Inaktiv
Servertyper?

Så har man gett med sig införskaffat Wow...

Skulle nu uppskatta att få lite info om dom olika servertyperna, för och nackdelar osv.

Inaktiv

PvE server: Du kan inte döda den motsatta faktionen utan att ditt target har slagit på pvp taggen

PvP server: Du kan alltid döda folk från den motsatta faktionen utan deras samtycke, men alla start områden funkar som en PvE server upp till ca lvl 20-25

RP: Rollspels server, säger sig själv imo (tror dock att dessa funkar som PvE servrar, har aldrigt gjort nån gubbe på en RP server så är inte 100% säker)

RP PvP: Rollspels server men med samma funktion som en PvP server om jag har förstått det rätt

Medlem

RP = PVE stämmer.
förutom rollspelandet då.
Jag har spelat på en RP-pvp server o det var riktigt roligt. Tyvärr spelar alla mina polare på PVE, så det e där jag hänger nu.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Inaktiv

Ok... Men som jag har förstått det är det ganska känsligt med språk o inlevelse på såna servrar?

Vidare, känns som att PVP är lite roligare, iom att man kan bli attackerad eller välja att attackera när som. men hur funkar det om man förlorar och någon får för sig att stanna kvar och slå på en när man så att säga kommer tillbaka?

Skiljer sig något annat åt än just PVP?

Medlem

Jag har aldrig spelat på RP server men vårt battlegrounds kluster har en RP server och de svär och har sig som småungar... dvs rollspelar inte det minsta så mitt intryck av RP servrar är att något gått fel där...

PVP server så kan folk corpse-campa dig ja men då kan du ju ta en kaffepaus eller nått och bara stå vid ditt lik i ghostform (du kan se andra spelare och fienden som är nära ditt lik när du är död) tills han sticker.
Om du kan hantera att bli dödad 15ggr på en kvart av folk du inte har en chans mot så kan jag rekommendera PVP server annars ta någon annan server. Det kan bli väldigt frustrerande ibland och ibland väldigt... uhm... givande med att spöa någon elak jävel om och om igen : >


signatur

osv.

Medlem

Efter att ha spelat på en PVP-server i ett år valde jag til slut att gå till en PvE-server.
Om PvP:andet hade varit som i mitt gamla hederliga BF42 där man kunde ha ihjäl vem som helst utan att behöva samla på sig utrustning under flera månader hade nog allt varit gott och väl.
Men när det i huvudsak hänger på vem som har högst level och därefter utrustning och skill, så känns det ganska meningslöst att spela på en PvP-server - rent av bara irriterande tycker jag...

Men smaken är som baken...

Medlem

Kan inte tänka mig något annat än att spela på en PvP server. Alltid lika spännande att inte veta om, eller snarare när, man ska bli attackerad. Än mer spännande är det att få syn på en allience innan han ser dig, snabbt ta ett beslut om man ska anfalla eller inte. Det gäller att vara beredd på allt. Medan du slåss med en mobs, rotera din kamera, se dig omkring, kolla din omgivning.

Visst kan man bli frustrerad ibland när någon som är lvl ?? dyker på en och sen välja att corpscampa en. Men då har man som jag ser det några val:

- Antingen väntar man, alt-tabbar och surfar lite, fixar en fika, e.dy.
- Logga en annan karaktär, spela med den en stund och sen logga tillbaka.
- Be nån hög level i guildet komma till undsättning.
- Logga sin main (om man har en) och hämnas. Jag har alltid min 60 Mage parkerad nära där min alt Hunter grindar/questar. (Och eftersom mina karaktärer har nästan samma namn och är med i samma guild, så krävs det en mycket ointelligent spelare för att inte förstå "meddelandet".)

Sen kan valet av server också i viss mån bero på vilken karaktär du väljer att spela. En Rogue och Druid som har förmågan att gå i stealth har det lite "enklare" på en PvP server. Kan man gömma sig på det sätt som dom kan, kan man också välja sina strider på ett helt annat sätt än andra karaktärer.

Men gillar man att questa/grinda i lugn och ro så ska man definitivt välja en PvE server.

Inaktiv

Inte lätt det här... Å ena sidan tror jag som sagt ovan att spänningen i att när som helst kunna bli attackerad inte är helt fel. Samtidigt, blir man då corpscampad är det ju ingen höjdare. Dum fråga kanske, men hur ofta händer det på ett ungefär?

Sen, eftersom jag inte har spelat spelet innan så har jag inga andra karaktärer, inte heller mycket kunskap om något i spelet.
Med det kommer ju även att jag inte är med i nåt guild.

Hur funkar PVP på en PVE server?

Slutligen: vad skulle ni rekommendera?

Medlem
Skrivet av Kompressor:

Inte lätt det här... Å ena sidan tror jag som sagt ovan att spänningen i att när som helst kunna bli attackerad inte är helt fel. Samtidigt, blir man då corpscampad är det ju ingen höjdare. Dum fråga kanske, men hur ofta händer det på ett ungefär?

En dag aldrig. Nästa dag hela tiden. Tredje dagen fem gånger. Osv, omöjligt att säga. Beror också på när du spelar. Medan dom flesta är på "dagis" så brukar det vara rätt lungt. Eller när dom somnat efter Bolibompa.

Skrivet av Kompressor:

Sen, eftersom jag inte har spelat spelet innan så har jag inga andra karaktärer, inte heller mycket kunskap om något i spelet.
Med det kommer ju även att jag inte är med i nåt guild.

Gå med i ett guild. WoW är ett teamspel. Visst är det kul att springa omkring solo ibland men många quests måsta man göra ihop och då är det bättre att vara med i ett guild än att tvingas göra en PUG (Pick Up Group). Då vet man aldrig vad man får. Finns inget bättre än att spela med sina pålitliga guild-medlemmar medan man tjattrar på TeamSpeak.

(Tips: Ta reda på vilken typ av guild du kan tänka dig innan du leter server. Läs igenom forumen på Blizzards hemsida, sök via Google, osv. Är åldergräns viktigt? Vissa hardcore guild kräver att man raidar flera gånger i veckan och är man inte med på det så blir man kickad från guildet. Har du tid med sånt? Själv var jag med i tre olika guild på två olika servrar innan jag gjorde som ovan: sökte guild först och när jag hittat ett, skapade jag en gubbe på den servern. Nu stormtrivs jag och kommer aldrig att byta vare sig guild eller server. Av min "dagis" kommentar ovan så kanske du förstår att åldersgräns var/är viktig för mig. )

Skrivet av Kompressor:

Hur funkar PVP på en PVE server?

Ingen aning faktiskt, men jag tror att du måste självmant flagga dig för PvP för att kunna bli anfallen. Tror det räcker med att skriva /pvp i chatten. Skriver du sen /pvp igen stänger du av pvp-funktionen men jag tror det är en 5 (10?) min cooldown på den. Sen har du ju BattleGrounds som på vilken annan server som helst och där det är PvP för fulla muggar.

Skrivet av Kompressor:

Slutligen: vad skulle ni rekommendera?

Kan bara du själv svara på. Men väljer du PvP så har du ändå gott om tid att lära känna spelet, du kan questa i lugn och ro till runt lvl 20-25 innan du "tvingas" besöka så kallade Contested Areas, områden där både Allience och Horde rör sig frekvent. På en PvE så slipper du som sagt detta.

I värsta fall kan du alltid börja på en PvP och gillar du inte det kan du göra en Paid Character Transfer. Då flyttar Blizzard din karaktär till en annan server. Då kan du välja en PvE. Tänk på att du inte kan göra det motsatta, flytta från PvE till PvP.

Basic Info
PVP
Mera PvP
Character Transfer FAQ

Välkommen till the World of Warcraft.

Inaktiv

Tackar! Har sett fram emot detta spel i smyg ett tag, men nu är det dags :D.

Angående guilds, måste man var en viss lvl för att komma med, eller är det olika från guild till guild?

Och som du säger, åldersgräns är viktigt ;).

Och så var det det där med tid. Har förstått att vissa sitter enligt ett schema i princip. Detta är inget som är aktuellt för mig, påverkar detta valet av server? Eller något annat viktigt?

Medlem

Bra utrett av Jaybee där
På en PvE-server funkar PvP som Jaybee skrev, men jag tycker att det verkar som att de flesta kör Battlegrounds när de vill PvP:a - det blir sånt letande efter någon som vill flagga annars...

Mitt råd: Testa båda typerna och se vad Du gillar!

Medlem
Skrivet av Kompressor:

Tackar! Har sett fram emot detta spel i smyg ett tag, men nu är det dags :D.

Angående guilds, måste man var en viss lvl för att komma med, eller är det olika från guild till guild?

Olika från guild till guild.

Skrivet av Kompressor:

Och som du säger, åldersgräns är viktigt ;).

Skrivet av Kompressor:

Och så var det det där med tid. Har förstått att vissa sitter enligt ett schema i princip. Detta är inget som är aktuellt för mig, påverkar detta valet av server? Eller något annat viktigt?

Det är dom hardcore-guild som jag nämnde. Dom brukar raida fasta dagar varje vecka, oftast 4-5, det värsta jag sett är ett guild som krävde att man raidade 6 dagar i veckan.

Är du 25+ så gå med i The Old Gamers. Förutom WoW så har vi också massor med andra spel. Alla spel har var sin "underavdelning", jag spelar Horde på Deatwhing (PvP) i The Old Grudge men vi har flera alternativ, både Allience och PvE, RP o.s.v. Jag spelar bara WoW just nu, men tänkte kanske testa BF2142 snart och Raindbow Six: Las Vegas när den kommer ut. Då är det skönt att vara med i ett stort guild med pålitligt folk som man kan spela med.

Medlem

Ett tips är att kika in på de officiella forumen för de RP servrar som finns. Man märker en ganska stor skillnad bara där. Sen behöver man inte spela rollspel hela tiden, utan kan välja att spela "ic" (in character) eller "ooc" (out of character).

Själv spelar jag på en PVP server och ångrar det varje gång jag kör nån alt i stv eller nån annan högfrekvent gankingzon. Sen är jag mer av en rollspelare också, men jag skyller pvp-servern på brorsan, det var hans val

Medlem

Dethär med corpsecamping kan vara ganska kul ibland... även om man blir campad.
Kan dra ett exempel på när jag levlade min druid i hinterlands... tror jag var runt lvl 48 eller 49 och hittade 2 mages 50 och 51 som AE expade med blizzard och hade sig. Efter att de haft ihjäl ettpar mobs så hade de ju självklart lite mana så då passar man på mied katten och spöar en av dem snabbt som tusan och sen banka lite på den andra också fast det går inte lika bra så tar till flykten en bit bort. Han förföljer... såklart som alla knasbollar så man får ge sig på honom igen och det slutar efter en 5min med X antal pots och manövrar med att jag dör och han har lite lite hp kvar. När jag kommer tillbaka så är han ju självklart där på sin häst och kollar runt efter mig och ser allmänt förvirrad ut när jag ressar bakom ett träd och han inte ser mig. Snabbt går man in i stealth och kollar runt när han springer runt som en vilsen kråka och fattar inget.
Även gjort samma sak med min präst... ungefär. Ressa bakom ett träd och mounta så snabbt man kan och sen bara dra iväg. Alltid lika kul när de inte ser en när man ressar och fattar inte något så corpsecamping kan du vända till din fördel och få ett riktigt gott skratt av i de flesta fallen om du tänker till lite extra

nej nu babblar jag på en massa... igen...


signatur

osv.

Inaktiv
Skrivet av JayBee:

Är du 25+ så gå med i The Old Gamers. Förutom WoW så har vi också massor med andra spel. Alla spel har var sin "underavdelning", jag spelar Horde på Deatwhing (PvP) i The Old Grudge men vi har flera alternativ, både Allience och PvE, RP o.s.v. Jag spelar bara WoW just nu, men tänkte kanske testa BF2142 snart och Raindbow Six: Las Vegas när den kommer ut. Då är det skönt att vara med i ett stort guild med pålitligt folk som man kan spela med.

Är inte över 25, men du kanske har andra tips eller tips på "sökkriterier" för att hitta rätt?

Skrivet av seppuko:

Själv spelar jag på en PVP server och ångrar det varje gång jag kör nån alt i stv eller nån annan högfrekvent gankingzon. Sen är jag mer av en rollspelare också, men jag skyller pvp-servern på brorsan, det var hans val

Så om man är intresserad av att questa mycket är en pve server att föredra? Kan ju inte alla ord o förkortningar än

Skrivet av Lie|:

nej nu babblar jag på en massa... igen...

Ingen fara ;). Allt uppskattas. Att göra som du beskriver låter rätt kul, men är väl ganska "klassberoende"?

Medlem
Skrivet av Kompressor:

Är inte över 25, men du kanske har andra tips eller tips på "sökkriterier" för att hitta rätt?

När jag gjorde min sökning så sökte jag mest via Google. mature laidback guild age restriction warcraft eller nått sånt var mina sökord.

Inaktiv
Skrivet av JayBee:
Skrivet av Kompressor:

Är inte över 25, men du kanske har andra tips eller tips på "sökkriterier" för att hitta rätt?

När jag gjorde min sökning så sökte jag mest via Google. mature laidback guild age restriction warcraft eller nått sånt var mina sökord.

Ok, får prova lite

Medlem
Skrivet av Kompressor:
Skrivet av Lie|:

nej nu babblar jag på en massa... igen...

Ingen fara ;). Allt uppskattas. Att göra som du beskriver låter rätt kul, men är väl ganska "klassberoende"?

Som sagt så kan man göra det med en präst så kan man nog göra det med de flesta klasserna. Det gäller bara att vara kreativ i rätt tillfällen men visst underlättar det om du har stealth tex.

Jag tror det viktigaste för dig när du nu börjar spela är att hitta en server där folk inte är så fientliga. Det är mycket smutskastning både här och där. Förkortningar och sådant kan väl hittas på nätet och jag måste erkänna att även fast jag spelat i 1½ år så kommer det förkortningar jag inte vet vad de betyder... mest andra klassers skills då och det kan ju vara lite körigt att lära sig vad alla saker de andra har till sitt förfogande är när man är ny men man lär sig ganska snabbt vanliga förkortningar på instanser osv iaf.
Hitta någon tidigt i spelet som du gillar att spela med. Var inte rädd för att använda chatten för att hitta folk att göra quests med (och det questas minst lika mycket på pvp som pve) och försök på det viset hitta någon du gillar att spela med så kommer du in i det och allt blir bra... eller nått :>
Lycka till och glöm inte livet utanför wow.


signatur

osv.

Medlem
Inaktiv

pvp-server:
kan du inte levla på ett ställe (för en fiende är jobbig), gå till ett annat ställe
finns alltid minst 2 ställen att levla på


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av Jazman:

Där fanns ju lite fin läsning, tackar :).

Läste idag att det kommer mycket nytt iom tbc, vilket det förstås gör, men är detta något som gör att man bör vänta med orginalet tills tbc är släppt? Eller ska man köra på nu och ha kommit en bit tills dess?

Testpilot

Enda anledningen till att vänta på burning crusade är att du skulle vilja köra nån av de 2 nya raserna eller köra de unika combos som som en Blood Elf paladin eller Dranei Shaman innebär.
Annars är det bara o köra och du har kommit en bit innan BC släpps .
Personligen skulle jag råda dig att köra på en PVP server, det är mer spännande och särskilt då man är lvl60 och kört ett tag är det skönt med lite mer spänning.

Många som startar på PVE servrar ångrar att de började på en sådan , skulle du ångra dig att köra på en PVP kan du alltid flytta din gubbe till en PVE men att göra tvärsom går ej.
Visst det kan vara svettigt inbland att möta lvl?? gubbar hela tiden som mördar dig med 1 slag då du försöker questa , men spänningen finns där och känslan att lyckas plocka ner nån i en sån fight är värd allt skit man råkar ut på vägen dit.

Inaktiv

Då är det nog lika bra att börja innan, så kan man ta en av dom nya lite senare när man har kommit in i det på riktigt.

Tycker nog att det vettigast bör vara att börja på en PVP, eftersom man då kan flytta om man skulle vilja. Och som ni beskriver, känslan och spänningen vill man ju åt :).

Inaktiv
Skrivet av Kompressor:

Tycker nog att det vettigast bör vara att börja på en PVP, eftersom man då kan flytta om man skulle vilja. Och som ni beskriver, känslan och spänningen vill man ju åt :).

Lite som att pissa något strömförande? Man vet att det är farligt, andra kommer ifrågasätta det, man vet att man kommer få ont men man undrar hur spänningen känns? Sen kan man ju alltid flytta på sig om det inte är så trevligt som man trodde...

Sen hade jag en polare som undrade hur det var att äta fårskit och levde ut det som liten, det kan man kanske likna vid D&D online eller kanske 2142.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv
Skrivet av Hunken:

Lite som att pissa något strömförande? Man vet att det är farligt, andra kommer ifrågasätta det, man vet att man kommer få ont men man undrar hur spänningen känns? Sen kan man ju alltid flytta på sig om det inte är så trevligt som man trodde...

Sen hade jag en polare som undrade hur det var att äta fårskit och levde ut det som liten, det kan man kanske likna vid D&D online eller kanske 2142.

Precis så ja :D:D8) hoho

Medlem

Notera att det kostar 250kr eller nått sånt för att flytta på gubben också.
Gubbe under lvl 40 iaf är ju knappt värd att flyttas så bara att rerolla : >


signatur

osv.

Inaktiv
Skrivet av Lie|:

Notera att det kostar 250kr eller nått sånt för att flytta på gubben också.
Gubbe under lvl 40 iaf är ju knappt värd att flyttas så bara att rerolla : >

Om man har ett liv så tar det rätt många veckor innan man får upp en gubbe till L40.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv

Har kikat lite nu efter guilder, men att hitta något vettigt innan man är lvl40 eller nåt verkar inte lätt. Så jag antar att det bästa är att välja en server lite på måfå och sedan vara beredd på att flytta gubben när man hittar något vettigt?

Medlem

Det brukar finnas minst en guild för varje smak på en server - tro mig!

Kolla in FZs wiki och så välj en server där många härifrån spelar skulle kunna vara en idé...

Inaktiv
Skrivet av Jazman:

Det brukar finnas minst en guild för varje smak på en server - tro mig!

Kolla in FZs wiki och så välj en server där många härifrån spelar skulle kunna vara en idé...

Där sa du nåt :), det ska jag göra!

12
Skriv svar