Förslag på Mage Elemental Builds för 1.11

Inaktiv
Förslag på Mage Elemental Builds för 1.11

Jag har funderat och tänkt på en elementalbuild några dagar och jag verkar aldrig bli nöjd.. Jag vill verkligen ha med Combustion och Shatter för att kunna köra effektivt 1on1 och AoE. Tanken med builden är att vara primärfire men med hyggliga frost förmågor också.

Såhär ser mitt förslag ut än så länge, vad tycker ni om detta?

Jag funderade länge på att ha 1 mindre point i Imp Fireblast och 3/3 i improved flamestrike istället för nuvarande 2/2 Incinerate. Incinerate tog jag enbart för Fireblast som jag använder ganska mycket. Scorch har jag nästan slutat använda sen jag inte har Arcane concentration längre.

Nu ser jag fram emot kommentarer på builden, förslag på andra och tankar omkring det hela.
- Modemis

Medlem

Jag skulle nog köra nåt liknande tror jag, improved flamestrike är ju ganska kass tycker jag...

Improved frostbolt för att raida eller? Annars vette fan om det är värt det, då man kan lika gärna skjuta en låglevel frostbolt för att få kort casttime om slow är det man verkligen vill ha..


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:

Jag skulle nog köra nåt liknande tror jag, improved flamestrike är ju ganska kass tycker jag...

Improved frostbolt för att raida eller? Annars vette fan om det är värt det, då man kan lika gärna skjuta en låglevel frostbolt för att få kort casttime om slow är det man verkligen vill ha..

Jag tog den för att helt enkelt hinna få iväg en frostbolt för slow effekten ja, har lägre lvls av frostbolt lägre casttime? Det har jag inte ens tänkt på. Hur skulle du lägga dom där 3 extra poängen isf?

Om man bara kör 2 frostbolts så får man ju lite alternativ plötsligt.
Build1 Improved Blizzard..
Build2 Piercing Ice
Build3 Cold snap och 2/3 Imp Blizzard

Nr 3 kanske inte var så dum alls när jag tänker efter..

Vad tycker du verkar bäst i pvp/pve syfte? Piercing ice/Imp blizzard, eller kanske nåt annat?

Medlem

de allra första rankerna frostbolts har lägre cast time, kass skada men du vill ju bara ha slow så kan du typ kasta rank 1 frostbolt


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Testade Combustion på Test och tyckte inte den var någon höjade, framförallt inte med shatter då du redan har hög critchans. Kör en 24/27 build på min mage just nu, raidar dock inte med den (tycker det är så segt att trycka på frostbolt i x timmar) så har mest fulat mig i PvP där den funkar helt okey.
Tror det är denna builden jag kör nu(är inte inne speciellt ofta på den, så är inte 100 på alla talents men är 24/27 iaf.)

Inaktiv

Elemental build med shatter behöver inte combustation nä, det är mer för PvP 0/30/21 med shatter och ice block.

Raidar man enbart AQ och Naxx i princip är en stark fire build med combustation helt suverän när det kommer till DPS dock. Det finns dock ingen anledning att ha både shatter och combustation de fyller egentligen varandras roll(mycket crits) men combustation är mest pålitlig i PvE/Raid medans shatter är bäst i PvP och solo grinding till viss del.


signatur

There is no place like AFK.

Medlem

Kan bli jobbigt att försöka frysa bossar med frostbite eller frost nova.


signatur
Inaktiv

Exakt men ragnaros går dock men som sagt det är för bossar combustation och imp scorch tar ut sin rätt.

Men vill man vara lite llround så kanske man lika gärna kan köra på med full frost då så men kan antingen utnyttja shater eller winters chill alltid. frostbite gör shatter väldigt användbar.

Men min dröm spec för PvP vore 30 fire 21 frost men då vore jag ganska värdelös i raidsen.


signatur

There is no place like AFK.

Medlem

Jag som är total nub på mage kör 25 talents i frost just nu. Ner till shatter och skall lägga winters chill. Plockar mobs snabbt. Är väldigt lätt att skaffa dmg eq oxå till frost. Är 34 nu och har 58 spelldmg och 32 frost på det så jag blåser frostbolts som get 250-275 dmg ungefär och crittar runt 550 med shatter och frostbite för att hjälpa. Mobs i min level brukar inte ens komma fram till mig (sänkte även 38 elite crocolisken i STV för skin questet utan problem).


signatur
Medlem

Jag har haft liknade funderingar på en bra elemental build. Det svåra är balansen mellan PvP och PvE. Bäst vore naturligtvis om man valde det enda men då jag gillar - och behöver - både och så får man kompromissa.

Det här är den build jag funderar på: 0/25/26

Master of Elements och Frost Channeling för att spara mana i raids. Improved Scorch också för raids (liten mana-kostnad, mindre threat och för att göra andra fire casters i raiden glada).

Pyroblast mest för att få gå vidare i trädet och få Blast Wave, men Pyroblast har jag upptäck är bra mot Rogues - om man kan få iväg en Sheep så man får tid på sig förstås.

Improved Frost Nova mest för att få Shatter men lägre cooldown gör inget i PvP.

Shatter är nästan ett måste i en elemental build då det "Increases the critical strike chance of all your spells" och med Shatter så "måste" man ha Frostbite förstås.

Ice Block är självförklarande, en livräddare i raids men också i PvP.

Vad jag saknar mest är Winter's Chill, frost-trädets motsvarighet till Improved Scorch (en talent som passar bäst i raids med andra ord) men jag kunde inte få in den på ett bra sätt. Saknar också Permafrost och Improved Blizzard (mycket bra i BG's) men man kan inte få allt.

Jag har suttit i dagar och funderat, läst i diverse mage-forum men jag är ganska så övertygad om att detta är den perfekta PvP/PvE builden - för mig vill säga.

Grindar som en tok för att komma till 60 - jag är 48 (och en halv) just nu - för att kunna testa builden till fullo och äntligen börja raida och köra AV.

EDIT: Fick alldeles just lära mig att Ice Block också rensar alla dots vilket är suveränt mot Warlocks (som jag har mycket svårt för). Det betyder att 1 poäng i Cold Snap plötsligt blev viktigare. 1 poäng från nått borde inte vara så svårt att få loss...

EDIT 2: Har också fått lära mig (har flera hjälpsamma 60 mages i vårat guild) att Ignite och Shatter inte fungerar så bra ihop, då dots bryter Frost Nova. Tänker nog köra med den här builden ändå (plus Cold Snap då). Jag får spela på ett speciellt sätt bara, ingen Fire mot någon i Frost Nova - om det inte är en Rogue och jag vill ge honom en dot. Men som sagt, det dröjer ett tag till level 60 så builden kommer nog att revideras en eller ett par gånger till.

Inaktiv

Men impact är ingen DoT det bryter inte frost nova.
Impact är en ren PvP talent för fire scorch spam spec, kan iofs vara bra på sartura i AQ40 också men men.

Ja att ha Ice Block utan att ha cold snap är ganska dumt det är ett måste.

Elementals builds i slutändan brukar kunna handla om man ska ha fire power eller ice barrier(Fokus på fire eller frost?)

dess värre har jag själv inte lyckats göra en build för både PvE och PvP som jag kan vara nöjd med, jag vill ha aldeles för många talents helt enkelt.


signatur

There is no place like AFK.

Medlem

Menade naturligtvis Ignite och inte Impact. *blush* Har korrigerat det.

Medlem

Modemis, den här tråden hjälpte mig otroligt mycket, kanske kan den göra detsamma för dig. Jag skrev ut den, gick igenom talent för talent, strök bort vilka som jag inte tycktes behövdes, såg vilka som "passade ihop" med varandra, osv. Mycket bra tråd imho.

Inaktiv
Skrivet av Zalamander:

..Det finns dock ingen anledning att ha både shatter och combustation de fyller egentligen varandras roll(mycket crits) men combustion är mest pålitlig i PvE/Raid medans shatter är bäst i PvP och solo grinding till viss del.

Hmm.. och jag som använt Combustion som min gyllene 1on1 grej.. Du kanske syftar på att man inte har någon garanti för att den ska generera en crit i 1on1/pvp? Jag har helt enkelt fått lära mig spela lite runt det. Man väntar tills den ligger på 60-80% och räknar hur många crits man fått så vet man ungefär vilken skada man kan disha ut, sen väljer jag den motståndare som det hjälper laget mest att vi får ner och bara toknukar honom med allt jag har, ofta går det rätt bra. På vilket sätt är shatter bäst i pvp? Frost nova på ett gäng fiender och cone of cold, blizzard på dom? Eftersom jag alltid spelat fire så är hopplöst borta i frost tyvärr.

Kul att höra funderingarna omkring detta. Jag är iaf mer eller mindre inställd på att köra en sorts elemental ett hyggligt tag iaf. Jag vill verkligen kunna dansa med folk 1on1 men också ha lite verktyg i aoe och överlevnad.
Andra gången jag spelade AV hamnade jag på tredje plats totalt och det är uteslutande tack vare att jag kunde poppa Combustion var tredje minut. Det plus att jag nu har ca 190 spelldmg totalt vilket boostar alla fireballs och sånt ganska bra.

Har dessutom fått tag på den här godisbiten som jag parkerat +30 spelldmg på så nu gäller det att ta sig till 56 så man kan leka med ytterligare +66 spelldmg ))

Jaybee, jag ska läsa igenom den tråden, verkar bra.

Medlem

Shatter + Frostnova + Cone of Cold + Blastwave = aj


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Modemis, se till att uppdatera din profil på Allakhazam. Jag är ju nyfiken på hur det går för dig

Inaktiv
Skrivet av MegaBlaff:

Modemis, se till att uppdatera din profil på Allakhazam. Jag är ju nyfiken på hur det går för dig

heh, jadu, helt glömt bort faktiskt, uppdaterad nu iaf
Jag har två uppsättningar utrustning med mig hela tiden, Spelldamage gear och stats gear, det som är equippat nu är statsgearet. Det andra ligger i säckarna. Jag använder Itemrack så på ett knapptryck skiftar jag ut allting, mkt smidigt.
- Modemis

Inaktiv

på lvl60 är mage PvP = döda fienden inom 5sec eller så är du död, för det mesta, man kan knappast hinna utnyttja den nya combustion på 5sec därför är den ganska värdelös för PvP i 1on1 iaf.

men jo det går väl i vissa situationer beroende på motståndaren men shatter är den ritkiga PvP-skillen efter som den är bådeförsvar och anfall i samma skill alltså, både hålla fast fienden och göra mycket skada, kan liknas med warlocks å priests fear nästan, den har samma fördel att hålla fienden på avstånd och du kan göra skada samtidigt, mycket nyttigt för PvP.


signatur

There is no place like AFK.

Medlem

Är iofs inte shatter som håller borta. Det som den gör är att du får högre crit rate mot frozen mobs. Frostbite däremot är det som är ett måste tillsammans med shatter och iom att du har ice shards så blir dessa crittar ofta hårdare än fire spells. Kör som sagt bara frost själv och jag ligger långt över firespellsen i crit med mina frostbolt.


signatur
Medlem

Trixfix frost crittar för 200% damage med icesharsd, medans fire crittar for 150%, dock får fire spells ytterligare 40% av den skadan in burn damage efter, vilket blir 210%. Dock är dessa extra 40% skada utspridda över 4 sec, dock stackar dem väldigt trevligt om man får några crittar på rad och gör absurt mycket skada.

Så 2 spells 100 damage skulle göra:
Ice - 200 damage direkt
Fire - 150 damage direkt + 30x2 burn damage över 4 sec, i.e. 210 damage.

Och angående Frostbite, den kan väll vara bra i pvp, men i solo aoe grind och dylikt är den helt livsfarlig då den sprider ut mobs, när du kör blizzard ochc one of cold osv.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Asså känns som om ignite skulle göra 0 då jag blåser en mob på 2-3 frostbolt crits. Den lilla skada som ignite hinner få in kommer bli mindre än frostbolts. Men jag kör endast för PvP och skiter i om det går slöare att grinda. Om jag får fast en warrior i frostbite så betyder det 1000000 ggr mer än om jag får 40% extra dmg i burn.


signatur
Medlem

Umm Frostbolts tar vad 2.5 eller 3 sec att kasta? Fireball tar iallfall 3 med talents. Crittar du med en fireball har du garanterat 1 tick innan du får in nästa, crittar den med så får du ett nytt tick för _dubbel_ skada innan nästa fireball.

Då Ignite stackar så trevligt, crittar du startas ignite, crittar du innan ingnite är slut startas timern om (4 sec) och skadan plussas på.

shatter + blastwave och dylikt = aj aj


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

http://wow.allakhazam.com/profile.html?1584799

Så ser jag ut just nu och jag har imp frostbolt så den tar 2,5 sec att kasta.

Har inte haft några som helst problem hittils utom en shaman idag som ville bråka.


signatur
Medlem

Problemet med frost som jag ser det är att den är värdelös (mer eller mindre) mot andra casters, mobs eller players. Ett par Fire Balls, 1 Fire Blast mot en caster och han är död. Det är därför jag letar efter en bra elemental build, frost för raids och melee mobs/players, fire för grinding/casters.

Medlem

Bara för att man är speccad frost så innebär det inte att man inte kan använda sig av fire. Fire blast tex är en skitfin finnisher när en frostbolt/fireball är påväg när moben står frusen och med shatter så svider det ännu mer.


signatur
Medlem
Skrivet av TixFrix:

Bara för att man är speccad frost så innebär det inte att man inte kan använda sig av fire. Fire blast tex är en skitfin finnisher när en frostbolt/fireball är påväg när moben står frusen och med shatter så svider det ännu mer.

Självklart, men med ett par fire talents så ökar skadan drastiskt. Mot mobs går det väl an men mot player casters är fire oumbärlig imho.

Medlem
Skrivet av JayBee:

Självklart, men med ett par fire talents så ökar skadan drastiskt. Mot mobs går det väl an men mot player casters är fire oumbärlig imho.

Jasså? För att nå en talent som faktiskt ökar skadan i fire så måste du inte spendera mindre än 20 poäng i trädet, förrutom om du räknar ignite som du får som talents 6-10.

Med det sagt, så är fortfarande fire överlägset frost som dps-träd, och frost är överlägset fire som survival. Arcane är hyfsat meningslöst nu så länge du inte är en hardcore-raider som behöver clearcasting och kanske lite meditation på det, även om PoM och imp. CS är trevligt så är det inte riktigt värt poängen som krävs med tanke på vad du missar i frost/fire.

Den vettigaste elemental-builden för pvp är därför 0/30/21, då får du det viktigaste ur frostträdet för survival (utom ice barrier då förstås, men den blir ändå purgad/dispellad snabbt), och det viktigaste ur fire för skada. Ja, du missar combustion, men är du ute efter en sådan här build så är du troligen ingen pve-mage, och combustion är inte särskilt användbar i pvp sedan den gjordes om (däremot är den bättre för pve än den var tidigare).

http://www.wow-europe.com/en/info/basics/talents/mage/talents... är den build jag syftar på. Denna build fungerar även hyfsat bra för raids också, men om du raidar AQ/NN så kan det nog hända att du får lite problem med manan, och bör satsa en del på arcane istället.

Min nuvarande "hardcore" raid-build 17/31/3: http://www.wow-europe.com/en/info/basics/talents/mage/talents...

Medlem
Skrivet av zlax:
Skrivet av JayBee:

Självklart, men med ett par fire talents så ökar skadan drastiskt. Mot mobs går det väl an men mot player casters är fire oumbärlig imho.

Jasså? För att nå en talent som faktiskt ökar skadan i fire så måste du inte spendera mindre än 20 poäng i trädet, förrutom om du räknar ignite som du får som talents 6-10.

Kanske slarvigt formulerat men ibland när man säger "ett par" så betyder det, förutom det vanliga d.v.s. två stycken, att man menar "några". Hurvuda det är korrekt svenska eller inte kan vi disskutera någon annan gång. Det är i alla fall "några" jag menar. Och om du hade läst mina inlägg i den här tråden så hade du sett att jag har fler än "ett par" poäng i fire.

Din elemental build var intressant, dock saknar jag en del i frost trädet. Men som jag sa inledningsvis, i en elemental build så kan man inte få allt. Huvudsaken är att man hittar sin balans.

Medlem

Varför tar man imp.scorch i en pvp build? Är inte det hyffsat meningslöst? Och arrrrgh blizzards jäkla talent builders är så sega...

http://www.wowhead.com/?talent <- win


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Såhär ser min senaste elemental build ut. Den skiljer sig ganska mycket från mina första och detta är mycket tack vare all feedback jag fått härifrån. Den är givetvis inte final, men jag har större tro på denna än mina första iaf. Man lär sig nåt hela tiden.

Följande är ändrat sen senast:
Generellt: Mina första builds hade fokus på fire och jag ville på död och liv ha combustion. Efter en del spelande har jag nu insett att combustion inte var så bra i pvp som jag först trodde och efter att jag sett hur vissa frostmages mer eller mindre dansar med sina motståndare ibland så har det gått upp för mig hur bra frost egentligen är.

Specifikt, Fire:
- lagt till flame throwing för pvp range.
- 1 poäng fire ward för att få blastwave.
Specifikt, Frost:
- Frost ward istället för imp frostbolt. Använder lvl1 frostbolt för lägre castingtid = sakta ner fienden istället.
- fullt i Ice shards/Frostbite för mer skada och bättre utnyttjande av shatter.
- Arctic reach för pvp range
- Imp cone of cold (bra ihop med shatter)
- Ice block för regniga dager

Den här builden har som ni ser en hel del mer fokus på frost än dom förra jag hade. Jag har helt enkelt insett fördelarna kan man väl säga.
Vad har ni för åsikter på den senaste builden, något uppenbart fel? nåt som kan förbättras?

Slutligen ska sägas att jag inte är lvl60 än (blir 56 idag) och att denna builden är avsedd för ett varierat spel, allt från pve/solo till pvp/battlegrounds.

- Modemis

12
Skriv svar