Det gör mig ledsen. :'(

Har man lirat sedan release missar man inte så mycket.

Medlem

När jag dingade 58 med min paladin så hade jag inte börjat i Burning steppes, Azshara, Winterspring, Silithus, Eastern + Western Plaguelands och Felwood. Så jo man missar en hel del redan nu. Jag questade nästan allt, dvs jag aoe grindade inte som folk gör idag för att få exp. Spelade lite instanser i början med min bror som levlade med mig men 40+ va jag solo-questarn.

Visst, ok att de ökar expen men det känns inte som om det egentligen behövs. Vad som behövs är folk som spelar tillsammans. Blir en himla skillnad om man har nån att spela med, istället för att spela ensam.


signatur
Inaktiv

mage buff!?!? omg

det va fan inte igår..

Inaktiv
Skrivet av Night Hawk:

Fint att dom bostar exp efter lvl 20. Tar sån lång tid att lvl där i från.

uhm mjo.. men har man dragit upp en nisse en gång så tar de ju inte så lång tid. Lvla precis en ny hunter 1-70, tog mig bara 9 ingame dagar o då stanna ja o pvpa ett tag runt 49.

men kommer bli kul o se hur pass mycket skillnad det faktiskt är, hehe kanske ska vänta med att göra en moonkin iaf

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Zedrix:
Skrivet av Gen:

* Damage coefficient reduction is removed from Improved Fireball/Frostbolt.
Största PvE "buffen" ever...något som mages blivit berövade på och gjort att vi legat längre ned på DMGlistan än vi förtjänar under raids.

Tack för din utförliga förklaring! Dock förstår jag fortfarande inte riktigt vad "Damage coefficient reduction" är för något. Någon kunnigare än mig får gärna förklara

Då ska vi se...
En spell måste ha en casttime på minst 3 sekunder för att fullt ut använda den +spelldmg man har. Är den kortare så har den en coefficient som används för att räkna ut hur mycket av spelldmgen som används.
Fireball t ex har coeff 1,0 (100%) eftersom den har en casttime på 3 sec.
Frostbolt däremot, har en casttime på 2,5 och har därför en coeff på 0,80 nånting (vet inte exakt tal).
AoE har en coeff på 0,5 eller mindre vilket märks av när du t ex gör en Blastwave som har en Tooltip dmg på 519 nånting och gör 1000 hit om du har 1000 +firedmg.

Improved Fire/Frost ball/bolt ökade ju den generella skadan men nerfades genom att ge fireballen en 0,9 coeff trots att den egentligen har 1,0. Frostbolt fick också 0,1 mindre.

Så har jag fattat det som
Kika på denna räknaren så får du själv se http://tc.awenet.com/

3,5 sec = 100% som regel. 3 sec = 87%. Men det har ändrats en del.

Fiireball en talent som får ner casttiden med totalt 0,5 sec. Samma talent sänker även % som den får av splldmg med 10%(5/5 pinnar) vilket gör att Fireball hamnar på 90% av din totala spelldmg för 3 sekunders casttid.

Frostbolt har 81% och är 3 sekunders casttid. Men med talents blir den 2.5 och får då 73% av din spelldmg med 5/5 pinnar in improved frostbolt.

I nästa patch tas den -% som du får från talents bort och gör däremed att Fireball får 100% av spelldmg, även som 3 sek cast. Och frostbolt får 81% av din spelldmg med 2,5 sec casttid från improved frostbolt.

Så om Fireball gör 100-101 dmg, och du har 100 spelldmg. Så gör din fireball 190-191 dmg(fiktiva siffror ftw!) för närvarande. Och i nästa patch gör den 200-201 dmg.

Nu är inte mina %-siffror exakta, men förhoppningsvis nära inpå då jag egentligen inte har koll på mage-spells, men däremot lock


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Gen
Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag blev lessen när jag läste loggen igår - inga intressanta uppdateringar och bara förlängda cooldowns för paladiner.

Rumored Additional Paladin 2.3 Changes

The following infos had originally appeared on the EU paladin class forum from a blue (so official) and then was misteriously deleted. Anyway, here are the changes:

•(NEW SPELL)Blessing of Defiance - Greatly increase Paladin's block value. Detail Coming Soon
•(NEW SPELL)Seal Of Protection -5 minutes cooldown Temporarily increase total Paladin Hit Points.Unleashing this Seal's will judge an enemy,decreasing all damage done by judged target. Detail Coming soon
•The Tier 4, Tier 5, Tier6 and all Gladiator Sets have had their Spell Damage removed and the points have been reinvested in other stats, such as Strength and Critical Strike Rating.
•Precision(Protection): Now increase chance to hit with spell as well
•SpellWarding(Protection): Now reduce damage taken by spell by 3/6% instead of 2/4%.
•Weapon Expertise(Protection): In addiction to current effect now Increase Paladin Total hit points by 3/6/9/12/15 per level and convert 1/2/3/4/5% of all damage received in mana.
•Two-Handed Weapon Specialization (Retribution) now also reduces threat caused while wielding a Two-Handed Weapon by 8/16/25%.
•Vengeance (Retribution) duration increased from 15 to 30 seconds and now increases Healing done as well.
•Seal of Command (Retribution) now does 85% Weapon Damage, but is no longer affected by Spell damage.
•Judgement of Command (Retribution) now does holy damage equal to 25% of your Attack Power and 50% when the target is stunned or disoriented and is no longer affected by Spell Damage.
•Crusader Strike (Retribution) cooldown reduced from 10 to 6 seconds and does 110% weapon damage instead of weapon damage plus 40% of your Holy Spell damage.

Inaktiv

"* New 10-Man Raid - Zul'Aman! " = Weak.

För att jag ska börja spela igen krävs det mer lättare instanser för 3-5 man och mer battlegrounds men framför allt soloing med story och vackra miljöer, casual ftw och hardcoreraiding i samma instanser hela tiden for the bore.

AV är mer honorrush än battleground nu, konstigt att dom inte släpper den episka Azshara bg'n som var klar långt innan TBC :/.

Inaktiv

Håller med Orbek!

Inaktiv

Patchen håller på att slangas hem av min background downloader just nu så det kanske vankas implementering snart.

Gen
Medlem

"The start date for Season 3 is purposefully planned to be one week later than the release of patch 2.3, which is currently scheduled for November 13. We will be closely monitoring the testing of the 2.3 patch, and if it looks like it won’t make the November 13 date, we will announce a delay."

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html;?topicId=276610...

Medlem
Skrivet av Orbek:

"* New 10-Man Raid - Zul'Aman! " = Weak.

För att jag ska börja spela igen krävs det mer lättare instanser för 3-5 man och mer battlegrounds men framför allt soloing med story och vackra miljöer, casual ftw och hardcoreraiding i samma instanser hela tiden for the bore.

AV är mer honorrush än battleground nu, konstigt att dom inte släpper den episka Azshara bg'n som var klar långt innan TBC :/.

Om det är story som du är ute efter så är Zul'aman verkligen nåt för dig då det är en gammal vän som man är ute efter att döda. Om du lirat igenom alla instanserna på vanligt och heroic så kanske det är dags att rerolla eller byta spel om du inte vill spela end-game. Jag spelar inte end-game själv då jag håller på att geara för Karazhan men jag ser dagligen andra delar av end-game och inser att jag har väldigt mycket av spelet kvar.


signatur
Inaktiv

verkar vara dags imorgon?

12
Skriv svar