Mages 2nd klass DPS?

Gen
Medlem
Mages 2nd klass DPS?

Minns ni WoW 1.0? Minns ni hur extrema mages var på den tiden. De kunde ta 2-3 targets själva i PvP och gjorde grym dmg i instances. Jämför detta med magen fram till 1.10. Mycket kassare men ändå bra dmg i PvE och instances. En riktig DPS klass man verkligen behöver.

Hur ser verkligeheten ut idag? Skrämmande...själv har jag inte raidat eller kört någon instance med min mage på två månader (förutom betan) men började köra lite nu i veckan. Vilken skrämmande skillnad.

Affliction Locks ligger numera högst på alla dmgmeters varesig det är en bossfight eller trash. Och dom slår mages och locks med hästlängder.

Sen körde jag UBRS en snabbis för att hjälpa en polare som nyss dingat 60. Där ligger en DW shaman och nosar mig i ryggen på dmg metern. Han hade inte ens någon speciellt bra gear förutom Flurry Axe som enligt honom "wtfpwnar".

Inte konstigt att raids numera består av 6-7 locks. Är detta slutet för mages? Eller kommer mages comeback visa sig vid lvl 70 då man kan maximera Arcane trädet samtidigt som man behåller de viktigaste frost/fire talentsen?

Vad tror ni?

(Ni som har något att säga om mage whinande kan borde tänka om, mages har sen 1.0 inte blivit buffade)

Medlem

Mages har iofs alltid haft mycket bättre threat kontroll än vad locks och dylikt ha haft men visst har man sett att deras dps har halkat efter, även om jag inte spelat på 2-3 månader och igentligen aldrig kom förbi vaelstraz. Så har väl inte så mycket erfarenhet men det var knappast magiker som toppade dps iallafall.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Gen
Medlem

Jo, det är sant att vi haft det. Vet inte om locks också har det nu men threat eller ej så har ju overall lock dmgen boostats rejält. DoTs som tickar för 500-600 är ju helt otroligt.

Vael är väl inte direkt någon drömfight för casters då den ständiga DoTen pajjar vår casting time. Och visst toppar oftast Rogues listorna numera...men det finns vissa bossar där vi brukade vara vassast.

Medlem

slutet på mages? woot? känns spontant att det är ett måste i både pve och pvp. Vet inte vad för gear du har men i ubrs med så mycket aoe så borde man äga shamaner lätt. Våra mages i min guild är alltid högt uppe på dps i raids, zg aq20. Ett måste i wsg, lr måste, det underlättar grymt.

Medlem

Nu är det iof ett tag sedan jag lirade med min mage (och han är bara lvl33).
Men jag uppfattar Mage mer som en CC klass som även gör bra dps.
Och som sagt warlocks kan göra tok mycket dmg men det är också den svåraste klassen att vara

Medlem

Kommer ni ihåg tiden då ingen spelade warlocks dom första +6 månaderna från release? för att dom var så otroligt gimpade? Mages äger fortfarande i PVP och får alltid ett antal slots i raids, sounds like cheese whiney to me

Medlem

Äsch. Slutet för mages? Jag vet hur du gör för att komma så långt efter. Men vi slutade att raida en bra bit in i Naxx och jag kan inte säga att jag märkte någon större skillnad, låg i top 5 som jag alltid gör.

Medlem

Min paladin gick från tråkig healbot till bra pvp class till tråkig healbot på 2 veckor. Även om du hamnar lite efter så får du iaf fortfarande göra det du vill.


signatur
Gen
Medlem
Skrivet av Fraizer:

Äsch. Slutet för mages? Jag vet hur du gör för att komma så långt efter. Men vi slutade att raida en bra bit in i Naxx och jag kan inte säga att jag märkte någon större skillnad, låg i top 5 som jag alltid gör.

Asså? Hur gör jag då? Har ~600 frostdmg så det är inte gearen det är fel på iaf.

Notera att jag pratar post 2.0 nu, inte innan.

Alltså, jag pratar om att mages var raidens main DPS en gång i tiden. Nu vet jag inte hur framtiden ser ut men kommer locks ta den platsen?

Medlem

Hm, jag kan inte säga att jag har raidat särskilt mycket efter 2.0. Så om det ligger till så, så kanske jag bara har inbillat mig.

Men jag oroar mig i alla fall inte. Blizzard har jämnat ut sånt här förut. Det är inte meningen att vi ska vara så underlägsna warlocks.

Medlem

Personligen har jag väldigt svårt för Warlocks i pvp. Dom tycks svälja allt man kastar iväg

Medlem

Jag har hört att arcane missiles ska vara riktigt bra i pve sen på lvl 70, dessutom får ni ju icelance eller vad den nu heter som någon tydligen crittat 8k med och de är ju inte helt fel.

Medlem

Nån måste ju göra vatten o mat

Medlem
Skrivet av livv:

Jag har hört att arcane missiles ska vara riktigt bra i pve sen på lvl 70, dessutom får ni ju icelance eller vad den nu heter som någon tydligen crittat 8k med och de är ju inte helt fel.

Det måste vara en bugg. 1.5 sec casttime borde inte kunna orsakda 8k xD

Medlem

Känns bara rätt då warlocks alltid varigt lågt prioriterade innan. 2 locks för Curse of the elements och Curse or shadow sen brukade det vara bra.
Blizzard buffar väl dem så att folk ska få upp ögonen sen blir det nerf igen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Lite överskattat nummer av warlocks där, och fel med curses, brukar vara 1 för curse of elements, eller kanske 2 ifall man vill ha curse of recklessness också.

Förstår inte varför de flesta verkar tycka att warlocks skall slänga sin curse of elements och sen ställa sig och gråta i ett hörn. Bossarna går ju bara ned snabbare om man har högre raid-DPS.

Gen
Medlem

Körde Naxx igår och där tog firemages och rogues över
Har visst glömt lite hur det är att raida.

And CoE...den är väl ruskigt viktig? Som du själv sa dismembered så går ju bossara fortare ned om man har högre raid-DPS och CoE gör ju världens skillnad.

Medlem

Visst är CoE viktig men du behöver bara en warlock för den, en raiding spot... Därför ska warlocks kunna ha likvärding dps med mages.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar