Beroende??? Hur kan man??

Inaktiv
Beroende??? Hur kan man??

Jag undrar hur man kan bli beroende av WoW. testade det i 10 days free trail. Hur kan man bli beroende. visst man vill gå upp i level men. är det någon som är beroende eller någon som inte är beroende?

Medlem

Du bör inte börja spela wow om du inte har råd att bli beroende i tidsform... Jag har lyckligtvis slutat spela nu efter en del ändringar som blizzard vill göra till hur classerna är fördelade och sånt så jag har slutat efter minst typ 100 days played time
Det blir en sysselsättning till slut, det kände jag det som iallafall plus att jag spelade med underbart folk som var roliga att prata med.

Medlem
Skrivet av JoKer:

Jag undrar hur man kan bli beroende av WoW. testade det i 10 days free trail. Hur kan man bli beroende. visst man vill gå upp i level men. är det någon som är beroende eller någon som inte är beroende?

en 10 dagars trial räcker inte för att förstå spelet.


signatur
Medlem

Hur många timmar per dag spelade du under denna 10 days trial och hur hög level blev du? När man når 25-30 så är det väldigt svårt att sluta om man är ny och inte har sett spelet tidigare.


signatur
Medlem

Först man bör man förstå skillnad på beroende och beroende.

Klarar man inte av att göra annat eller har svårt att fokusera på annat privat så är det ett dåligt beroende.

Däremot får man ett sug efter att spela ett spel mer än vanligt men kan trots det prioritera andra saker etc så är det helt ok..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag var fast i MMO-träsket med UO, förstörde nästan mitt liv :S Men nu har jag lärt mig att säga nej och bara sluta spela om nån vill att jag ska hänga på ut eller göra nått annat

Så mitt val är lätt "Nej varför skulle jag?"

Medlem

Man är inte "beroende" av ett spel. Man väljer helt enkelt bara att spendera sin fritid med det man tycker är roligast. Skev prioritering, på sin höjd.

Inaktiv

Nej, och ingen blir beroende av alkhohol, de väljer helt enkelt bara att spendera sin fritid med det de tycker bäst om.

Dålig liknelse, men det är precis samma sak.

Klart som fan att man kan bli beroende, men det beror inte på hur mycket man spelar, utan vem man är.
Om du inte blir det är det ju jättrebra, men för andra är det värre.

Medlem
Skrivet av cammo:

en 10 dagars trial räcker inte för att förstå spelet.

Sant.

Medlem
Skrivet av dismembered:

Nej, och ingen blir beroende av alkhohol, de väljer helt enkelt bara att spendera sin fritid med det de tycker bäst om.

Dålig liknelse, men det är precis samma sak.

Klart som fan att man kan bli beroende, men det beror inte på hur mycket man spelar, utan vem man är.
Om du inte blir det är det ju jättrebra, men för andra är det värre.

Inte precis samma sak. Alkohol är en regelrätt drog. Många dricker alkohol mot sin vilja då kroppen vant sig vid regelbunden konsumtion. Spel har inte samma effekt. Att regelbundet söka ett glädjerus i ett spel kan inte anses som annat än hälsosamt. Vantrivs man med spelandet, då uteblir glädjeruset och man gör något annat istället.

Inaktiv
Skrivet av asker:
Skrivet av dismembered:

Nej, och ingen blir beroende av alkhohol, de väljer helt enkelt bara att spendera sin fritid med det de tycker bäst om.

Dålig liknelse, men det är precis samma sak.

Klart som fan att man kan bli beroende, men det beror inte på hur mycket man spelar, utan vem man är.
Om du inte blir det är det ju jättrebra, men för andra är det värre.

Inte precis samma sak. Alkohol är en regelrätt drog. Många dricker alkohol mot sin vilja då kroppen vant sig vid regelbunden konsumtion. Spel har inte samma effekt. Att regelbundet söka ett glädjerus i ett spel kan inte anses som annat än hälsosamt. Vantrivs man med spelandet, då uteblir glädjeruset och man gör något annat istället.

Mot sin vilja är väl i sånt fall en definitionsfråga?
Det är ingen som tvingar en alkoholist att sitta och dricka hela dagen, han gör det för att han "vill" det, annars skulle han väl inte göra det?
Många som fastnar i WOW och liknande spel har vetskapen om att de borde sluta pga att de försummar sitt verkliga liv men eftersom de är beroende så har de väldigt svårt att sluta spela.
Att spela WOW 24/7 kan inte anses vara hälsosamt.

Medlem

Måste man verkligen spela 24/7 för att rankas som beroende?
Jag tycker inte det, man kan spela bara 2h/dag och försuma sitt liv lika mycket.
Samma med alkohol, man är alkoholist oavsett om man dricker 12eller 6 öl per dag och inte kan sluta.

Till OT:
"Jag undrar hur man kan bli beroende av WoW"

Denna typ av spel har inget "The End" och för att nå högsta level måste du spendara DAGAR ingame.
På vägen ditt utvecklar du din karaktär samtidigt som du träffar andra spelare och får nya vänner.
Tillskilland från andra spel så kommer ny "content" helatiden med jämna mellanrum som kräver DAGAR av spelande för att få uppleva.

I och med att man måste spendera så jädrans mycket tid på Reputation/guld/items farming så tror folk att man är beroende. Fast igentligen så är det spelets regler som gör att man behöver spendera så mycket tid.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Saknar valet: "Jag var beroende, har slutat." Beroendet av det här spelet består endast så länge man har något att göra, ingame. Det är ganska lätt att slita sig om man tex dör 25 gånger i en bg, utan att göra så mycket som en skråma på motståndaren, eller om man blir gankad av 10 st hordes utanför darkshire. Det går inte att jämföra med typ nikotinberoende, eller alkoholmisbruk, då man inte lätt kan göra sig kvitt det.

Inaktiv
Skrivet av asker:

Inte precis samma sak. Alkohol är en regelrätt drog. Många dricker alkohol mot sin vilja då kroppen vant sig vid regelbunden konsumtion. Spel har inte samma effekt.

Man kan bli beroende av vad som helst, det krävs inget kemiskt ämne för att bli beroende, det sker i hjärnan, vissa personer måste äta hela tiden, andra tänker endast på sex och måste ha sex så ofta som möjligt, även om ballen svider. Sen finns de som mår dåligt och blir rastlösa när de inte får spela, som inte vet vad de annars ska göra, eller helt enkelt blir aggressiva när de inte kan sitta vid datorn. Även om du inte sett eller tror på fenomenet, så har ett visst antal andra gjort det.

Kanske kan en persons kropp, eller troligtvis deras hjärna också vänja sig vid regelbunden... konsumtion utav datorspelande.

Jag kommer ihåg för några år sedan, då många personers liv förstördes, de förlorade sina jobb, och deras familjer lämnade dem då de spenderade all sin tid på att surfa runt på internet. Det finns folk som är beroende av allt möjligt, att datorspel är särskilt beroendeframkallande säger jag inte, men ibland känns det så, kanske är det bara för att det är så stort i media, kanske inte. Det kan jag just nu inte svara på.

Medlem

spelar varje dag men skulle inte kalla mig för beroende. jag kan sluta spela om jag vill, men jag har så roligt med människorna jag träffat så ser ingen orsak.
för att ytterliggare bygga på argumentet att jag kan sluta om jag vill så gick min dator sönder för någon månad sen. jag var då helt utan dator i 1.5 vecka även fast jag hade en dator i rummet bredvid jag kunde sitta vid och spela wow. inga skakningar eller något, så jag tror jag skulle klara mig rätt så bra


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Inaktiv

Som tur var så la man av med skiten (läs mmorpg) och när man kollar hur mkt tid man la ner ingame så är det skrämmande och som en parantes så hade jag över 100 dagar ingame med min första lvl 60 vilket är över TRE månader spenderat ingame.

Blir ju mörkrädd när man tänker efter....

Inaktiv
Medlem

jag spelar väl 5 timmar om dagen typ men jag är inte beroende


signatur

Meep!

Gen
Medlem

Som många sagt innan blir man inte beroende varken den första veckan, månaden eller halvåret Bara när jag hunnit levla upp sin andra till 60 som jag blev beroende. Då fanns det så mycke att göra och så mycket man ville ha. När jag väl joinade ett gille som blev allt mer hardcore så blev WoW en del av vardagen. Det är bara nu, som jag verkligen börjat tröttna och vill sluta men har lite svårt med det. Iofs kan jag allt oftare tänka mig att sluta lira helt men för 1 månad sen var det otänkbart.

Inaktiv

Jag var ganska beroende ett tag tills jag fick min gubbe till 60 och lite tilll fast sen la jag bara av efter ett tag när jag insåg att det absolut inte var värt det. Nu spelar man lite då och då på min paladin alt. fast kommer inte köpa mer gametime sen när det tar slut 21 augusti så man har tid att studera

Inaktiv

de stora problemet är för många att man lär känna en massa folk genom guild o liknande som man kommer bra överens med därför att man har nått gemensamt, jag kan sitta en hel helg o spela, men är de andra saker som måste göras hemma så stör de inte mig de minsta att jag inte kan sitta o spela 24/7...så enligt mig själv så jag har WoW som ett tidsfördriv, ungefär på samma sätt som andra kollar på tv/film....men kan ju bara prata för mig själv nu

Inaktiv
Skrivet av tritium:

så enligt mig själv så jag har WoW som ett tidsfördriv, ungefär på samma sätt som andra kollar på tv/film

Precis min åsikt.
Jag har svårt att se spelet i sig som något beroendeframkallande. Det är dock möjligt att somliga har ett större behov av stimulans vilket de får genom wow och på så sätt skapar ett slags "beroende". Det enda jag ser som krävs av personer som lider pga för mycket tid vid wow är viljan att söka sig till något annat som kan ge samma typ av stimulans utan att för den skull ge samma typer av biverkningar.

Medlem

Nej varför skulle jag?

Inaktiv

För att du vill, annars finns det ingen mening. Jag vill exempelvis inte sluta snusa så då fortsätter jag med mitt bruk helt enkelt. Samma sak här, vill man inte så trivs man ju uppenbarligen i sin situation och då är det inget som är fel.

Inaktiv

Your life is the Matrix, WoW are the Machines

Medlem
Skrivet av RoGGe:

För att du vill, annars finns det ingen mening. Jag vill exempelvis inte sluta snusa så då fortsätter jag med mitt bruk helt enkelt. Samma sak här, vill man inte så trivs man ju uppenbarligen i sin situation och då är det inget som är fel.

Om man är fast i ett beroende, har man en fri vilja då?

Att spela wow på daglig basis flera timmar åt gången är inget fel på. Så länge man inte försakar jobb, studier, familj och vänner. Börjar man göra det är man farligt ute.

Har bekanta som sett till att få sparken från sin arbetsplats för att kunna spela wow och stämpla. Då bör man ta sig en funderare vart man är på väg.

Själv vill man ju inte betala för att folk ska sitta och spela wow hela dagarna.

Medlem

Sponsrade av svenska staten!

Medlem

Jag spelar rätt mycket just nu, dock så kommer det att bli betydligt mindre när skolan drar igång igen den 28e. Sedan så tror jag inte att jag skulle spela så mkt alls (om ens något) om jag inte spelat med warders.
Så för mej är det mest vilka jag spela med och inte själva spelet.


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem
Skrivet av görmen:

Jag spelar rätt mycket just nu, dock så kommer det att bli betydligt mindre när skolan drar igång igen den 28e. Sedan så tror jag inte att jag skulle spela så mkt alls (om ens något) om jag inte spelat med warders.
Så för mej är det mest vilka jag spela med och inte själva spelet.

Just nu??

Medlem

yes, sommarlov just ju och helt sjukt varmt så man orkar inte göra så mkt annat.


signatur

gorm streamar ibland!

12
Skriv svar