Konstant fps runt 60, är det möjligt?

Inaktiv
Konstant fps runt 60, är det möjligt?

Tjena,

Blir inte klok på detta spelet när det kommer till FPS.

Vad jag har förstått är detta inte världens mest krävande spel, grafiken är inget speciellt, man behöver väll inte direkt någon super processor för att köra det. Ändå tycks jag aldrig kunna hålla en FPS runt 60 i raids eller vid andra krävande miljöer.

Mitt system ser ut som följer:
Intel Core2Duo E6600
Asus P5B Deluxe
XFX GEFORCE 8800GTS
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB x2
Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Personligen tycker jag detta borde vara tillräckligt, men det är det alltså ej, min FPS droppar ofta ner till så lågt som 25-30, vilket är ganska rejält om man annars ligger runt 60. Ska det verkligen vara så, går det inte att få en stabil FPS runt 60 överallt?

Kör i 1280x1024 med det mesta på max förutom anisotropic filtering, samt inga 'character shadows'.

Jag vet att det är mycket krävande på minnena, men har som sagt 4GB, vilket man också tycker borde räcka. Är det någon ide att se sig efter nya kraftfullare minnen? Skulle det hjälpa överhuvudtaget?

Värt att notera är att jag läst igenom många trådar bland annat här men också på blizzards egna forum och gjort allt som dom menar på skulle öka prestandan, inget tycks hjälpa dock.

Är väldigt intresserad av er input på detta, skulle också vara kul att se om det finns någon här som ligger runt 60 FPS i dom mest krävande lägena, och isf vad ni har för dator samt inställningar etc.

Är också frågande om hur det funkar med addonsen, och hur mycket minne WoW använder till det. Går det att ställa in det eller tar det så mycket det behöver?

Har av någon anledning ingen möjlighet att öka det vilket jag haft tidigare om jag inte minns fel.

Ska jag nöja mig med denna FPS, ska det verkligen inte gå att få mer? Jag börjar undra, det känns väldigt tråkigt dock med tanke på systemet jag har. Tycker jag borde kunna kräva lite mer..

Kan bli så less på spel där man inte kan få ett bra flyt hur man än begär sig åt

Kom gärna med era synpunkter, tycker detta är intressant.

Mvh

Medlem

Du borde kunna rocka röven av WoW med en sådan dator. Min chansning är att det är något i Windows som fuckar dig.

Nej, hastigheten på minnena har inget med prestandan i spelet att göra.

Du kan se hur mycket minne WoW använder genom att hålla musen över ping mätaren. Där ser du också hur mycket som används per add on.

Tidigare kunde du välja hur mycket minne du ville använda. Varför du inte kan det nu vet jag inte. Har säkert avhandlats någonstans.

Inaktiv

Håller med dig, tycker också detta borde räcka mer än väl. Men icke.

Windows är nyinstallerat, har i princip bara WoW installerat.

Har nya drivisar till grafikkortet.

Anledningen till att jag undrar över det där med addonsen är att när man håller över vid pingen, som du säger. Får man fram information om hur mycket addons man använder och hur mycket minne respektive använder upp.

Det är alltid rött hur jag än bär mig åt, precis som om minnet inte räcker till. Vilket får mig att fundera givetvis, huruvida detta har någon betydelse vet jag dock ej.

Medlem

Dra bort lite addons isf. Om det alltid är rött så förstår jag om du har lite halvkass prestanda.


signatur
Medlem
Skrivet av Featic:

Anledningen till att jag undrar över det där med addonsen är att när man håller över vid pingen, som du säger. Får man fram information om hur mycket addons man använder och hur mycket minne respektive använder upp.

Ja på allt.

Medlem

Påverkar inte bredbandet FPS:en??
Eller var det tvärtom?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv
Skrivet av TixFrix:

Dra bort lite addons isf. Om det alltid är rött så förstår jag om du har lite halvkass prestanda.

Det som jag tycker är konstigt. Om jag inte minns fel var det någon blizzard poster som sa att WoW tar så mycket minne det behöver. Det bör väll gälla addonsen också då.

Eftersom jag har 4GB minne, endast WoW och ventrilo uppe tycker jag det borde finnas mycket att ta ifrån. Det jag inte förstår riktigt.

Min uppkoppling är det inget fel på har 10mbit och har alltid väldigt bra MS.

Medlem

Det finns en parameter nånstans i inställningarna där man kan ställa in hur mycket minne som addons har tillgång till. Dina addons kommer inte använda upp alla 4gb, utan det är som default satt till 50mb eller nåt. Vet inte exakt var det var eftersom jag sitter på jobbet och inte kan kolla, men leta rätt på den och höj den.


signatur

I never hate in plural.

Medlem

Om du har Vertical sync på så får du inte mer än 60 fps, om du stänger av det så kan du få runt 150 fps.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Bwerf:

Det finns en parameter nånstans i inställningarna där man kan ställa in hur mycket minne som addons har tillgång till. Dina addons kommer inte använda upp alla 4gb, utan det är som default satt till 50mb eller nåt. Vet inte exakt var det var eftersom jag sitter på jobbet och inte kan kolla, men leta rätt på den och höj den.

Jag kommer ihåg att det fanns innan, när man går in på addonsen vid inloggningen där man har sin karaktär, finns inte kvar numera. Verkar som dom tagit bort det av någon anledning.

@ Nighthawk

Det känner jag till, behöver inte nödvändigtvis mera, det är FPS dropsen från 60 och neråt jag vill bli av med.

Medlem

Har du testat att slå av alla addons och se om det är något med dom som slöar ner det? Då vet man lite mer vad problemet är iaf och lite lättare att gå vidare.


signatur

I never hate in plural.

Medlem

Har du installerat om WoW?
Det kan behövas. När jag bytte moderkort fick jag mycket bättre fps efter ominstallation.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Gen
Medlem

Har själv ett liknande system som jag kör i 1680x1050 med 4xFSAA och allt på max inkl AA. När man questar och farmar så ligger jag på 60 (kör med Vsync) men såfort det är raid (25-man) så sjunker FPSen till 30-40. Det lustiga är att när jag stänger av FSAA så ökar inte prestandan nämnvärt. Alltså är det något annat. Det har pratats lite om minnen. Jag tänker såhär, att när man är på platser med stor befolkning av entities samt platser där många spells/abilites används så måste WoW på något sätt få datorn att hitta grafiken och visa den på skärmen vilket borde sätta press på HDDn.

Sen spelar AddOns en enorm roll i detta. Sjukt vad krävande addons är. Har själv ca 100st (enskilda "moduler", inte addons "paket") som körs och dom käkar 50-65MB minne. Mitt UI är väldigt gammalt och jag skulle behöva uppdatera det från grunden med nya addons/libraries.

För att summera så tror jag på snabbare HDD (typ Raptor) och mindre eller nyare addons.

Medlem

Tappar också ner till ca 30 i områden med mycket folk, håller annars runt 80. 30fps laggar dock inte, så det duger bra.

Medlem

jag hade nästan ett exaklt likadant system, allting maxat i 1280*1024, eh, jag hade 60 konstant :c

Medlem

Om du kör windows vista så avinstallera det direkt och installera windows xp istället, jag fick ~40% bättre prestanda i wow.

Stäng av all Anti-aliasing och Anisotropic filtering (möjligt att du kan köra på lite här utan prestanda skillnad)

Och kör så hög upplösning du kan. Själv kör jag 1680x1050 med ett liknande system, mindre minne och lite sämre graffe men jag har absolut inga problem.

Om du vill ha högre fps så kan du även stänga av v-sync så får du upp till 100 på sinna ställen.

Add-ons gör en jävla skillnad, tänk på att bara ha det du behöver, så lite add-ons som möjligt. Loot link o liknande add-ons som sparar mycket information äter fps och minne.

1
Skriv svar