PMGs tar över BG

Gen
Medlem
PMGs tar över BG

Det känns som att hela grejjen med BG har fått sig en ny vändning nu när PMGs (PreMade Groups) äger. PMGs - ett fenomen som på vår server (Skullcrusher) setts i WSG rätt länge men som nu infesterat AB i allt större utsträckning.

PMGs bildas genom att folk som grindar honor upptäcker varandra i AB/WSG och börjar lira ihop. Efter ett tag bjuder dom in fler (bara folk som anses duktiga) och börjar få rutin på sitt lirande. I slutändan har man en komplett raid på 10/15 personer som är klassbalanserad och i princip oslagbar.

Dessa personer vinner genom enkla men effektiva taktiker. Tex AB genom indelning av raiden i tre grupper som attackerar tre flaggor samtidigt förutom en person som snor Farm/ST (Stables) och stannar där. Efter att grupperna tatt mine/LM (Lumber Mill)/BS (Blacksmith) lämnar dom en vakt och fortsätter att pusha till Farm/Stables och vinner då med 5-0. En snabb match som ger snabb honor (förutsatt att det inte är några köer vilket det inte längre är på vår server).

Denna raid skaffar sig snabbt ett rykte vilket gör att folk som möter dom (PUGs (Pick Up Groups) eller andra PMGs) AFKar ur vilket ger en garanterad vinst.

Folk VET att detta är en vinnande taktik eftersom man slipper anstränga sig lika mkt p.g.a. allt AFKande. Därför försöker många lira i raids vilket märks då healers faktiskt helar sina medspelare samt den aggresiva speltaktiken DPS klasser kör med. En ensam warrior kan lätt hoppa in i en hög med motspelare då han vet att han blir helad.

Vad jag menar med detta inlägg är att folk som soloar och kör PUGs sällan har en chans att skaffa sig någon honor/rep p.g.a. alla PMGs som dominerar. Allt man kan göra då är att försöka sänka så många motspelare som möjligt för att åtminstonde få en smula honor istället för noll, d.v.s zerga.

Själv är jag ingen honorgrindare som förr i tiden (tar för mkt tid efter Rank 10) men jag minns en lördag då det var AB weekend (dubbel bonushonor) och jag var med i en raid. Vi vann allt förutom sista ABn vilket knäckte RL till den nivån att han disbandade hela raiden Iaf så tjänade jag ihop 114k honor på 5-6 timmar. Sanslöst egentligen. Och allt tack vare raiden. Vi mötte ofta samma personer och jag hade inte velat vara dom då det ofta blev så att ingen i raiden dog d.v.s. dom fick 0 Honor, 0 bonushonor = total slöseri med tid.

Bör systemet ses om ? Kanske det ja. Eller iallafall motverka raids trots att det faktiskt är grymt skoj Speciellt guildraids

Men det eviga problemet kvarstår...outdoor PvP är relativt dött, trots att folk faktiskt FRAPSar coola videos så känns det speciellt spännande att köra outdoor. Och CH (Cenarion Hold) ganking är INTE outdoor PvP utan abuse >:-(

Inaktiv

Ingen höjdare när en AQ gearad tank springer med flaggan i WSG, med ett gäng Tier 2 healers i hälarna, men man kan ju inte hindra folk som har kommit långt i PvE att köra PvP. Jag föredrar själv att spela i pre-made, bättre organisation och jag hatar att förlora. Alla är ju där för att farma honor, så varför inte göra det lättare för sig

Medlem

Dom borde styra upp cross server bgs imo
så pug kan få möta pug och pmg möter pmg
mer rättvist så
Stackarna på de mindre servrarna och dom som inte är lvl60 skulle då förmodligen även slippa köa i flera timmar för att joina en enda AB/WSG då.

...men de skulle ju kräva massa serverkraft och antagligen mycke kodande så de lär aldrig ske :\


signatur

shortbow.gif

m1
Medlem

precis, spela mot folk på andra servrar än sin egen vore riktigt skoj.. och på samma gång fixa så man kan spela raid mot raid, alltså så två raids kan göra upp och spela mot varandra så man kan få guildmatcher.
jag lirar ab för att hålla kvar stone guard och få tillgång till pots osv, men det känns rätt meningslöst när man får möta premades - särskilt eftersom jag är healer och alla hoppar på mig först

Inaktiv

det finns på alla servrar och är först å främst ett fenomen som kommit av blizzards värdelösa honorsystem.
blizzard har själva sagt att dom inte är nöjda med systemet, att det inte skall vara så tidsödande osv...
det är ett jävla system på stormscale iaf.. honorcap för medverkande i raidsen (coops kallas dom här) för att det ska gynna alla så mkt som möjligt, och att "rätt" person ska bli r14..

har t o m hänt att folk blivit gkickade när dom inte "respekterat honorcapen" och solokört in för mkt extra honor så nån r13 inte blivit r14

att grinda ensam i pvp-instanserna är verkligen Q_Q.. särskilt AB.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Gen
Medlem

Ska hitta den där blåa posten där dom snackar om att fixa honorsystemet. Kan va rätt intressant läsning.
Undertiden kan man inte göra annat än att smågrinda lite då och då för att hålla sig över Rank 6 för pots som m1 sa.

Medlem

Det här fenomenet har funnits länge på Bloodhoof också, dessutom kör vissa team med scouter, 1 spelare i teamet joinar WSG/AB, väntar tills alliance poppar in, är det ett pre-made alliance då hoppar scouten ut med /afk, är det bara en pug så hoppar resten i teamet in i BG'n och krossar och vinner blixsnabbt.

Allt för att vinna mest honor/timme


signatur

Meep!

Medlem

Ja hur ska man annars fixa en miljon cp i veckan? .;)

Medlem

phobo: tror det är ganska vanligt med scouter, var det iaf på stormscale

så trisst att blizz sabbade outdoor pvp helt iom battlegrounds... finns ju ingen somhelst anledning att raida en större stad(förutom att försöka krasha servern då) eller sådana saker


signatur

shortbow.gif

Medlem

det som behövs för att instans pvp ska funka är en match funktion, skulle kunna vara utan honor för att förhindra honorfarm. Men så man kan ta sitt team och utamana ett annat för en match bara för att se hur bra man är. DVS pvp för att det är kul inte för att farma honor...

men hela instans pvp skräpet är en dålig ide speciellt kombinerat med honor systemet


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

skulle det bara vara "på skojj" så skulle dem troglien vara mer eller mindre helt tomma
eller kanske inte om de fanns nått laddersystem lr dyl.
men de skulle ju bli en kniv i ryggen för pug's även..


signatur

shortbow.gif

Medlem
Skrivet av henko:

skulle det bara vara "på skojj" så skulle dem troglien vara mer eller mindre helt tomma

Vilket är det slutgiltiga beviset på att det enda skälet att pvpa är att få nya prylar inte för att det är kul


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Folk kan ju spendera timmar på att bara duellera utanför IF/Orgrimmar, det gör dom för att det är kul, BG's är kul om det är guild mot guild, annars är det bara för att farma honor/rep = rank/faction = items.


signatur

Meep!

Inaktiv

all 60s med över 10 epix kunde gott ha egna bg's imo.

Medlem
Skrivet av Orbek:

all 60s med över 10 epix kunde gott ha egna bg's imo.

Trött på att få däng pga inkompetenta medspelare eller?


signatur
Inaktiv

epix schmepix
den som tror det har med gear å göra har missat problemet
det kommer ha med gear å göra när det är raid vs raid, vilket är "sann" pvp

tycker även det är lite för mkt finsnack om "the good old days" innan BGs när folk sprang bärsärkargång i tarren mill... jag var där på den tiden också.. visst, det var väl ganska kul ett tag.. men det var verkligen inte som att pvpn dog för att BGs kom till. tvärtom imo. så fantastiskt var inte outdoor-zergen.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

jag hade roligare i TM/southshore/silent hill än i battlegrunds iaf....
även om zergen kunde bli lite trisst ibland så är det inget mot enformigt instansfarmande...

"the battle of hillsbrad" blev ju inte bara sabbat iom bg's iof.. Numera spawnar det ju typ20-30 vakter bara man sätter sin fot inne i en motståndares stad..
Att gå in ensam som <60 utan stealth är ju självmord :S


signatur

shortbow.gif

Inaktiv

instansfarm suger ja.. men det suger inte att spela ctf (läs: wsg) en hel kväll med tio pers på ventrilo.
det suger bara när motståndarna afkar, och är svinkul när man lyckas möta en raid (som inte afkar)
hillsbrad-zergen var bara just det - zerg. knappast "pvp"
om man vill ha samma zerg igen kan man ju köra AV...


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

hur ofta är det man möter en organiserad raid då?
1/20?
de flesta raider scoutar och kör bara för att farma honor
och vinna över en pug känns ju knappast som en stor prestation

men de kanske är bättre nu än för 5månader sen?

personligen tycker jag att outdoor pvp i överlag var mycket roligare än bgs.. men då var ju jag rogue under den tiden oxo :evil:


signatur

shortbow.gif

Inaktiv

1/20... näe.. 1/5 kanske
honorfarmers scoutar, men "vågar" oftast spela om man inte ser alltför farliga ut (skenet bedrar dock hehe)
raider i allmänhet afkar inte om det inte är honorfarming tycker jag..
vinna över en pug är kul om dom gör nåt motstånd, men visst.. det känns inte som en stor prestation

ja, outdoor pvp är ju kul när man kan vara osynlig så fort man inte vill slåss, helt klart


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

instansfarm suger ja.. men det suger inte att spela ctf (läs: wsg) en hel kväll med tio pers på ventrilo.
det suger bara när motståndarna afkar, och är svinkul när man lyckas möta en raid (som inte afkar)
hillsbrad-zergen var bara just det - zerg. knappast "pvp"
om man vill ha samma zerg igen kan man ju köra AV...

Felet är ju att det ofta bara blir en match då förlorarna börjara afk:a efter det.
En annan lam grej man vart med om är överenskommelser, dvs raiderna bestämmer sig för att vinna varannan fort istället för afk. De som skulle förlora fick ställa sig alla 15 i hemmabasen (ja de va i Arathi Basin) redo för en kort men intensiv 15vs15 fight

Inaktiv

yeah.. i slutändan är det blizzards fel att det sker dock
deras pvp-system är ju helt uppåt väggarna


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

yeah.. i slutändan är det blizzards fel att det sker dock
deras pvp-system är ju helt uppåt väggarna

Jag har inte så bra koll på hur andra spels pvp system ser ut, har dock hört nåt om att EQ2 har fått till detta bra.

Hur skulle wow's drömpvp se ut om du fick bestämma Prikk?

Medlem

När det gäller bg´s så borde de plocka bort så att man inte ser vilka man möter då man joinar och visar det först efter de att grindarna öppnats eller först i slutet av matchen.
Detta för att få farmers att bli ev tvungna att joina och scouting nästintill meningslöst. Sen bort med honorn då man förlorar, finns väll ingen heder i att förlora?! :> (till att börja med)


signatur

gorm streamar ibland!

Inaktiv

jag vet inte riktigt, jag har ingen aning om hur det ser ut i andra gearorienterade spel.. jag är en quaker egentligen.

det är dock jävligt skumt att ha ett pvp-system som enbart fungerar så att du måste tillsammans med en coop på din faction grinda ihop x mycket honor, och jämföra dig å inspecta dom andra å se till så att alla har "rätt" osv... och helt enkelt bara lägga ner hur jävla mkt tid som helst på nåt som inte är kul ens (spela mot afkande lag och totaldominera randoms)

görmen: det är en minoritet av wow-spelarna som kör i raids, om man inte får nåt för att förlora (man fick inte nån rep förr t ex) så kommer folk helt tappa lusten att köra BGs när dom blivit överkörda en gång för mkt av coops å raids..

jag hade gärna sett att blizzard införde svinmånga BGs, massa nya "maps" som man kunde köra på.. så det inte alltid var samma jävla sak. visst får balansen sig en törn när man är fantasifull med maps men det hade det vart värt för nu suger det fan.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Att ha flera olika kartor, typ 5-6 olika ctf och 5-6 olika "vaktaflaggan" maps, som typ slumpades ut innan varje match, de vore riktigt coolt faktiskt

Men de är väl ochså något man kan drömma om

Skrivet av prikk:

ja, outdoor pvp är ju kul när man kan vara osynlig så fort man inte vill slåss, helt klart

hehe
roggen har ju bleve rätt söndernerfad sen dess dock.. och cloth folk springer inte runt med 1500hp på lvl60 längre
+ allt som bryter stealth, + trasig vanish + .... *wajn*
saknar tiden då man sprang runt med sin barman's shanker och cb+eve faktiskt syndes på motståndarens livmätare
Men men.. de gäller väl o hålla tummarna för .12..


signatur

shortbow.gif

Inaktiv

kört wsg med guilden ett par kvällar nu, inte en förlust, gick fort o bli honored med warsong iaf

Inaktiv

PvP har aldrig fångat mitt intresse, om jag bara Pvpat istället för att duelera hade jag nog varit rank 8 iallafall. Men det går helt enkelt inte att köra WSG/AB. Bara massa Pmg´s som äger en på en kvart högst

Medlem

Det är i princip hopplöst att köra om man inte är iallafall hälften som gått in tillsammans...

Om man farmar rep så verkar det ju gå snabbare att bara stå som en zombie och loosa på 4-6min än att kämpa och loosa på 15-30min vilket är lite skruvat :I


signatur

shortbow.gif

Inaktiv

det är bra å veta att även om det finns massa über pvp-gear i raidinstanserna (vapnen t ex) så finns det otroligt mkt gear utanför.. repgearet med wsg å ab är ett bra exempel på jävligt bra pvp-gear
en warrior som kör med tier1/tier2 i pvp kommer bara vara seg å döda, själv gör han ingen skada..
präster som kör med tier1/tier2 i pvp.. hrm.. mjo det funkar ju, men dom är squishy så innihelvete..
bra pvp-healers kör med saker som master sergeant major's silk cuffs å dyligt, och satsar stenhårt på stamina
mitt pvp-healinggear som inte är särskilt über.. består av tre tier1 (-0,1 sec till flash heal) och resten delar som ökar 1. stamina 2. int 3. +heal
skulle aldrig drömma om å slänga in massa tier2 ;p
fan pinsamt ju, fade:a 50% av gångerna nån slår på en


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

12
Skriv svar