How good is "Decreases resistances ?"

Medlem
How good is "Decreases resistances ?"

Skrev detta på ett Curse gamings hemsida. fuck inget svar så skriver det hära. Antar ni förstår det utan behöva översätta det till svenska ;O)

-------------------------------------------------------------

I have been on the lookout for some information.

Really would like some info how good "Decreases resistances" is.

Shackles of the Unscarred
http://wow.allakhazam.com/db/item.html?witem=21464

Don Rodrigo's Band
http://wow.allakhazam.com/db/item.html?witem=21563

Is it mostly for PvP or is it good for PvE, or is it just good against some specific bosses ?

And how does it work if me and a few other casters all have gear that lowers resistnace. Does it lower resistance and help my fellow caster to do more damage or is is only against MY spells the resistances is lowered ?

Like is the "Don Rodrigo's Band" worth getting ? +1% crit and 20 decrese resist.
-------------------------------------------------------------

Medlem

Så vitt jag vet är det mest för pvp då bossar oftast resistar pga högre level inte resist, och då hjälper endast tohit. Men har inte riktigt koll på det själv. Lower resist är bara på dina egna spells, alltså ingen debuff som hjälper andra, men jag tror inte det hjälper så mycket då de flesta inte har någon ressist om de inte har typ tier1/2 armor på sig, och då är det inte särskilt mycket utan kanske 10-20 average


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Gen
Medlem

Jag har förstått det såhär...

Decrease magicresistance är i princip bara bra för firemages. Varför? Jo, kastar du en frostbolt har den bolten en viss chans att resistas av monstret. Ligger du och monstret på samma level är det alltid minst 1% chans. Är det bossar och du inte har nån +hit så är det 17% chans. Resistas frostbolten så resistas den helt och hållet = 0 skada.

Detta gäller inte fireball. Där resistas den till en viss procent av monstret. 25/50/75% av den totala skadan. Och det är där som decrease magical resistance spelar in. För sänker man Monstrets fireresist så är chansen mindre att din fireball delvis resistas.

EDIT : mer magic decrease = mer overall DPS

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag har förstått det såhär...

Decrease magicresistance är i princip bara bra för firemages. Varför? Jo, kastar du en frostbolt har den bolten en viss chans att resistas av monstret. Ligger du och monstret på samma level är det alltid minst 1% chans. Är det bossar och du inte har nån +hit så är det 17% chans. Resistas frostbolten så resistas den helt och hållet = 0 skada.

Detta gäller inte fireball. Där resistas den till en viss procent av monstret. 25/50/75% av den totala skadan. Och det är där som decrease magical resistance spelar in. För sänker man Monstrets fireresist så är chansen mindre att din fireball delvis resistas.

EDIT : mer magic decrease = mer overall DPS

Erh.... varför skulle det vara skillnad på en Fireball och en Frostbolt ?

Och det andra du snackade om var % to hit. Jag länkar lite kort info här under.
------------------------------------------------------
- How does hitting/missing work?

Taken from MPS we know that you have a 96% chance to hit. As levels increase of the opponent you lose chance to hit accordingly:

Same level as you: 4% to miss
+1 level compared to you: 5% to miss
+2 levels compared to you: 6% miss
+3 levels compare to you: 17% miss on mobs, 13% on players

It continues with 11% on mobs and 7% on players until you can't hit them anymore.

Medlem

- resistace har jag för mig funkar så att med vissa "gränser" så flyttas din target ner i listan på hur man resistar. Har för mig att jag läste nåt om det.


signatur
Gen
Medlem

Skillnaden mellan Frostbolt och Fireball förklarade jag Om en 900 frostbolt resistas så blir skadan 0. Om en fireball på 1000 resistas så resistas den antingen med 25%, 50%, 75% eller 100%. Där är skillnaden.
Hittar nån bevis på detta så välkomnar jag det :>

Bra att du länkade % hit infon, mindes inte så bra.

mis
Medlem

man får fortf partial resist med -resist gear, oavsett om din target får 0 resist av det ;/


signatur

etqw?

Inaktiv

mis: är det verkligen så? isf fattar jag inte vad poängen är..
om jag som shadowpräst ska döda en lock är det ju t ex suveränt (i teorin) för typ all damage jag gör halveras pga lockens extra resistance från ditt och datt
och Gen.. om det funkar så simpelt så att det bara sänker ditt targets resistance, så är det ju självklart suveränt för frost mages också, då en resist av en frostbolt ger en full-resist.. om du t ex har 350 frost resistance och en frost mage ska döda dig kommer ju varenda spell resistas (i princip).
ju färre full-resists desto bättre, eller hur?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Gen, visa gärna bevis för att det är som du säger. Du har lika mycket rätt som de som inte tror dig angående skillnaden mellan fire och frost eftersom du inte säger annat än att du vet att det är så.
Som mage (frost) kan jag dock hålla med dig om att med -res så gör man mer dmg. Vad jag tycker det verkar som så kan faktiskt frost delvis resistas.. annars borde jag väl inte få mer eller mindre dmg beroende på deras +frost res gear som de t.ex får från AV... eller är jag helt borta?

Men men, allt är från egna obervationer och inget är läst från blizz

(Med -frost dmg gear menade jag +frost resist, ändrat)


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

-(minus antar jag)frost dmg gear? upplys en opåläst är du snäll

asså det är väl fakta ändå att frost bolts vs fire bolts fungerar såpass att det är partial resist på fire och full resist på frost? sen finns det säkert med en tredje grej i ekvationen som gör att man kan träffa tokdåligt också vid vissa ogynnsamma förhållanden.. men detta trodde jag var fastlagt


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Ja frost har binary resist dvs antingen full träff eller ingen träff. Frost resist ökar bara chansen att du får full resist (möjligen kan det sänka duration för slow effekter men inte troligt). Så enkelt är det.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Inte de att jag inte tror på er angående frost att det är träff eller inte träff men vart har ni läst detta? Hittar nämligen inte de själv samt förstår inte riktigt varför de båda ska funka så olika..


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

asså.. det är liksom allmänt känt
om du vill hitta nån bluepost-bekräftelse på det får du nog rota länge i wow-forumen.. det har typ alltid vart så här


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av LannY:

Inte de att jag inte tror på er angående frost att det är träff eller inte träff men vart har ni läst detta? Hittar nämligen inte de själv samt förstår inte riktigt varför de båda ska funka så olika..

Att Frostbolt antingen träffar eller inte träffar märks ju när man använder den så det är ju egentligen inget man behöver läsa sig till.
Om jag inte fattade din fråga helt fel vill säga...

Gen
Medlem

Meh, vad komplicerat det blev

Självklart borde jag skriva ned lite bevis men som sagt finns det inga att gå efter. Stickysarna på mageforumen är borta och den stickyn som finns är tom. Kollade precis på US forumen, samma sak där.

TrixFix : Jag går bara efter vad jag själv upplevt i spelet och det inkluderar INTE partial resists på frostbolt. Antingen träffar den för 100% eller 0%. Jag har aldrig träffat en boss med en frostbolt på t ex 400.

Prikk : Om det du säger stämmer så borde - magical resistance vara samma sak som +hit och jag undrar om det verkligen är det (wtb bevis). Är själv tveksam. Eller så är det så att -mag dec både ökar chansen för att träffa samt ökar chansen för att fireballen ska göra så mycket skada som möjligt (max 25% resistas) ?!?

Lanny : Läs @ TrixFix Sen håller jag med om att man gör mer dmg ifall man har tonvis med +hit eftersom inget resistas då. Men man gör inte mer dmg per frost/fireball. Fast det tror jag inte du menade heller. Sen ang det där med partial resist / full resist, testa en mage och see for ur self ^_^

Gen
Medlem

http://www.worldofwarcraft.com/info/basics/spells.html

Items: +Spell Hit Chance
+1% spell hit chance increases the base chance for a spell to land against a target by 1%

If your target is the same level as you, a spell has a base chance to hit of 96%.

If the target is +1 level compared to you: 95%

+2 levels: 94%
+3 levels: 83% if the target is a monster, 87% if the target is a player.
+4 levels: monster: 72% player: 80%
+5 levels: monster: 61% player: 73%
Etc...

If you wear a +1% spell hit chance item, the above percentages will increase by 1. +2% gives +2.
Etc...

For binary spells only, there is an additional modifier for the resistance of the victim to your particular spell school: fire, frost, shadow, nature, arcane. That modifier is multiplied by your hit chance to get your actual chance to land. This is done with binary spells only, because they never do partial damage.

Example:

Eyonix the Mage (level 60) fires a frost bolt at Yeti of Doom (level 63). Eyonix is also wearing a total of +6% spell hit gear. Yeti of Doom has frost resistance such that he takes 50% from level 60 frost attacks. So, here's the hit calculation:

0.83 (83% for +3 levels monster) + 0.06 (+6% spell hit) = 0.89
0.89*0.5 (50% damage from frost) = 0.445.

The game will roll a number between 0 and 1, and if it's less than 0.445, the frost bolt will hit for full damage. Otherwise, a resist message will appear.

2nd Example:

After the resist, Eyonix decides to fire a fireball at Yeti of Doom. Eyonix still has +6% spell hit. Fireball is not a binary spell. Here's the calculation:

0.83+0.06= 0.89

The game will roll a number between 0 and 1, and if its less than 0.89, the fireball will hit. Otherwise, a resist message will appear. After the fireball lands, the game will then apply spell resistance to determine a partial resist, if any. Assuming the yeti also has 50% fire resistance, on average, 50% of the damage will be resisted.

I hope that illuminates the impact of +spell hit gear on magical combat.

Medlem

Oh, tack för länken! Skönt att veta att ens -res saker inte är helt värdelöst ^^


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv
Citat:

Om det du säger stämmer så borde - magical resistance vara samma sak som +hit

nej det var inte så jag menade... +hit är ju _BARA_ för level vs level-träffar.. har ju inget med resists att göra (dom ändrade meddelandet för "your spell has missed" till "your spell was resisted" för kosmetikans skull)
för att träffa "allt" måste du ju maxa +hit såpass mkt att du inte kan missa pga level, och sen ha så mycket lower resist-gear så att ditt target har 0. sen kan ju slumpen spela in


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

finns alltid 1% risk att man inte träffar, oberoende på hur mycket +%hit gear du har


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Gen
Medlem
Skrivet av prikk:
Citat:

Om det du säger stämmer så borde - magical resistance vara samma sak som +hit

nej det var inte så jag menade... +hit är ju _BARA_ för level vs level-träffar.. har ju inget med resists att göra (dom ändrade meddelandet för "your spell has missed" till "your spell was resisted" för kosmetikans skull)
för att träffa "allt" måste du ju maxa +hit såpass mkt att du inte kan missa pga level, och sen ha så mycket lower resist-gear så att ditt target har 0. sen kan ju slumpen spela in

Ah, jo Min andra, länkade post innehöll rätt info Så bortse från vad jag skrev först

Och så stämmer det LannY skrev, man har alltid 1% chans att missa.

1
Skriv svar