Inaktiv
En/ett?

Jag har märkt att svenskar antingen säger "en guild" eller så säger dom "ett guild".. Själv tycker jag att det borde heta En guild... Har till och med sett folk som blir sura på andra, när dom "säger fel" (enligt deras tycke)
Vad tycker ni att det borde heta?

Medlem

En guild eller antingen ETT gille.

Medlem

ETT Guild, ETT gille.

Måste vara samma folk som blandar ihop dem och de som säger en gille.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

en guild, lär er svenska!


signatur

Meep!

Medlem

För att underlätta, byt ut ordet "guild" mot "klan".

Ett klan.
En klan.

Vad låter bäst? Solklart, En klan.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Phobo:

en guild, lär er svenska!

[petig] En guild är inte svenska, det är svengelska[/petig]

Och förövrigt Guild/Gille = samfund av hantverkare inom samma yrkesområde. (jämförbart med fackförbund)

Klan = ordagrant "barn" eller "barn av" . Alltså ett samfund som hålls samman av blodsband och gemensamma förfäder, d.v.s. en släkt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Hehe, aldrig riktigt tänkt på detta och jag har nog sagt båda själv.
Tycker de låter rätt bägge två.

Inaktiv

Haha men skärpning, ordet Guild är ju ett engelskt ord och heter därför "a guild".. Inget av alternativen är korrekt. Ett Gille ska det vara i så fall!!

Medlem

Jag tycker dem har fel allihopa....

Medlem
Skrivet av Gibbs:

Haha men skärpning, ordet Guild är ju ett engelskt ord och heter därför "a guild".. Inget av alternativen är korrekt. Ett Gille ska det vara i så fall!!

Vi har massor av engelska ord som vi använder i svenskan. Juice, paj m fl. Är de felaktiga också?

Skrivet av b0ne:

För att underlätta, byt ut ordet "guild" mot "klan".

Ett klan.
En klan.

Vad låter bäst? Solklart, En klan.

Du underlättar inte. Du försvårar. Du tar två olika ord och hävdar att de är de samma. ta bord och sätt in...

Skrivet av Phobo:

en guild, lär er svenska!

Nej, det är här vi kommer till botten med det hela. Guild är ett låneord och därför har det lite med vad svenskan säger i det hela. När det gäller låneord så är det ibland knepigare att se vad som gäller. Då får man se vad ordet har för ursprung. Alltså ska man antagligen säga "lär dig franska, en guild heter det". Guild kommer såvitt jag vet från franskan och är där feminint, och därför ska det också föras in som utrum/reale i svenskan. En Guild helt enkelt.

Inaktiv
Skrivet av MegaBlaff:

Jag tycker dem har fel allihopa....

Solklart att del är en Guild. några kanske behöver ta extra kurser i Svenska ?

Inaktiv

Gille = Guild

Ett Gille, ett guild. Solklart för mig.

Medlem

En logisk förklaring, (d)en är rätt, en guild...
Tack Karmalicious

Inaktiv

En guild ligger mycket bättre i munnen och därför heter det en guild.

Inaktiv

Äh palla jag säger det som låter, skönast alltså en guild.

Jee
Medlem

Låter lika bra tycker jag. Likadant med: Den guilden och det guildet. Fast föredrar nog en/den guild/guilden. ^^


signatur

Eller inte?

Medlem

Jag är ert nya svensklärart. Vad är det som kruper? Ormet!

Mitt ostron fick ett barn i morgon bitti ta mig fan som inkentinken.

Medlem

Guild betyder inte alls eller kan inte jämnföras med Klan. Clan = Klan. Guild = Förening. Säger man ett förening eller en förening? Personligen tycker jag man ska säga EN guild. Men somsagt, finns inga regler för detta. säg vad ni vill, men det heter EN guild

OT: Dock är Gille ett undantag.. kanske bara för att G utalas som ett J? Eller att ETT låter bättre i munnen till Gille.. Aja Anyway. Det heter fortfarande EN guild

Inaktiv

Då kommer man ju ganska direkt till en ny fråga... Om man säger Ett guild, så måste man ju i så fall säga: Får jag joina DITT guild... Och det låter ju (om man frågar mig) rent handikappat. För att alla språg bygger ju på att det ska flyta på så bra som möjligt. Men att säga både T och D i slutet av två ord flyter ju på lika bra som en sten i Öl.
Men som Mixxor sa: ...Vill man säga ditt- och ett guild så är det upp till en själv. Men det är fortfarande En och din guild som är rätt.

Medlem
Skrivet av JoKer:
Skrivet av MegaBlaff:

Jag tycker dem har fel allihopa....

Solklart att del är en Guild. några kanske behöver ta extra kurser i Svenska ?

Ja, du tex

Medlem

om man nu tvunget använder ordet guild när man pratar på svenska så säger jag ett guild ,

Men nu använder jag ordet gille som ersättning för ordet guild i alla dialoger jag för med folk när jag pratar svenska.

Pratar man på engelska på är ju det enklare då använder man givetvis ordet Guild.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av mixxor:

Men somsagt, finns inga regler för detta. säg vad ni vill, men det heter EN guild

Jo, det finns regler för det. Jag presenterade dem i mitt inlägg.

Medlem

Haha vilken argumentation som någon redan sagt så går det väl inte riktigt att säga om det ska vara EN eller ETT därför att guild är ett engelskt ord, men jag måste säga att EN låter bättre att säga än ETT

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Guild kommer såvitt jag vet från franskan och är där feminint, och därför ska det också föras in som utrum/reale i svenskan. En Guild helt enkelt.

Medlem
Skrivet av sirdavva:

Haha vilken argumentation som någon redan sagt så går det väl inte riktigt att säga om det ska vara EN eller ETT därför att guild är ett engelskt ord, men jag måste säga att EN låter bättre att säga än ETT

Precis det är en smaksak sen vad som är rätt eller fel är inte viktigt i detta läge


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Ett guild så klart! En guild låter som "en bananskal"!

och btw folk som säger gille borde slängas över bord!


signatur

I'm the best around...

Medlem

Jag börjar förstå varför WoW communityn liknas vid CS communityn...

Medlem

"En Guild" såklart!


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

E N G U I L D ! ju

Medlem
Skrivet av Grönatummen:

Ett guild så klart! En guild låter som "en bananskal"!

och btw folk som säger gille borde slängas över bord!

jasså? motivera.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar