Staff of the shadowflame VS claw of chrom

Inaktiv
Staff of the shadowflame VS claw of chrom

Guilden tog Nef ikväll och då droppade staven men en annan mage fick den och jag fick NW chest.

Men nu till huvudfrågan, vad är bäst som mage..staff of the shadow flame eller Claw of chrom med AV offhand/master dragonslayer orb?
Sen så tänkte jag gå full NW också.

Med claw får jag mer dmg än med staven men samtidigt mindre mana...hur ska jag göra?
Vill inte slösa en massa dkp på fel val.


signatur

When people write "plz" just because its shorter then "please", I write "no" because its shorter then yes.

Inaktiv

Man tar väl vad man vill ha antar jag, mer skada eller mer mana, jag försöker ballancera mitt gear vill inte bara ha massa spell power utan mana också.
Har fullt NW ovh tillsammans med övriga saker hamnar jag kring 550 spell power och 7000 mana samt 3700 HP och det känns helt perfekt ballancerat för mig.
Men sen beror det ju på vad man gillar göra mest PvP:are föredrar mer spell power, crit och mindre mana.
Finns många bra stavar i AQ 20/40 att välja på dessutom ta de med när de bestämmer dig för nåt de är mycket bra om ditt guild har separat DKP för BEL och AQ för då vill du hellre spendera din BWL-DKP på de andra 2 sakerna du vill ha från nef, netharians tear(trinket) och Cape of the Broodlord(cloak).

Jag tog staven som kan droppa från de lägre drakarna först dock för den har 40 intelect och jag ville hålla min mana uppe i kompensation för mina 2 helt stats-lösa Ring of Spell Power.
http://www.thottbot.com/?i=40806

Sedan började vi köra AQ40 aktivt och jag kunde uppgradera till vad som sägs vara bästa mage/warlock-vapnet i spelet för tillfället.
http://www.thottbot.com/?i=52928

Fast kan ju inte påstå att jag planerat min DKP så väl bara spelat på tok för mycket.


signatur

There is no place like AFK.

Inaktiv

Hmm sen kan man ju tänka rent estetiskt också isåfall vinner SotSF imo


signatur

Internet är din vän

Medlem

Spellpower ftw, en riktigt magiker ska inte överleva att använda all sin mana endå


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Gen
Medlem

Alltså, jag har Claw och Chromagus och felet med den är att den är ruskigt ful. Men kombinerat med Dragon Orben så tycker jag man får ut mest spellpwr kombinerat med okej stats. Hade Trance Stone innan men den är väl lite sämre.

Om du absolut måste ha en staff kan du lika gärna skaffa den från AQ40. Bättre dropchans än Shadowflame imo. Sharpened Silthid Femur är ju strået vassare än klon men hur ofta droppar den? Såvida man inte har Viscidus på farmstatus kan man glömma den

Iofs kommer det fetare 1Handare i Naxx om man orkar vänta lite.

Wardancer - Det du tänker på är en PvP mage Tror schassen tänker PvE.

Medlem

Nope, PvE mage, har en i våran raid community, ligger alltid top 5 damage list men alltid top 1 på death list. Specielllt I 20 man instanserna


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Gen
Medlem

Hehe, han saknar denne http://wow.allakhazam.com/db/item.html?witem=21647

Sen ser jag det som en stor fördel att ha mkt mana då man slipper använda så mkt pots hela tiden

Medlem
Skrivet av Zalamander:

Sedan började vi köra AQ40 aktivt och jag kunde uppgradera till vad som sägs vara bästa mage/warlock-vapnet i spelet för tillfället.
http://www.thottbot.com/?i=52928

Tillåt mig småle. Jag skulle föredra staff of the shadowflame före acolyte staff alla dagar i veckan, särskilt om man är fire. I vilket fall som helst så är Sharpened Silithid Femur det bästa mage/lock-vapnet i spelet för tillfället.

Inaktiv

den är ju helt klart bästa pvp-vapnet..... i pve.. hrm..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Gen
Medlem

Hehe, man kan se det som man vill Mer spelldmg vs mer stats. Det är upp till var och en

Medlem

Nä han saknar bara patchen, 30% threat reduction sen kommer magiker vara easy mode i PvE så läneg man vet hur man gör mycket skada

Inga jäkla Arcane Missiles längre som många magiker sysslar med för att ha lite threat... fullt ös eller inget är det som gäller... utom möjligt mot vissa fåniga bossar


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av zlax:
Skrivet av Zalamander:

Sedan började vi köra AQ40 aktivt och jag kunde uppgradera till vad som sägs vara bästa mage/warlock-vapnet i spelet för tillfället.
http://www.thottbot.com/?i=52928

Tillåt mig småle. Jag skulle föredra staff of the shadowflame före acolyte staff alla dagar i veckan, särskilt om man är fire. I vilket fall som helst så är Sharpened Silithid Femur det bästa mage/lock-vapnet i spelet för tillfället.

Den staven är bästa mage warlock-vapen i spelet just nu till värde i stats och spellspower crit/hit tillsmamans, det finns inget som kan mäta sig med den, inte ens femur och bästa off-hand du kan hitta. men PvP:are kanske vill ha mindre stats ibland men staff of shadow flame mäters sig ändå inte, det lilla extra spell power man får räcker inte för att kunna jämföras med den höga staminan och intelectet på acolyte på långa vägar.

Du kan försöka komma med ett enda argument till hur du kan få 8 spell power och 1% crit till att klå 2% hit och 4 intelect och 8 stamina. Jag raidar och vill komma högt på dmg metern, hit% är mycket viktigt i raid-instanser för detta syfte, man bör ha 16% totalt om man skall ha så bra det bara går mot lvl63+ mobs i instancer. Stirra dig aldrig blind på endast spell power.
Spirit är ganska irrelevant men jag vill ha domdär 18 för evocation visserligen men vill inte låta spirit komma ivägen för annat ändå.


signatur

There is no place like AFK.

Medlem

Som du kan se skrev jag "särskilt om man är fire". Anledningen till detta är att för fire mages tjänar väldigt väldigt mycket mer på +crit jämfört med +hit om du jämför det mot frost, detta eftersom att frost är binär skada och resistas ofta "helt".

För att theorycrafta lite kan man göra följande jämförelse: Fire-mage med 579 +fire dmg:

1% hit = 9.51 dmg
1% crit = 19.38 dmg
(Detta är med scorch-spam. Redan här är det för övrigt bevisat att 1% crit > 2% hit.)

Å andra sidan, för en frost mage med 559 +dmg ser det ut som följer:

1% hit = 10.84 dmg
1% crit = 8.68 dmg
(Detta är givetvis med frostbolt-spam.)

Som du ser, skillnaden i damage som man tjänar av att satsa på crit på fire vs. frost är sjuk, och den stavas ignite.

För att gå tillbaka till det påstående om att Acoly Staff är det bästa vapnet i spelet så kan vi då theorycrafta vidare. Jag använder nu en frostmage i följande exempel för att bevisa att Acolyte Staff blir slagen även som frost, men skillnaden är ännu större som fire. Med Shadow Flame har magen som vi ska använda i exemplet 565 +frost damage och en average dps med frostbolt (rank 11) på 498.3, och total mana-urladdning resulterar i 72371 damage.

Nu jämför vi det med Acolyte Staff och hamnar nere på 491.0 dps, och en total mana-urladdning som resulterar i 69011 damage. Kalkylering av +hit är visserligen aningen lömsk, men jag tror du inser vart vi är på väg. Att komma med ett så dumt argument som att den har 4 mer intellect får mig nästan att skratta, med tanke på att den har 18 mindre spirit vilket hjälper dig oerhört mycket mer än vad 4 intellect gör.

Man ska inte stirra sig blind på fel stats när man är på den här nivån, man behöver en bra balans för att ha en så bra urladdning som möjligt. Om man räknar in Evocation och gems osv. så blir givetvis skillnaden mellan stavarna ännu större i shadow flame's fördel tack vare spiriten.

Så slutligen kommer vi till Femur. Där har vi ett klart svårare val än vad Staff of the Shadow Flame kontra Acolyte Staff är, för den är inte särskilt mycket bättre, det beror helt på vilken fight det är.

För att göra samma kalkyleringar som tidigare, så med femur och twins-offhanden (Royal Scepter of Vek'Lor) når samma mage nu upp i 573 +dmg. Han har en average dps med frostbolt på 500.5 och en total mana-urladdning på 69272. Vilket innebär att dps:en blir den högsta av de tre kombinationerna, men den placerar sig bakom shadow flame på den totala mana-urladdningen på grund av mindre int men framförallt spirit.

I slutändan är jag nöjd med min shadow flame som jag har haft i över ett halvår, och jag kommer att behålla den tills jag får legendary-staven i Naxxramas. I vilket fall som helst är resultatet av uträkningarna att Acolyte Staff det sämsta av de tre alternativen. Du bad mig om ett argument och här har du en hel drös.

Uträkningen var för övrigt givetvis baserad på en frostmage, men som du förstår av uträkningen överst där jag demonstrerade skillnaden i värdet med crit mellan frost och fire, så förstår du nog att Shadow Flame är ett ännu enklare val om man är fire.

Inaktiv
Skrivet av zlax:

Som du kan se skrev jag "särskilt om man är fire". Anledningen till detta är att för fire mages tjänar väldigt väldigt mycket mer på +crit jämfört med +hit om du jämför det mot frost, detta eftersom att frost är binär skada och resistas ofta "helt".

Du må va bra på att theorycrafta men du har tydligen missat helt att +hit% för spells inte har något alls att göra med resistance. Fire spells resistar "helt"(Missar) lika ofta som frost spells i high end raid-instancer och drar lika mycket nytta av +hit som frost gör. Du vet det må stå "resist" men det är egentligen "miss" Blizzard hade det så en gång men då whinade massa casters för att spells kunde missa rätt va det va som de ändrade tillbaka till att visa resist oavsett om spells missade eller resistade.
Givetvis kommer frost spells resista helt oftare med mer +hit ja tack vare den binära resistancen men den har inget att göra med +hit, det är bara -resist på items som kan motverka det.

Så +hit, antar att du vet att spells har 95% chans att träffa mot ett mål i samma level som dig själv. DVS om du inte har något tillräckligt med hit på ditt gear redan för att fylla denna 5% gap mot normala mål så är 2% hit i den långa sträckan värt 2.1% mer dmg. har man som i mitt fall fireballs som hitar 1200-1400 så är 2 extra träffar 2.1% mer dmg = ungefär +25-30 dmg med fireball spam, det jag oftast använder. 1% crit är +1.1%dmg imed fire 110% crit dmg, inga konstigheter där, ja 2.1% är betydligt mer än 1.1% i DPS. Bör nämnas att dessa 2.1% fullständigt utnyttjas när man raidar dessutom för lvl63+ mobs kräver 16%+hit på gear för att man sak nå 100% hit-gränsen. Bör även nämnas att kalkylen som säger 2.1% mer dmg var för fiender i din egen level du ska jag se vad det blir mot lvl63 DVS utan hit på gear har du 84% chans att träffa och 16% chans att missa.
(100/84)*2 = 2.38 så nu var 2% +hit helt plötsligt vät +2.4% DPS ca mot lvl63+ raid-mobs.

Du kan ha rätt angående spirit visst kan det ge en bra regen men om man inte behöver det så känner man inget behov av att ta det.
Tillgängligheten är även ett problem för många, 5 pers i vårat guild har acolyte staff nu, 2-3 andra har väntat ett halvår på Staff of Shadow Flame, de väntar fortfarande, nef har alltså inte droppat den en enda gång för oss ännu. Vi har fått 8st regalia i AQ40 redan. Många som väntat på nef har gett upp och tagit en regalia i dagsläget hade nog du säkert också gjort om du suttit i samma sits.


signatur

There is no place like AFK.

1
Skriv svar