TBC UI förändringar

Medlem
TBC UI förändringar
Citat:

This is a consolidated list of the announced (and sometimes observed) changes in the User Interface API's and functionality for the Burning Crusade expansion (2.0) release. Please note that this thread is to discuss the upcoming changes and any clarifications or features that are a direct result of those changes, or things which we've been asked to remind slouken of.

IMPORTANT: Off-topic or entirely redundant posts are liable to get deleted. It is however in everyone's best interest to not post them in the first place - We'd rather slouken could spend his time coding us cool things than moderating this thread!

Significant Changes
* The expansion will be using Lua version 5.1.1, which provides a number of useful features, most notably incremental garbage collection and memory-efficient variable arguments. There ARE some incompatible changes with Lua 5.0 and authors are advised to familiarize themselves with http://www.lua.org/manual/5.1

Slash Commands
The following new slash commands will be available:
* Targetting: /targetlasttarget
* Items and equipment: /use <itemname>, /equip <itemname>, /equipslot <slot> <itemname>
* Pet control: /petattack, /petfollow, /petstay, /petpassive, /petdefensive, /petaggressive
* /stopcasting will cancel the spell that is currently being cast

Spell Casting
* When casting a ranked buff spell that's too high a level for a friendly target the game will automatically use the highest appropriate rank of the spell instead.

Actions
* The old CURRENT_ACTIONBAR_PAGE variable is no longer used. There's a new slash command /changeactionbar <num>. Macros that used to do /script CURRENT_ACTIONBAR_PAGE=2 ChangeActionBarChange() can now simply do /changeactionbar 2
* The new /swapactionbar <numA> <numB> toggles between two action bars.

Unit Function Changes
* The GetSlashCmdTarget() UI function is no longer necessary. All the functions that required it now properly interpret the unit tokens ("player", "pet", etc.) in addition to names, and an empty string defaults to your current target.

Statistics
* NEW GetCritChance()
* NEW GetRangedCritChance()
* NEW GetSpellCritChance(school)
* UPDATED itemName, itemLink, itemRarity, itemLevel, itemMinLevel, itemType, itemSubType, itemStackCount, itemEquipLoc, invTexture = GetItemInfo(itemID|"itemLink") -- Now returns item level WARNING - This change is not backward compatible

Key Bindings
* You will be able to bind keys directly to spells, using the scripting interface, e.g. /script SetBindingSpell("[", "Holy Light")
* Added IsModifierKeyDown() - equivalent to (IsShiftKeyDown() or IsControlKeyDown() or IsAltKeyDown())

Bug Fixes
* Fixed missing CHAT_MSG_SPELL_SELF_BUFF messages (Opening, Mining, Gathering)

Lång post, finns betydligt mer att läsa här:
http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html?topicId=1540159...

Medlem

Spell Casting
* When casting a ranked buff spell that's too high a level for a friendly target the game will automatically use the highest appropriate rank of the spell instead.

det är bra att dom lägger till det. Drygt att blädra igenom alla buffs man har för att hitta vilken som funkar på en som har lägre lvl.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Just det prblemet finns det mod för men bra att dom inför det native..

generellt tycker jag det är bra att dom blockar alla dessa one click addons som finns i raid.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Testpilot

Mesta gnället är ju att mods som decursive inte kommer o funka , för mig är det inte så hemskt då jag e präst och får Mass-dispel.
Värre för andra klasser faktiskt , å andra sidan kan man ju inte säga nåt då ingen vet hur framtida boss-encounters kommer o se ut med 25 manna content.
Om man tar erfarenheten med 20 manna som Aq20 och ZG så är ju dessa fighter inte alls uppbyggda likadant som 40 manna och kräver inte alls nån Zerg av dispelling på samma vis.

Decursive är ju jäkligt skönt i Lucifron eller Chromaggus fighter , 40 man som ska dispellas där är lite smådrygt

Den som lever får se , jag överlever

Medlem

Asså Noth kommer bli ett helvete när decursive försvinner.


signatur
Medlem

Men det kommer bara finnas 25-manna raider, en som cleansar i varje grupp antar ja, inte så svårt o hålla reda på 4+ sig själv.

Medlem

Jaha, men de nuvarande 40-manna raidsen då?

De har ju sagt att de kommer behålla player-cap i MC/ONY/BWL/NAXX, där kommer ju dispelling fortfarande vara ett jävla helvete.

Seriöst, bygger de inte in en egen form av Decursive kan de ju inte göra Decursive oanvändbar. Fan heller att jag tänker sitta och decurse'a 10 man manuellt.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv

äh sluta lipa nu
jag har aldrig kört decursive och jag har alltid legat överst på decurse-listan
det lägger till ett stresselement i spelet som gör det roligare...
det spelar inte sig självt liksom


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Man kan också lösa decursing på andra sätt än att alla decursar alla. Ge folk ansvar för en eller två grupper så skall du se att dom klarar av decursingen utan decursive.


signatur

I never hate in plural.

Medlem

Ser fint ut. Lättare att skriva macron nu verkar det som.

Gen
Medlem

Som mage får jag en tår i ögat när jag läser detta men...

...klart det går att decursa utan Decursive. Räcker la att assigna decurse till en hotkey och klicka på sina partymembers manuellt (om man nu har den gruppen).

Dock kan ingen säga emot att Decursive trots allt är det snabbaste sättet att decursa på.

Hoppas Blizz implementerar en mass decurse (5 closest targets/ partymembers/all targets within x yards) eller liknande ifall de planerar att ha bossfighter som innefattar curses.

Medlem

Vad jag förstår så kommer alla klickkombinationer fortfara att fungera?
Alltså; vänsterklick+ctrl, vänsterklick+shift etc.
Det skulle ju i så fall innebära att addons som t.ex.
CastParty skulle fortsätta att fungera också då?

Om inte annat så verkar det som att man i alla fall jobbar på något för präster -->En blå post om det

Medlem
Skrivet av Mellanare:

Jaha, men de nuvarande 40-manna raidsen då?

De har ju sagt att de kommer behålla player-cap i MC/ONY/BWL/NAXX, där kommer ju dispelling fortfarande vara ett jävla helvete.

Seriöst, bygger de inte in en egen form av Decursive kan de ju inte göra Decursive oanvändbar. Fan heller att jag tänker sitta och decurse'a 10 man manuellt.

jag har hört att dom också ska bli 25 manna

Gen
Medlem
Skrivet av Satan:

jag har hört att dom också ska bli 25 manna

Jag har hört motsatsen Ska gräva lite bland forumen och se om jag hittar något.

Medlem

hörde att 40mannars blir lättare men är kvar som 40mannars ?

aja lär ju bli att gå på nästa raid instance hehe har inte fått fullt gear från mc än, saknar väl 2grejor eller nått.

Gillet jag är med ska tydligen ev överge mc efter expansionen men jag är skeptiskt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Gen
Medlem

Personligen föredrar jag ju dom nya 25 manna Lättare att få ihop folk, lättare att balancera raiden o.s.v. Är man ett större guild kan man ju få ihop två raids vilket i sin tur betyder mer loot och bättre progress.

Medlem

sant, och som du säger gör det lättare att behålla dom som är mer hardcore inriktade..

Ska bli spännade iaf ,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Att dela upp i 2 grupper kommer bara att resultera i mer whine än det är nu om ni inte fattar det. Ena gruppen sänker en boss medan den andra gruppen whipear som fan och halva guildet kommer bli skitpissed och ingen kommer vilja spela med nån. GG.


signatur
Medlem

icke då.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Vårat guild kör ofta två ZG-grupper samma dag eller en ZG och en AQ och oavsett om den ena gruppen rensar stället medan den andra gruppen whipar så är det ingen som gnäller. Men det kanske beror på att vi har en åldersgräns på 25...

20-25 manna raider är klart mycket bättre än 40-manna. Lättare att organisera, lättare att få ihop folk (till mer än en raid t.o.m.), lättare chans till loot, osv.

Medlem

Men shit... ZG och AQ20.. Nästan svåra ställen. Lite skillnad på nytt content och ett ställe som man sänker utan problem med pug.


signatur
Medlem

Allting är relativt och jag kan tyvärr inte använda din måttstock då vi (och våra guild) är helt olika. ZG/AQ må vara enkelt för dig, vi har inte Hakkar på farmstatus. Än. Men vi har kul ändå.

Men hur som helst, då borde det ordna sig för dig och ditt gnälliga guild i alla fall, eftersom det är nytt content för båda grupperna. Och om gnället för att en grupp wipar och den andra inte gör det är ett stort problem, då är du i fel guild. Lycka till.

Medlem

Håller med jaybee i detta.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar