Priest raid howto

Medlem
Priest raid howto

Hejsan.

Tänkte höra hur ni hanterar healing på ett vettigt sätt i er guild.

Min tanke var att man assignar mt healer etc och kommunicerar lite mer i en separat healing kanal men mina guild kamrater verkar inte ha särskilt stort intresse av det och kör lite som de känner för det.

Visst, nu funkar ju det men det blir väldigt ofta en heal för mycket på vissa och de är ju inte lätt att få manan att räcka till när bossfighterna drar ut på tiden. Så lagon kul att slänga på en 2,5s heal och precis microsekunden innan så har någon annan gjort det :/

Skillnaden mellan att springa runt i ZG och äga bwl och bortom är ju rätt stor och så som det körs nu kommer det aldrig att funka i det långa loppet.

Så, präster - ge mig lite tips om hur jag kan styra upp mina guildies och bli en ännu bättre präst.

Det var så mycket enklare att köra rogue... dps dps dps feint mer dps etc

nj
Medlem

Spelade förvisso inte präst, utan paladin men som det fungerade i mitt gamla gille innan jag slutade spela så hade vi dels en "stor" chattkanal för alla healers (druider, palas, präster).
Före varje bossfight så la någon healer upp en healingstrategi (i vårt fall så hade vi 3-4 spelare som varit med från vi började köra endgame som turades om att göra detta i varje raid då de hade bra erfarenhet av healingen) för att helt enkelt inte slösa på mana med overheals eller så healingen inte bara koncentrerades på MT från alla så resten av raiden dog. Vi brukade även ha en allmän uppdelning av healingen medans vi gick genom trashmobs för att få den så utspridd som möjligt.
Oftast så hade vi 1 präst+1 druid som fick ta hand om MT (samt en till sådan grupp för OT), palas fick även i viss mån hjälpa till att hela MT/OT, men vi skötte oftast om spothealing på dps (även om jag ofta stod och konstant slängde FoL på MT då jag märkte att de utvalda healers inte hann med).

Sedan är det ju även praktiskt att kunna uytarbeta buffar i separata kanaler. Jag brukade oftast ta hand om att plocka ut de blessings de palas vi hade med i raider buffade för att dels då få så optimerade blessings som möjligt (med talents, eller AQ-böcker), och även för att se till så att flera inte buffade samma blessing, eller så vissa grupper/klasser inte blev helt utan någon blessing de skulle ha.

Medlem

Alla präster i ditt guild ska spela detta spel i minst 4timmar per dag. Sen så ska du se att det inte blir några problem.
http://rougebob.com/priest/


signatur

I got a rocket in my pocket.

Medlem

Vi gör så att vi har en kanal för healing (aldrig sett den användas dock) och alla håller sin egen grupp vid liv (brukar aldrig funka så man får crossheala ändå för av nån anledning så är det aldrig nån i min grupp som tar skada). Vid stora "encounters" som tex Chromaggus så blir det MT och OT healers som raidleadern säger via TeamSpeak. Buffar sköts av Classreps i rutan för Guild Information innan varje raid börjar och vi som är paladins i min guild kör en addon som heter PallyPower där man kan se vilka som har vilken rank på buffen och hur många talents i improved och tex vilka som har BoK osv.

Mitt tips till dig är att du healar din egen grupp och ber raidleader att sätta ut MT och OT healers när det behövs och sen hoppas på att dina guildpolare inte är komplett totalpantade utan gör samma sak.


signatur
Testpilot

Hos oss har vi 2 chatkanaler , 1 priest only och 1 healer kanal.
I prästkanalen säger CL vilka grupper som ska buffas och av vilka präster.
Hos oss bombar dessutom CL prästkanalen med healer assignments så ingen ska va osäker på vem de healar

I den allmänna healerkanalen komminucerar man då tex man har många tanks och behöver täcka upp samt även där kan man skicka ut vilka prästerna healar så andra healer-klasser vet vilka som är täckta och vilka som behöver extra heals osv.

För att undvika för mycke heals på 1 target så kör vi med en fin mod : Forecast-> http://www.curse-gaming.com/en/wow/addons-3948-1-forecast.htm...

Medlem

Skulle man kunna säga att det för pug-raids (t.ex. ubrs mfl.) skulle kunna vara en bra strategi att healers helar sin grupp och hjälper den andre om man ser att den har problem?
Spelar i ett pyttegille så stora raids är liksom inte att tänka på...

Medlem

Vi kör med separata kanaler för all grupper i vårat guild och jag vet att alla healingklasser också har en gemensam. Tack vare det blir det mindre rörigt i raid-chatten och inte lika mycket snack i mun på varandra på TS.

Medlem

vi har en egen kanal för healers. där, när vi kommer till bossar eller farliga trashmobs, assignar healers till alla tanks och resten ser efter raiden.

denna mod använder vår präst class leader för att assigna vem som helar vem: http://www.curse-gaming.com/en/wow/addons-4101-1-healing-grou...

och denna mod är suverän för healers, den har lite olika funktioner men dess viktigaste är för att undvika overheals:
http://www.curse-gaming.com/en/wow/addons-3499-1-healers-assi...
en negativ sak med den är att alla healers måste använda den för att det ska fungera fullt ut


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Inaktiv

vi kör med en prästkanal, vi kör faktiskt inte med en healerkanal, men det kan ju helt klart vara en bra idé..
vi brukar köra så att healerklasserna kör sitt egna race men prästerna brukar styra i förstahand vilka som healar (om det behövs extra healing på nån när man planerar en encounter så ber man en specifik druid/paladin t ex)

innan körde vi inte med CLs, men eftersom vissa var dåliga på att ta initiativ så införde vi det.. så fort det är relevant, så skrivs vem som ska heala vem i prästkanalen, självklart så finns det lite mer komplexa grejer i typ aq och naxx men vi har goda taktikgenomgångar så..

ang rotation osv så kan jag säga att det helt klart blir lättare ju bättre gearade ni själva och tanksen blir, till slut står man å gäsp-healar på de flesta ställena och är inte så noggranna med utdelning för varje liten grej man kör..
ett bra (och extremt enkelt) sätt att konservera mana på är att dela upp healingen i typ två grupper (snackar om präster här bara..)
typ.. präst 1,2,3 ingår i grupp A, präst 4,5,6 ingår i grupp B..
grupp A börjar heala MT (OP nämnde bwl som exempel, och där är det mkt MT-healing på många bossar) medan 4,5,6 står å gör så lite som möjligt, å håller sin mana över 90%-95% eller nåt.. sen när 1,2,3 är oom så byter man till grupp B, eller bara byter en präst eller whatever..
det brukar ordna sig ganska naturligt..
så står grupp A och bara restar utan å casta nåt så spiriten gör nytta

om det är väldigt ont om präster får man vara lite finurligare å se till att be om innervates osv i tid så brukar det ordna sig.. duktiga druider å paladins kan i princip helt ersätta präster på många encounters så det ska gå fint

se bara till att konsekvent vägra spela en encounter innan alla healers vet vem dom ska heala! låt dom inte starta... detta måste dpsers å tanks lära sig att leva med, för annars går det frustrerande åt helvete rätt lätt.
har mååånga ggr fått höra på ventrilo under långa taktikgenomgånger "kan vi inte bara testa nu på en gång blabla" och vanligtvis är det en dpser som säger detta, som inte förstår den ädla konsten av healing, och dess enorma relevans i sammanhanget

hoppas det hjälper lite


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

1
Skriv svar