Medlem
Shammy vs Pally

Jag har varit ur träsket ett år och förstår att en hel del har ändrats sedan dess, inte minst p g a Burning Crusade. På kontot har jag nu en 60 Priest som i princip är klar med MC och jag kommer säkert köra lite med honom, men jag är alltså sugen på att lalla runt lite själv på nytt.

Jag tänkte nu dyka ner i träsket än en gång och har då funderat på Shaman eller Paladin, då jag provat alla andra (bortsett från Rouge men jag orkar verkligen inte konkurrera med 1+ miljoner andra spelare).

Vilken av Pally eller Shammy passar om jag är ute efter följande:

1. Klarar sig själv (göra quests som kan vara lite knepiga) och ändå vara attraktiv för grupper. Jag avskydde verkligen att vara Druid då folk var helt upphängda på att man hade exakt rätt talents för att vara intressant för grupp.

2. Inte är allt för jävla komplicerad. Med det menar jag att man inte behöver trycka på tre tusen knappar inom loppet av två sekunder och inte har väldigt situationsbaserade skills.

Vad säger Du? De som har erfarenhet av någon eller båda får gärna säga bu eller bä. Eller om det kanske är så att någon av de andra klasserna ändrats så mycket att det helt enkelt är värt att köra den igen.

Medlem

Har en 70 Pala och en 60 Shaman.

1. Båda kan göra quest själv, palan har lågt damage output dock så det tar lite längre tid. Spec spelar ingen roll innan du är 65 som pala, du kan tanka, heala eller dpsa. Efter 65 blir kravet större att du ska antingen bli Holy eller Protection. Som shaman vet jag inte hur det ligger till, speccen spelar inte så stor roll. Resto shamans kan heala bra så jag kan tänka mig att det är önskvärt. Du kommer bli älskad som holy paladin iaf

2. Paladins är enklast att spela med, nästan för enkel. Väldigt få knappar att trycka på.

Skulle tippa på att shaman är roligare för tillfället innan dem har buffat retributionträdet hos paladins vilket är på g.

Medlem

Specca holy som paladin är 1 button spam nästan. Det är skittråkigt. Prot är 10 button spam för att hålla aggro och med lite gear så blir det roligaste klassen att spela imo. Spelar just nu BE paladin efter att jag gav upp min 70 human pga lite olika anledningar. Alltid levlat som ret spec innan men har nu sen level 10 lagt talents i prot och jag är verkligen survival master. Tål läskigt mycket och med en polare som kan hela (min bror som holy pala på nästan samma level) så kan man nästan aoe grinda med holy shield och consectration.

Jag har 2x 60 priest som jag inte orkar levla och 1x 70 warrior som va skittråkigt att levla 60-70 medan jag njuter varje minut av min(a) paladin(s).


signatur
Inaktiv

Ingen expert på någon av dem (långt ifrån).

Men ska du vara main healer i en vanlig 5 manna grupp så är nog den allmänna uppfattningen att du ska vara speccad som en, holy eller resto (level 60-70) så det får du nog räkna med om du inte vill bli dissad i grupper

Sen finns det ju såklart andra roller för både palas och shammys, som pala kan du ju tanka och jag gillar att ha en shammy med utöver en healer, som har allt i allo rollen.

Medlem

Tackar för svaren.

Har tittat lite själv (väldigt lite) och tycker att Prot Paladin verkar "roligast". Jag kan dock tänka mig att dam outputen blir ganska låg. Ni som svarat verkar luta åt Pala hållet, så kanske är det jag ska gå loss på. Speciellt som jag varit sugen på att prova BE eftersom jag inte ens sett klassen. Har inte läst om den ens.

Tycker att shamanen verkar vara en "bättre" klass men lite rörig och allt i allo som någon skrev. Jag är nog inte så bra på att vara allt i allo. Jag vill inrikta mig på en sak. Stortrivs med min Priest i grupper t ex. Att hålla koll på hela raiden och hela, ta bort debuffs mm.

Jag vill än en gång tacka för svaren. I eftermiddag är det jag som testar WoW än en gång. Nu som Paladin.

Inaktiv

paladin som prot är ganska meningslöst imo, bättre att använda den klass som faktiskt är byggd för att ta stryk att göra det. paladins är dock tokiga på holy! och ret trädet har väl fått sig en ganska fin buff om jag förstått saken rätt (inte spelat på dom senaste månaderna)

däremot shamaner kan göra en %"#¤¤"#&/ massa dmg i sina 2 damage träd och hela fint i sitt holy träd.. dvs mer variation som shaman skulle jag tippa på.

men det är dock bara personliga åsikter (som aldrig tagit sig över lvl 20 med nån av klasserna) men spelat mycket med och mot båda lycka till.

Medlem

Har suttit och planerat och haft mig och kommit fram till att jag i princip kommer skapa en Präst med Plate. Det känns ju sådär tbh.
En sak som skrämmer mig ganska mycket är att man verkar vara väldigt gear dependent.

Får läsa in mig lite på Shamaner så kanske det blir en sådan iaf. Holy blir ju exakt som en sugig version av Smite.

Medlem
Skrivet av Takt:

paladin som prot är ganska meningslöst imo, bättre att använda den klass som faktiskt är byggd för att ta stryk att göra det. paladins är dock tokiga på holy! och ret trädet har väl fått sig en ganska fin buff om jag förstått saken rätt (inte spelat på dom senaste månaderna)

däremot shamaner kan göra en %"#¤¤"#&/ massa dmg i sina 2 damage träd och hela fint i sitt holy träd.. dvs mer variation som shaman skulle jag tippa på.

men det är dock bara personliga åsikter (som aldrig tagit sig över lvl 20 med nån av klasserna) men spelat mycket med och mot båda lycka till.

Du har inte spelat på ett par månader och vet därför inte om att ret trädet inte är rört och precis lika värdelöst som vid TBC release och att paladin är en av de bättre tanksen i spelet i många lägen och att blizzard skall fixa paladin tank loot då paladin itemization blivigt helt tokbra i black temple och framåt. Konstiga kommentarer av nån som inte har en aning om vad han snackar om. Precis vad Karma efterfrågade!


signatur
Medlem

TixFrix: Du är för HC.

Jag kan inte med gott samvete välja något annat än BE eller Dranei (förkortning?) nu när jag pungat upp för BC, så antingen en Dranei Shaman eller en BE Paladin. Shaman verkar onekligen "bättre" efter lite efterforskning men jag väljer BE Paladin för att få köra igenom Horde. Senast var jag nämligen Alliance med min Priest. Synd bara att jag inte kan skapa en Horde på samma server.

Hur är BE racials för Paladins? Värdelösa eller är Mana Tap faktiskt något att ha?

Skulle du vilja dela med dig av din talent spec Tix? Skulle behöva lite pointers, och då gärna vad gäller val av utrustning och sådant också.

Edit: just ja. Behöver ju veta vad som gäller moddningsvis för Palas också.

Medlem

BE racials är nåt av det bästa man kan ha som paladin som saknar både ranged weapon för pull och silence spell. Dock är alliance TBC seal bättre för tanking än hordes, (bättre i fråga om threat per second). Så det är lite till och från där om hur man vill göra.

Shamans windfury totem är bland det bästa dps increasers som finns btw.

Jag såg ut såhär när jag va inne med min alliance paladin sist.
http://armory.wow-europe.com/#character-sheet.xml?r=Neptulon&...

Hon är dock holy spec och inte prot. Delar av loot kommer från Karazhan men resten är 5 mans och quests så det är inte så jättesvårt att knåpa ihop.

Min nya level 35 BE ser ut såhär atm.
http://armory.wow-europe.com/#character-sheet.xml?r=Kazzak&n=...

Nackdelen är att det innan TBC inte riktigt finns nån paladin gear så man får plocka warrior loot och med en vän eller 2 så går det ganska bra att bara stacka stamina.


signatur
Medlem

Blev en BE Pala. Kom till level 7 ikväll. Talents och sådant får bli ett senare problem, men jag tycker att Prot verkar roligast.

Medlem

Vad du än gör som pala så missa inte Mograine's Might, finns en del saker i Scarlet Monastery men den där är ett måste


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

Jag tycker du ska välja Paladin. Shamans HAR många skills att använda i olika fighter, dock inte i 1on1.
Paladins är alltid välkomna i guilder, de är extremt duktiga healers och är väldigt roliga att PvPa med.

Shaman är också väldigt duktiga healers med rätt spec, men som sagt; Du har ett flertal totems att välja på beroende för vilken grupp du är med i. T.ex. strength of earth om du har druider eller warriors med i gruppen, Grace of air om du har dps druider eller rogues, etc..

Shaman är krångligare (men för vissa, roligare).

Medlem

BE racials är bra för en paladin. Som bara har sin stunn för vettig interrupt. Dessutom är din racial silence melee range. Så jag ser den som mycket vettig. Mana tap vet jag inte.... paladiner är mycket mana effectiva men eftersom de inte har någon riktig range att räkna med (förutom holy shock) så kan du pulla med den när du slåss med monster som har mana.

Medlem
Skrivet av Muskeljulle:

Jag tycker du ska välja Paladin. Shamans HAR många skills att använda i olika fighter, dock inte i 1on1.
Paladins är alltid välkomna i guilder, de är extremt duktiga healers och är väldigt roliga att PvPa med.

Shaman är också väldigt duktiga healers med rätt spec, men som sagt; Du har ett flertal totems att välja på beroende för vilken grupp du är med i. T.ex. strength of earth om du har druider eller warriors med i gruppen, Grace of air om du har dps druider eller rogues, etc..

Shaman är krångligare (men för vissa, roligare).

Du vet att grace of air är sämre än windfury för typ alla klasser utom hunter va? Katter som ett undantag. Ska det va nån air totem så ska det va windfury. Du kommer bli älskad om du slänger upp den i en grupp med rogues och warriors. Tro mig, folk vill inte ha grace of air.


signatur
Medlem

Det roliga med Paladin är att man har i princip två speccar. En för att hela i instanser och en för att pvpa. Jag kör Holy/Prot och det gimpar mig inte i pvp varesig jag vill heala eller dpsa. Detta tillskillnad från ex. en holy präst eller prot warrior.

Medlem

Jag valde alltså Paladin till slut. Mest p g a att jag ville spela BE och för att de kändes mer som min typ.

Jag har dock svårt att se Pala som särskilt framgångsrika i PvP, men jag kanske har missat något. Det känns som avsaknaden av avstånd skulle minska chanserna något, iaf mot de som kan hålla sig på avstånd.

Edit: Jag behöver fortfarande lite tips på moddar.

Vad heter t ex den add on som visade all info om ett item? Det stod vilket profession som använde den, vad den var värd mm.

Medlem

Att GoA är dåligt för alla klasser utom Hunters är inte sant, dagger rogues vill alltid ha GoA, Druider i cat/bear form med, och warriors som tankar.

Medlem

Här finns lite intressant info om Paladin-klassen som kan vara bra att tillgodogöra sig innan du fattar beslutet.


signatur

I never hate in plural.

Inaktiv

Spela ret till 35 sen speccar du till prot med denna build:
[http://www.wowhead.com/?talent=aZVhtI00zx]

Kör 1h och shield, sätter på en shield spike på skölden, drar på ret au, seal of light är den seal du använder och sen drar du ihop 5-7 melee mobs och kollar när xp'n rullar in, synd bara att du är rätt kass mot casters men det får man ta

Jag kör denna nu (lvl 36) och den är skitbra och rolig!

Medlem

Nu kanske folk skiter ganska rejält i mig, men jag tänkte ändå ta lite tid och berätta hur det gått.

Jag är level 20 och kör en BE prot pala. BE har faktiskt haft väldigt bra och omväxlande quests imo, även om man som vanligt tröttnat lite på "gå och döda X Y gånger". Rewardsen känns också bättre än t ex runt Barrens, men jag vill iof minnas ett par bra rewards därifrån också. Hur fan kommer man från Ghostland är dock en fråga som poppat upp ganska mycket.

Palan känns rolig att spela, och jag ser fram emot när den får lite mer form. Mitt enda klagomål är väl att jag är uppenbart seg på att döda saker, men å andra sidan är det jävlar i mig inte lätt att ha ihjäl mig. Sköldar, stuns, helning och hela baletten. Jag klarar ju iaf elites som ligger en level över mig utan att behöva anstränga mig farligt mycket.
Jag har inte provat BG än men kan tänka mig att det blir riktigt segt mot casters.

Medlem

nja, köp dig ett vettigt vapen så räcker det med en hoj o pew pew!

Medlem

Va fan är hoj och pew pew?

Medlem

HoJ eller Hammer of Justice antar jag. Din stun skill innan 31p retribution. Jag kan säga att paladin har lite svårt med dps men när du börjar spela ställen där det kommer stora pack med mobs som instancer, tex shatterted halls och shadow labyrinth på level 70 så kommer dps få svårt att slita mobs från dig och de kommer oxå ha problem att spöa dig i dmg meters då en prot paladin drar ut en jävla dps. Avslutade en Sethekk halls som nr 1 på dmg meters i 70 grupp. Dock med nubs men ändå.

Är själv level 39 just nu och får holy shield om 1 level och då kommer min dps gå upp. Dödar utan problem men jag har lite hjälp i form av en healer och sen lite imba gear iom att jag spelar halv-twinkat. Det är min main men jag har level 70 vänner på servern så jag har inget problem med isntance boost.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Va fan är hoj och pew pew?

Det betyder Hej på orcska och han sa även att han är gravid

Medlem
Skrivet av TixFrix:

HoJ eller Hammer of Justice antar jag. Din stun skill innan 31p retribution. Jag kan säga att paladin har lite svårt med dps men när du börjar spela ställen där det kommer stora pack med mobs som instancer, tex shatterted halls och shadow labyrinth på level 70 så kommer dps få svårt att slita mobs från dig och de kommer oxå ha problem att spöa dig i dmg meters då en prot paladin drar ut en jävla dps. Avslutade en Sethekk halls som nr 1 på dmg meters i 70 grupp. Dock med nubs men ändå.

Är själv level 39 just nu och får holy shield om 1 level och då kommer min dps gå upp. Dödar utan problem men jag har lite hjälp i form av en healer och sen lite imba gear iom att jag spelar halv-twinkat. Det är min main men jag har level 70 vänner på servern så jag har inget problem med isntance boost.

nää hoj e hoj och repentence är repentance ;> och så långt har ja inte levlat.

Medlem
Skrivet av martyr:
Skrivet av TixFrix:

HoJ eller Hammer of Justice antar jag. Din stun skill innan 31p retribution. Jag kan säga att paladin har lite svårt med dps men när du börjar spela ställen där det kommer stora pack med mobs som instancer, tex shatterted halls och shadow labyrinth på level 70 så kommer dps få svårt att slita mobs från dig och de kommer oxå ha problem att spöa dig i dmg meters då en prot paladin drar ut en jävla dps. Avslutade en Sethekk halls som nr 1 på dmg meters i 70 grupp. Dock med nubs men ändå.

Är själv level 39 just nu och får holy shield om 1 level och då kommer min dps gå upp. Dödar utan problem men jag har lite hjälp i form av en healer och sen lite imba gear iom att jag spelar halv-twinkat. Det är min main men jag har level 70 vänner på servern så jag har inget problem med isntance boost.

nää hoj e hoj och repentence är repentance ;> och så långt har ja inte levlat.

Hoj är hoj, repentance är repentance och du kan inte läsa. Ktnxbye?


signatur
Medlem

aah läste inte "innan"

Medlem

Körde ret till level 42 på min paladin sen speccade jag protection och drog 5 mobs åt gången ända till lvl 70. Det finns ettpar ställen där det är underbart att grinda som tex piraterna i Tanaris, yetis i feralas, första UD farmen i WPL osv. Dessa camps drar dig från 45 till 55 i princip. Ganska kul att levla så faktiskt. Quests behöver man inte oroa sig för då man aldrig dör så man kan göra allt

Minns inte säkert men... har de flyttat på ardent defender i prot trädet? Mycket viktigt att maxa iaf. Känns som den var lite bättre förr kanske men kickar ju in tidigare nu istället.

Annars så gör bara som edgeC sa så rullar xpen in och när du kommer till outlands så kommer mp5 och spelldmg gear i hellfire peninsula vilket gör det lite roligare ändå ^^


signatur

osv.

1
Skriv svar