Medlem
Datorkrasch

Hej,

jag har precis installerat WoW men varjegång jag spelar krashar spelet (datorn startar om eller det blir svart och den låser sig och jag måste reseta).

Jag hinner spela mellan 30-60min innan krasch.

Någon som vet vad det kan bero på?

//mvh, M

Medlem

värmeproblem? tror tråden passar bättre under hårdvaruforumet.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av LannY:

värmeproblem? tror tråden passar bättre under hårdvaruforumet.

Ah...möjligen sant, men det händer bara då jag spelar WoW. Inte då jag spelar CivIV, Oblivion etc...

//Mvh, M

Medlem

WoW belastar antagligen din dator mer... men börja kolla tempen


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

testa dina minnen också

Gen
Medlem

WoW belastar RAM minnet mycket mer än andra spel så testa minnet som rumpino säger

Inaktiv

Jag har samma problem. Jag får bluescreen eller så bara startar den om. Min söta kära bror sa att det var pga värmen. Så nu ska det bytas fläktar och kletas på med ny kylpasta ^^,
min CPU var 65,5 grader varm. Kanske inte totalt crazy men ganska varmt ändå.
Har frågat runt och hört mig för och några tror det kan vara minnes problem också. Har inte hunnit kolla det än dock.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Gen
Medlem

65,5 är inte vad man kan kalla normal temperatur :>

Har du överklockat CPUn? Om inte borde du genast byta ut fläkten eller se om ett dammlager stör luftflödet. Det låter nämligen som att din CPUfläkt inte alls funkar.

Minnesproblem löser du genom att ladda ned memtest http://www.memtest86.com/

Inaktiv

Ne, det var det jag trodde. Innan jag bytte grafikkort låg den på 40-50 grader någonting.

Min CPUfläkt bytte jag för något år sedan till en bättre och tystare. Men jag får kolla över det igen. Och göra som bror min har sagt åt mig.

Det där testet fattar jag inget av så det projektet har jag lagt ner


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Medlem

Tack för svaren!

Jag får väl kolla upp det...dock, hur testar jag minnena och kollar värmen?

//Mvh, M

nj
Medlem
Skrivet av Bjarka:

Tack för svaren!

Jag får väl kolla upp det...dock, hur testar jag minnena och kollar värmen?

//Mvh, M

Memtest86, som Gen nämnde här tidigare i tråden, kan du testa minnena med (du bör dock köra testet ett längre tag, är inte säkert att fel upptäcks på en gång), alternativt det lite nyare Memtest86+, som är en vidareutveckling av Memtest86.
För att läsa av temperaturer så kan du bla använda SpeedFan.

Medlem

65 grader på processorn är ingen ovanlig temperatur, särskilt inte om det är en p4 vi pratar om.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Inaktiv

Eller så använder du Everest home som jag fick utav Shock. Funkar ypperligt bra! Där kan du även kolla CPU värme (plus annat jox) och göra minnes test.

Json_81 Ingen aning vad jag har i min hemliga låda egentligen. har ingen bra koll. Orkar inte memorera ... Det fastnar helt enkelt inte


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Inaktiv

jag hade ohyggliga problem med mitt wow för en tid sedan. testade mina minnen med nått program, inga fel .. forsatte skälla på blizzard, testade med ett annat program som faktiskt hittade fel på ett av mina minnen

tror det var detta program jag körde:
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Inaktiv

Hmm.. provade det där minnestestet och det blir bara massa tecken som inte går att tyda. Sen i slutet så står det lite granna om att den hittat en error men kan inte lokera vart errorn är eller vad för error det är. Vad gör man då?
Nu kan jag inte spela wow alls btw. Satte på mer kylpasta och bytte plats på minnesstickorn (har nu flyttat tillbaka dem som de satt innan) Fick bluescreen efter 2 sek han inte ens logga in.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Inaktiv

Oavsätt vilken minnessticka jag tar ut så står det att det är en error. men ja .. det är ganska svårt att tyda vad den menar


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

nj
Medlem

Har du testat söka på felmeddelandet du fick (eller iaf bitar av det)?

Inaktiv

man får testa alla stickor först, får man felmeddelande får man testa en o en så har jag för mej att jag gjorde

Inaktiv

Jag har provat både gamla och de nya stickorna och error varje gång. Eller ja det står att den har hittat en error. Det kommer inte upp något felmeddelande lr så. Utan det står i filen som skapas när man gör en sökning.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Medlem

Testa att klocka ner dem. Jag har PC3200 minnen som jag inte kan köra i 400MHz utan att få fel pga mitt moderkort.


signatur
Inaktiv

Jag löste det hela med att sätta in mitt gamla grafikkort och lämna tillbaka det "nya" till affären.

Nu funkar min dator som en ångbåt igen. Inte en enda bluescreen so far!


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Medlem

hmm... kan ju vara fel på det "nya" eller så drog de mer ström än vad PSU'n orkade ge...


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

Köpte ju nytt chassi med bättre nätagg och togbort två IDE hårddiskar.. så jag tror inte det var något med strömmen. GJorde cpu tester och sådant.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Medlem

aha... då kan man ju utesluta de typ


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

har samma problem dock bara när jag kör windows mode.
drivrutinerna slutar svara och ibland stängs skärmen av och bara blinkar

har Catalyst 6.9 ett x850xt 256mb

Medlem

hade samma fel en för en tid sen och mitt berodde på att fläkten i mitt nätagg hade lagt av.

livslängden på alla delar i datorn förkortas avsevärt om det är för varmt i den.


signatur

shortbow.gif

1
Skriv svar