Tweaka WOW grafik

Testpilot
Tweaka WOW grafik

Hej!

Nu är jag lite trött på mitt wow , jag kan spela och det rullar på , men med min maskin = jag vill ha det BÄTTRE.
Jag har alltså en P4 3.6Ghz , 3GB minne , Geforce 7900GTX 512 , 22" widescreen skärm 1650x1080 upplösning och sitter på en BBB 100/10 lina.

Jag borde alltså inte ha några större problem att köra wow med typ allt maxat och det ska flyta.
Problemet är att det gör det inte!!!

Jag får fina FPS-drops lite överallt , det skiljer inte speciellt i speed om jag är i Ogrimmar eller shattrah city gentemot ute på landsbygden utan en massa folk , kan gå ner mot 10Fps lite här o där och man märker verkligen att det grafiklaggar.

Jag har ingen märkbar skillnad om jag kör windowed mode eller fullscreen.
Följande har jag inställt :
1650x1080 , 24bit color , 75Hz
Allt på max , ej inbockat level of detail.
Allt annat inbockat utom Vsync och smooth mouse.

Vad kan jag tweaka? och måste man verkligen det med ett såpass bra grafik ... låter som nåt annat är cp.

Det kanske finns nån tweakguide nånstans?

Medlem

7900GTX räcker inte för att köra allt på max.


signatur
Inaktiv

kan ju alltid stänga av hemskt glow effect.
Sedan så kan addons dra ner en del på fps'en. Har alltid spelat med en hel drös med addons, men efter en ominstallation efter jul så lira jag ett tag utan, och hade typ fast 60fps överallt. sedan efter jag installera dom addons jag använder, så gick det ner till att hoppa från 20-60 igen.

Medlem

Känner likadant som dig. Har en AMD 5000+ 4gb ram etc. Det enda som är kasst med datorn är grafikkortet som är ett Geforce 7300LE

Medlem

Om man raidar kan man räkna me att få mycket lägre fps.

Medlem

Ställ ner range of view till mitten, det är bara irriterande o se längre plus att det ger märkbart bättre flyt om man ställer ner den till hälften.

Sen så kan det vara disken din som orsakar fps-lag, om datorn måste ladda nytt material konstant så droppar fps'n. Bot mot detta är snabbare disk/mer ram minne med fokus på det sistnämda.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

Kan som sagt vara disken som strular.

Kör på en i princip full HD som är galet fragmenterad och det märks duktigt i wow kan jag säga.
Borde flyta bra på min burk men det gör det inte pga disken.

Gen
Medlem

Triple Buffering höjjer FPSen rejält så se till att du har det inbockat (även i drivrutinsinställningarna)

Kör du med Vsync så tycker jag man får en något jämnare FPS. Men det är jag det...

Antagligen kör du med 4xFSAA, pröva 2xFSAA och se om det flyter på bättre?

Kör samma upplösning som du med allt på max och 4xFSAA och Vsync på en E6600, 2GB PC5300, 8800GTS och jag kan inte säga att det flyter hela tiden. i SH/OG så sjunker FPSen, i raids samt i terokkar. Men på landsbygden ligger jag på 60 (som är min skärms max). Ställer du själv om till Vsync så får du se om det flyter eller inte

WoW är ett löjligt minneskrävande spel och har man många addons (som jag har, 89st mappar) så blir det tufft för RAM minnet.

Inaktiv

89 addons ? du har inte testat att spela spelet själv eller ?:>

Gen
Medlem

:> Är en sådan som inte tycker om WoW UI i originalutförande Så jag gör en hel del mods som ändrar utseendet på saker och ting. Men märk att jag skrev "mappar" och inte "addons" FuBar t ex kan väl ses som en mod men med 15 plugins. Samma gäller för Deadly Bossmod.

Inaktiv

ah true trodde du var en sån där som en polare jag har som trycker på space på sin rogue så gör den allt för han

Medlem

finns inga addons som spelar spelet åt dig med en knapptryckning


signatur

Meep!

Inaktiv
Skrivet av Phobo:

finns inga addons som spelar spelet åt dig med en knapptryckning

tack för att du bevisar att de finns de som inte använder hela sin hjärna ( dock vetenskapligt bevisat att man bara använder 9% har jag för mig ) , läs in ironin i de hela kanske ?

de finns addon freaks.

Gen
Medlem

Mjo, Truth's inlägg kändes ironiskt idd

Testpilot

Tack för alla svar och tips , en del av er kanske missade att jag har 3GB minne i maskinen (borde räcka va?)
Har faktiskt dedikerat 256Mb minne till mina addons så de kan frossa i minne.

Jag har tweakat till det hela ganska bra nu med endast 1 fix = att ställa 75HZ - jag trodde jag hade det då jag skrev orginalinlägget men det var 60 som var inställt.
Har ökat min fps 10-30 oavsett area nu och ligger runt 30 som lägst och 60-70 som högst.
Skall titta lite på glow , viewdistance och de andra tipsen jag fått.

Btw jag defraggar min gamedisk ofta och tycker inte att wow läser direkt från disk vilket borde märkas mest då man transitionar från en area till en annan eller via portaler.

Medlem

okey ändra ditt minne dedikerat till addons, från 256 till typ 64... minnet är konstigt som gör att hackar cepe, du ska alltid försöka ha så lite minne till dina addons som möjligt för så bra fps som möjligt, kan ta 0,5 sek längre att ladda men det ger massa fps.

Sen ska du titta över vilka addons du kör, så lite effekter som möjligt och det gör bilden mycket renare och finare.

Sen när du går över 1280x1024 är det helt knas, suger fps!

Sen kan du alltid också kolla vad som körs i bakrunden, jag går på regeln att max 20 processer uppe!

Och använd inte windows vista om du gör det finns ingen mening.

Sen finns det massa småpill du kan fixa med, och defragga inte för ofta heller, sliter på hårddisken.

Sen för fan partitionera inte disken i 2 delar, sänker direkt läshastigheten med 25% och kan bli upp till 50% om du laddar den fullt!

Gen
Medlem

Ingen har nämnt ditt minne vad jag kan se eftersom det inte är flaskhalsen. Grafikkortet/inställningar/drivrutiner och addons är boven i dramat.

Men du lyckades ju höjja FPSen och det är bra

Medlem
Skrivet av Phobo:

finns inga addons som spelar spelet åt dig med en knapptryckning

Nej, men det finns addons som spelar spelet åt dig med repeterade knapptryckningar på samma knapp.


signatur

I heard Fountain is nice this time of the year, come visit us. Panda4life

Inaktiv
Skrivet av cammo:

7900GTX räcker inte för att köra allt på max.

lol


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Testpilot

har tittat lite på settings som viewdistance , glow och annat men ingen gör nån större skillnad i normalspel.

Kan tänka att glow tex gör större skillnad då man raidar och det är mycket på gång samtidigt , det minns jag att jag ställde ner då vi körde mycket AQ40 , när man härjade med insekt-trashmobs i den där tunneln strax innan Fankriss , där kunde det sacka fint då det blev mycket AOE.

Men nu tycker jag det flyter på riktigt bra igen

Medlem
Skrivet av azak:

Sen för fan partitionera inte disken i 2 delar, sänker direkt läshastigheten med 25% och kan bli upp till 50% om du laddar den fullt!

Är det så på nya diskar också? Köpte en ny för någon vecka sedan och Windows hittade bara 127GB så jag körde på det, men sen för någon vecka sedan tänkte jag att det kan vara likabra o aktivera allt utrymme så via diskhanteringen gjorde jag en till partition av resterande utrymme, och då menar du att disken blir slöare? O.o


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

ja disken blir slöare, men det är en bugg i windows som gör att du bara får 127 gb som du lätt kan fixa med en liten patch så du kan få allt på samma disk!

länk: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

där har du exakt hur du ska gå till väga för att få allt ditt utrymma.

Varsågod säger jag direkt //AzAk

nj
Medlem
Skrivet av azak:

ja disken blir slöare

Någon källa till det där påståendet, och framförallt, de där siffrorna?

1
Skriv svar