Bästa DPSklass?

Inaktiv
Bästa DPSklass?

Återigen kommer denna fråga upp, nu är det så att jag vill veta, och jag vänder mig bara till er i highend guilds, vilken klass av Mage, Hunter eller Rogue som i princip alltid toppar DPSlistan. (nej, inte DPSwarrior)

Ty, tack, thanks, takk, tak, YARR MATEY

Inaktiv

rogue för oss..
edit: en extremt potion-knarkande rogue, ska tilläggas


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Okej Loltrollet, här kommer ditt svar:

De klasser som alltid toppar DPS listan i PvE OCH PvP är Mage (oftast Fire specc i PvP och Frost/Arcane i PvE), Hunter, Rogue och Warrior (oftast Arms specc i PvP och Fury specc i PvE).

Det som avgör vem som ligger högst upp på DPS listan av dessa är vilken instance, vilka fiender, vilka mobs, hur långt ner i instancen, var i världen det är, vilken gear dina fiender har, hur bra dina fiender är, hur bra du är, vilken gear du har, lagg på servern, hur snabb din dator är, en fluga som du måste vifta bort, en fluga som fienden måste vifta bort, hur trött du är, hur trött dina fiender är, ren tur, hur bra dina grupp polare är, hur bra din fiendes grupp polare är, hur.......

Jag kan hålla på såhär i evigheter och evigheter.

- Tuss, level 60, Warrior, <Prophecy>, Vashj EU, Main Tank


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Rogue, Mage och sen Hunter för oss


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Rogue, Warlock/Mage, Warrior/Hunter, typ i den ordningen hos oss!


signatur

Meep!

Medlem

Rogue eller Hunter hos oss


signatur

I never hate in plural.

Inaktiv

brukar se ut såhär för det mesta (på ett ungefär)

1 warrior
2 warrior
3 rogue
4 rogue
5 rogue
6 rogue
7 mage
8 hunter

ignorerade delen med dps warrs

Inaktiv

Säger som Mellanare, det beror på väldigt mycket saker. Men som i exempelvis MC där man kan dpsa från början till slut brukar det se ut så här:

1 rogue/warrior
2 rogue/warrior
3 rogue/mage
4 rogue/mage
5 rogue
6 rogue/hunter

Medlem

rogues håller på att bli sämre i DPS


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ungefär såhär ser det ut för oss på de flesta bossarna i Naxxramas. Undantag är väl exempelvis instructor där melee-klasserna givetvis segrar.

1-6 Mage (fire)
7-14 Rogue/Warrior
15-21 Hunter/Warlock

Inaktiv

Jag måste fråga, hur många av er som rapporterar hur det 'brukar se ut' kör med synkade dmg meters??

Jag är så less på warriors och rogues som postar damage meters där alla ranged dps hamnar längre ner medans jag alltid ligger längst upp på min egen lista pga hur dessa mätare fungerar.

Det finns idag inte en enda dps mätare som plockar upp allas skada, detta vet ni väl?! Enda möjligheten man har att få det rätt är att synka mätarna, först då kan man få svar på dom riktiga siffrorna. Jag har själv aldrig lyckats få till detta pga warrior/rogues enfaldiga svar jag alltid får om att dom minsann får med min dps också.. javisst, endel av den ja, men sen då? vad med resten?!

En semi-lösning är att du ställer dig nära dom du vill jämföra med. Som caster kan det kännas lite dumt, men till skillnad från en Hunter så kan jag som Mage faktiskt stå väldigt nära om jag vill. Jag gjorde just detta i en instans där en fury warrior garvade åt mig. 'Du ska vara dps klass, hahaha' och resultatet var att jag gick om honom så fort jag stog nära och gick in för det.

En Mage's dps har flera stadier.

Vanlig dps, tajmad dps, + spelldmg, area of effect, potions.
Om man lägger ihop dessa faktorer finns det ingen klass i wow som slår oss. Detta kostar dock endel guld, energi och uppmärksamhet. Om vi tar bort den mest uppenbara fördelen, area of effect och extra spelldmg och inställer oss på single target mobs så handlar det plötsligt mycket mer om timing och rätt knappsättning.

Om man som spelare lär sig vilka spells/skott/slag osv som gör mest skada, på vilket sätt dom bygger på varandra och hur lång tid dom tar att lägga så kan man öka upp sin skada väldigt mycket. Som Mage tex kan man mot single mobs i instanser köra fire/frost balls mot målet tills man är ganska säker på att det sista spellen nog inte kommer hinna fram i tid, då lägger man fireblast och avslutar med cone of cold. Har man sedan 'dricka vatten' knappen tex på musen så kan man börja dricka sekunden man är ur combat. Sedan blinkar man ifatt och börjar pånytt på nästa mob. På detta sättet kan en 'vanlig' Mage komma upp sig väldigt mkt på dmg mätarna jämfört med en som dricker långsamt, lootar normalt (jag shiftlootar alltid) och strosar omkring.

Erfarenhet är kung här. En Mage slåss dock alltid mot mana medans en rogue, warrior kan ösa på. Det är framförallt här dom drar ifrån. Som Mage måste man tänka till och planera bra för att ligga före såna här klasser.

Om jag går in för det kan jag ligga före nästan vilken klass som helst, men det kräver som sagt att jag ligger frampå och använder utrustning för maxdps/spelldmg. Det hjälper att vara frostspeccad också såklart så man kan iceblocka ifall man skulle sno aggro osv. Finns sjukt många saker att räkna in på sånt här.

Vilken klass har bäst dps. <-- det beror på!

Medlem
Citat:

Det finns idag inte en enda dps mätare som plockar upp allas skada, detta vet ni väl?!

Öh, jo, det finns det. SWStats fungerar utmärkt och är ständigt syncad, vi resettar även för varje boss. Mitt exempel ovan är hur vår dmg-meter ser ut i snitt på bossarna i framförallt Naxxramas.

Inaktiv

Modemis när guilden börjar utrusta folk i feta epics så kommer du att märka stora ändringar i dps mätaren, ja den synkade. javisst mages gör mycket skada, hunters oxå, tom warlocks. men när gear kommer ikapp så drar vissa klasser ifrån och du har helt rätt vad gäller hur man spelar sin klass! finns många rogues som undrar varför dom inte kommer med på mätaren fastän dom crittar hälften av alla backstabs och ännu fler warriors som funderar varför dom inte är i topp med dendär feta 1000 critten med 2h yxan, tror folk är lite ovetande av vad andra gör i skada och en massa som helt enkelt inte kan spela :\

Inaktiv
Skrivet av zlax:
Citat:

Det finns idag inte en enda dps mätare som plockar upp allas skada, detta vet ni väl?!

Öh, jo, det finns det. SWStats fungerar utmärkt och är ständigt syncad, vi resettar även för varje boss. Mitt exempel ovan är hur vår dmg-meter ser ut i snitt på bossarna i framförallt Naxxramas.

Då bugar jag mig i stoftet och tackar för infon, SWStats alltså, måste ladda ner på en gång.

Jag syftade förövrigt på hur spelet är uppbyggt. SWStats synkar ju tydligen och då funkar det. Men om bara en användare har SWStats, hur funkar det då?
Det jag menade var att en enskild användare kan idag inte installera en dpsmätare och få korrekt info. Som tex om bara en har SWStats.
Rätta mig om jag har fel.
- Modemis

Inaktiv

det funkar inte om en enskild användare har SWStats
det är helt enkelt en dmg-meter som man brukar synka

det korta jag skrev syftade även det på synkade dmg-meters.. allt annat är ju humbug egentligen
själv är jag healer, och jag kör inte med nån synkad swstats eller nåt, jag har bara en annan damagemeter inlagd för å kolla lite olika grejer då å då för mig själv.. och den är faktiskt ofta väldigt lik den synkade ska sägas (men är inte lika exakt som den)

som sagts innan beror det på vilka encounters man snackar om vem som gör mest dps, men min erfarenhet är att det allra oftast är vår extremt potknarkande rogue som ligger på topp, i dom flesta instanserna, och tätt efter kommer fury-warriors å annat pack


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av Modemis:

Jag måste fråga, hur många av er som rapporterar hur det 'brukar se ut' kör med synkade dmg meters??

Givetvis alltid synkat. Och iaf jag är medveten om att det är skillnad på dps och dps. Men nu var frågan hur våra mätare såg ut.
Sen är det stor skillnad på olika instanser, bossar, situationer, osv. Bla har jag en del speciella uppgifter i bwl som gör att min position i listan knappast blir anmärkningsvärd. Dessutom är mitt jobb som fury warrior att alltid ligga precis under tanksen i threat då jag har större chans att överleva vid aggro när något går snett än någon annan klass. Plus att jag kan fungera som en sista tankande livlina.
Vidare vet jag också hur bra mages kan dpsa. Har blivit omsprungen flera gånger av en väldigt imponerande mage i gillet som får mig att undra vad våra andra mages håller på med.

Summan av det hela är ändå fortfarande att det inte spelar någon roll vilken klass som toppar listan, alla typer av dps behövs. Men det är ett kul tidsfördriv att glo på listor och en perfekt källa till förbättring och optimeringar av sin spelstil.

Medlem
Skrivet av Modemis:

Jag måste fråga, hur många av er som rapporterar hur det 'brukar se ut' kör med synkade dmg meters??

Jag är så less på warriors och rogues som postar damage meters där alla ranged dps hamnar längre ner medans jag alltid ligger längst upp på min egen lista pga hur dessa mätare fungerar.

Just därför man synkroniserar dem, man tar all damage från alla damagemeters i synk-kanalen, lägger ihop och delar sedan med de antal som var i kanalen, vilket ger ett genomsnitt för varje spelare, som (för mig som warrior) inte skiljer sig från den info jag hade innan synken.
--
Vi brukar få, i Naxx, en bunt mages i toppen, följda av rogues, warriors, någon enstaka hunter/warlock ibland. I BWL & AQ40 så är damagemetern nästan alltid toppad av Warriors & Rogues.

Gen
Medlem

Mobpacks - Mages
Bossar - 1. Rågs 2. Warriors

Som alla andra säger, Mages slåss mot manan. Hade Mages haft unlimited mana så hade vi troligen legat högst i 8 fall utav 10.
Fast vissa bossar går det verkligen inte på. Vael är ett bra exempel där Hemo rogues äger DPS listan med 50% crit m.m.

Sen är det skillnad på mage och mage. I mitt tidigare guild tävlade jag mot en AP mage. Han vann ofta dom korta striderna medans jag vann dom längre eftersom jag hade mer spellpower.

Håller med Takt om att man kan ligga högre på DPS mätarn om man kan sin klass samt om man vet hur man ska tajma in så mycket skada som möjligt under en fight med hjälp av trinkets/CDs o.s.v.

Medlem

http://img207.imageshack.us/img207/1777/patch4timeszg8.jpg

Jag tror att jag låter den där tala för sig själv. Det där är SWstats från våra 4 senaste Patchwerk kills. En fight där aggro inte är något problem och alla kan göra sitt bästa hela fighten, för det är något som de flesta av er glömmer att nämna när vi talar om bästa dps klassen. En furywarrior kan göra läskigt mycket skada precis som en mage på vilken boss som helst men dom har INGET sätt att kontrollera sin aggro vilket ofta leder till att dom helt enkelt inte kan vara de bästa på fighter där aggro speler en roll (om rogues kan spela sin klass så klart.)


signatur

I heard Fountain is nice this time of the year, come visit us. Panda4life

Inaktiv

kan man få en legend för färgkodningen?

edit: eller är det gul=rogue, blå=mage, grå=warrior, grön=hunter?

har ni alls fury-warriors?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

gah, trodde alla använde SWS och visste det vid det här laget! Gul = Rogue, Blå = Mage, Brun = Warrior, Grön = Hunter, Lila = Warlock.

Vi har en renodlad Fury warrior, den enda som är med på listorna! Hans gear -> http://ctprofiles.net/38600


signatur

I heard Fountain is nice this time of the year, come visit us. Panda4life

Inaktiv

bara en?
hm ok..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jepp, vi är bara 53 raidande medlemmar så vi har inte plats med en massa leksaksdps när det finns klasser bättre ämnade för det.


signatur

I heard Fountain is nice this time of the year, come visit us. Panda4life

Inaktiv

ehm
leksaksdps... "okej"
vår dps-lista ser annorlunda ut än er, that's all I say


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

haha leksaks, min brorsa som är warr är alltid #1 på dps i bwl/aq etc, Spelar väl ingen roll om det blir 2 xtra warr med på raids, dps som dps, dessutom kan inte rogues offtanka i nödfall *hint*.

Inaktiv

var väl inte det han sa iofs.. men dps-mässigt har fan bra eq:ade fury-warriors mkt å säga till om imho


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Nelzon:

gah, trodde alla använde SWS och visste det vid det här laget! Gul = Rogue, Blå = Mage, Brun = Warrior, Grön = Hunter, Lila = Warlock.

Vi har en renodlad Fury warrior, den enda som är med på listorna! Hans gear -> http://ctprofiles.net/38600

Renodlad fury med poäng i def trädet? Och sen 900 ap unbuffed?

Hade själv föredragit Kronus eq istället.


signatur
Medlem

Alla beroende på situation.. fast paladins har svårast. Och om inget radikalt händer i BC kommer hunters att dö ut.

Medlem
Skrivet av TixFrix:
Skrivet av Nelzon:

gah, trodde alla använde SWS och visste det vid det här laget! Gul = Rogue, Blå = Mage, Brun = Warrior, Grön = Hunter, Lila = Warlock.

Vi har en renodlad Fury warrior, den enda som är med på listorna! Hans gear -> http://ctprofiles.net/38600

Renodlad fury med poäng i def trädet? Och sen 900 ap unbuffed?

Hade själv föredragit Kronus eq istället.

900 ap, 16% hit, 28-29% crit Tror han gör mer skada än Kronus faktiskt. Eller borde göra det om han speccade för ren dps med imp.dualwield osv. Men som hans build ser ut nu kan han ju tanka hyffsat om det behövs, vilket gör han ännu mer användbar på raids.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

mjo tänkte på det också.. den enda fury-warriorn dom har är delvis prot, och har inte thunderfury.. och ändå är fury-warriors leksaks-dps


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

12
Skriv svar