Inaktiv
Vem har rätt?

Tjo!

Innan sommaren bestämde jag mig för att dra ner på min wow karriär och därmed sälja mitt konto vidare för att senare återuppta lirandet lagom till semesterns slut.
Jag fick tag i en köpare relativt enkelt och vi kom överens om ett pris som båda gick med på, detta konto var inte mitt från början utan tillhörde en person från Holland varav jag tidigare hade köpt konotot och haft det i mitt ägo i nästan ett år.

Allt gick bra, jag fick mina lovade pengar, han fick sitt konto, som han spelade på under några månader tills jag fick ett mail om att han inte längre kom in på kontot.
Tillslut visade sig att det var den holländska killen som hade tagit tillbaka kontot genom CD-key'n, eftersom någon hade requestat om att byta mail på en av hans inskrivna konton hade någon runtin sökning gjorts bland alla kontorna och de hade visats säg att killen hade fler kontot som därav bannades (enligt holländaren själv).

Självklart ville min köpare ha tillbaka konton men det visade sig vara en omöjlighet, istället kom holländaren med förslaget att han skulle betala min köpare lika mycket pengar som han gav för det. De två tog alltså kontakt med varandra en längre tid och kom överrens om detta.

Yttligare några månader senare kommer min köpare tillbaka och säger att han alls inte fått några pengar av holländaren och istället begär mig att betala tillbaka.
Vem har rätten på sin sida?


signatur

Proud citizen of Öland.

Medlem

Det lätta svaret är väl:
Ingen.

Om man åsidosätter om det är rätt eller fel, eller om det är tillåtet eller ej, så kan i alla fall jag tycka att du skulle upplyst att du sålde ett köpt konto för att du skulle kunna uppfattas som odiskutabelt reko.
Skulle jag köpt ett konto, skulle jag nog dra mig för att köpa något annat än ett "orginalkonto".

Synd om köparen, en smula störigt för dig, och rätt så lamt av orginalägaren.

Inaktiv

Förviso rätt men nu har det gått så långt att köparen har kallat in advokater, jag skulle gärna betala tillbaka för jag tycker dels synd om honom men min ekonomi skulle göra så jag praktiskt taget svalt ihjäl ;), får bara över några hundra i månaden som går till käk, resterade går till hyran (studentliv kan vara hårt).


signatur

Proud citizen of Öland.

Inaktiv

Vad ska advokaterna göra i detta fall. Personen som köpte kontot från dig gjorde fel från början, man får inte köpa konton. Om man nu gör det så får man vara beredd på att bli blåst. Alla vet väl att det enda man behöver för att ta tillbaks ett konto är serieNo. på spelet.
Det som har hänt är surt, men jag tvivlar på att det är någonting en Advokat kan göra någonting åt pga. att det är en oren affär från början.

Medlem

Haha. Sorry. Hahaha.

Undrar bestämt vad han menar med "kallat in advokat". Han har en kompis som läst JÖK:en?
Den "advokat" som bestämt sig att representera honom har rätt tunt på fötterna. Ärligt talat så är det inte mer än tomma hot han kommer med.

Medlem

Visste han att kontot såldes i andra hand?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Testpilot

Haha , kul historia ... detta är vad som kan hända då man köper konton , kan bli intressant om advokaterna kontaktar blizzard

Medlem

Det är väl ganska uppenbart att det är holländaren som brutit sina avtal - och du borde inte ha något att oroa dig för. Dessutom understiger värdet halva basbeloppet och ska behandlas som ett småmål - dvs oavsett om du förlorar så står var och en för sina egna ombudskostnader.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

Dessutom så antar jag att ni inte skrev något kvitto när du sålde kontot (till den som har blivit blåst), utan kvitto har inte affären skett.
Om det nu är så att ni skrev kvitto så kan det bli krångligare tyvär.

Inaktiv

holländaren ska ha stryk.

Inaktiv

Nej, vi har inte skrivit något kvitto eller avtal att köpet har ägt rum. Brevet som kom till mig igår var säkert (förhoppningsvis) tomma ord eftersom jag inte hittat advokatbyrån och själva skriftlen var så otydlig och felstavad att jag fick misstankar direkt.


signatur

Proud citizen of Öland.

Inaktiv

hahaha var inte orolig. alls. skratta bara åt det.

asså köper/säljer man wow-konton får man stå ut med sånt här. du kan inte hjälpa att holländarn claimat tillbaka det, och du kan inte tvinga honom att betala... det är inte längre ditt problem.

köper man ett acc får man vara beredd på att bli scammad, så äre. testa levla upp en egen char nästa gång


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Känner inte till Nederländs lag men jag hade nog hållt mig undan semestervistelse där ifall det spårar ur legalt. Motivering: I USA kan man bli dömt till skadestånd/fängelse i sin frånvaro, det går några år och man skall flyga på semester i tex Mexico. Man mellanlandar i USA och de gör en sedvanlig registerkoll och man "åker dit".


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Umm alltså man får inte köpa/sälja konton över huvudtaget, blizzard kan banna bäst fasen dom vill och ni kan inte göra ett skit åt det. Alla 3 har brutit mot Blizzards EULA och får nog fasen ta och skylla er själva... visst synd om killen som fick sitt konto bannat men köper man konton så får man skylla sig själv.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

asså..
killen har INTE anlitat en advokat, glöm det! det har inte hänt!
för övrigt var väl inte killen i fråga holländare... det var originalägaren av kontot.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

1
Skriv svar