Mage build för grinding/pvp

Medlem
Mage build för grinding/pvp

Stratade på en mage för en vecka sedan och tycker det än sålänge är kul. Drickande är lite irriterande men tanken på vad man kommer kunna göra på senare lvls överväger det negativa

Har nu 10/11/0 men börjar känna av att det inte är något bra för varken grind eller PvP.
Pyroblast är inte så jätte bra såvida den inte critar.
Och i BGs använder jag knappast något fire spell, blir mäst Arcane missile+alla möjliga frost spells.

Några tips på nån bra build ? Har som sagt 21 talent points och är lvl 30


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Kunde finnas en sticky med denna info Modemis du fick ju mängder av feedback när du frågade så plocka fram den om du orkar. Kanske inte skulle fungera i realiteten men att ha det som en wiki-länk hade varit smidigt. Fast å andra sidan finns det ju redan otaliga mycket bra guider på varenda wow-sajt som existerar typ så frågan är väl om det är värt besväret?

Cybo antigen 21 fire eller 21 frost ungefär. Splittra talentsen för mycket i början gör bara att du inte kan göra maxdmg med något (gimp). Skulle jämföre det med att en lvl 30 warrior springer runt med en grön lvl 18 yxa.

Det finns ju lite andra argument men de finner man som nämnt i Modemis gamla frågetråd

Inaktiv

Jag har endel info från tråden sparat nånstans tror jag, ska se om jag kan kompilera ihop nåt.

Cybo: Annars håller jag med Martyr i att man inte ska sprida sig för mycket i början. Jag har kört fire hittils eftersom den funkar så bra i pve sammanhang. Sanningen i pvp är att man som Mage åker på rätt mycket stryk om man inte spelar rätt och väljer sina tilfällen. Det enda jag saknar i pvp sammanhang är dom fem poäng i frost som ger mig 2.5 sekunders castingtime på frostbolten, den är mkt användbar i pvp, framförallt mot meleeklasser som warriors osv. Men som sagt, du har 21 poäng säger du, dom skulle jag faktiskt lägga i Arcane för att få Instant arcane explotion, den är grymt bra, samt Evocation som räddat mig en hel del gånger. Du får ju då även oavbrytbara arcane missiles samt 10% chansen att nästa spell blir gratis.

Äsch, jag tar detta från början, om jag skulle köra upp en ny Mage så skulle jag fylla mina talentpoints enligt den här modellen http://www.wowhead.com/talent/?k0xxtMZh upp till 21points.
Jag skulle då först börja med 5 points "improved arcane missiles" och 5 points "Arcane concentration", sen skulle jag gå på 5 points "Improved Arcane explosion". Du har nu fått grunderna för ditt magespel. Din full arcane concentration kommer ge dig Clearcasting ganska ofta (minst en gång per mob du attackerar, ofta fler) och varje gång detta inträffar (du hör ljudet och ser en ikon uppe i högra hörnet) så flyttar du din gubbe lite åt sidan (strafe) och kör igång arcane missiles direkt. Dessa kostar mest mana men iom clearcasten blir dom gratis. Ett tips på detta är att lära dig använda scorch så fort du får den, för varje scorch-tilfälle har du en chans att få en clearcast och när det händer är det missiles som gäller igen

Improved arcane explosion fungerar ihop med fireblast som en underbar finishspell. Ofta räcker det för mig att köra en Frostbolt, fireball, scorch, fireblast, frost nova, blink, fireball och om fienden inte dött än, fireblast, arcane explosion osv.. senare får du ännu fler alternativ men detta är iaf en fin början. I exemplet har jag lagt en poäng i arcane resilience, i nuvarande builden är det platsen för Evocation, den ska du ha också.
Satsa också på counterspell som är underbar i pve mot castermobs.

Efter dessa 18 poäng börjar du bygga fire med 3 poäng i improved fireball. När denna är klar går du vidare som du vill.

Värt att tänka på. I nästa patch kommer Arcane explosion vara instant på en gång och Evocation blir "trainable". Detta låser upp för fler möjligheter och är roligt att tänka på, men när väl dessa ändringar kommer så kommer alla talentpoints att låsas upp för dig så lägg 1G på att respecca nu och testa detta fram tills patchen kommer.

Evocation ska du inte vara rädd för att använda i preventivt syfte, jag börjar alltid instanser och liknande med att göra endel vatten, mana jade, buffar och sen direkt en evocation. Dom 10 minuter den tar att återladda sig går väldigt fort och dom jag spelar med är väldigt nöjda med min lilla downtime. Ett annat tips är att börja dricka vatten så fort sista mob'en dör, pang på en gång bara, det tar alltid folk några sekunder att komma i ordning och fortsätta röra sig och på den tiden hinner du komma endel i mana. Jag har alltid minst downtime av alla casters när jag spelar. I min signatur finns min profil på min nuvarande Mage.

Lycka till, - Modemis

Inaktiv
Inaktiv

haha som djungeltrumman säger: "Frågar man modemis får man ett skitlångt svar"

Medlem

SLUTA WoW`a genast cybo! det e inte bra!


signatur

Your honour is your life. Let none dispute it.

Gen
Medlem

Många tycker att det är bäst att gå fire i början eftersom man gör mer dmg. Men samtidigt kostar det mkt mana och mana är inget man har gott om i början. Så jag föreslår Frost, dels för att det är safe samt att det kostar mindre mana = mindre downtime.

Imp Frostbolt samt Permafrost hade jag börjat med. Sen Iceshards, sen frostbite. Här kan det vara läge att börja lite med Imp Arane Missiles och Arcane Concentration. Men det är väl inte så viktigt. Istället bör man bygga vidare på frostträdet m Piercing Ice, Arctic Reach o.s.v.
Så kanske det blir något som liknar detta http://www.wowhead.com/talent/?R0xxZZwAcuMAst

Medlem

Tack för utförliga svar. Har respecad 21 i Arcane trädet och hade riktigt kul igår i WSG med AE. Det lutar nu att jag går frost i fortsättningen, grindare hellre utan för många pauser än går oom efter 2-3 mobs.

OMG!! daC! Velkommen till FZ


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Inaktiv
Skrivet av Gen:

Många tycker att det är bäst att gå fire i början eftersom man gör mer dmg. Men samtidigt kostar det mkt mana och mana är inget man har gott om i början. Så jag föreslår Frost, dels för att det är safe samt att det kostar mindre mana = mindre downtime.

Imp Frostbolt samt Permafrost hade jag börjat med. Sen Iceshards, sen frostbite. Här kan det vara läge att börja lite med Imp Arane Missiles och Arcane Concentration. Men det är väl inte så viktigt. Istället bör man bygga vidare på frostträdet m Piercing Ice, Arctic Reach o.s.v.
Så kanske det blir något som liknar detta http://www.wowhead.com/talent/?R0xxZZwAcuMAst

Jag har kört frostmage ett tag med min nuvarande mage och använde då den build som ger mig mest kraft för minst mana, ändå upplevde jag det som att jag gjorde av med lika mycket mana som med fire, fast med mkt mindre dmg. Detta beror självklart på att jag inte kan spela frost så bra, men också på vad man lär sig spela med.

När jag kör instancer så kör jag full out fire men har sällan slut på mana, det beror i sin tur på att jag lärt mig kombinera mina spells bra. Jag kan öppna med starka som pyroblast och fireballs, sen fortsätter jag ofta med fireballs/scorch kombinationer på ett sånt sätt att jag ofta får clearcast, så fort CC sätter in kör jag arcane missiles och så fort manan börjar närma sig hälften går jag över till wand en stund. Mina spiritvärden gör att min mana då tar sig upp till 60-80% beroende på situationen varpå jag går över till scorch igen tills jag får clearcast varpå en ny arcane missiles åker iväg. Jag passar även på att frost nova fiender som snart kommer springa iväg samt spara fireblast/arcane explosion för att hjälpa till med att nuka flyende fiender.

Detta är hur jag spelar och det passar mig som hand i handske. Vore kul att se hur en frostmage spelar, jag tyckte det var för lite skada och manan tog slut ändå liksom..

Medlem
Skrivet av cybo:

OMG!! daC! Velkommen till FZ

man takker, man takker 8)


signatur

Your honour is your life. Let none dispute it.

Inaktiv
Skrivet av cybo:

Tack för utförliga svar. Har respecad 21 i Arcane trädet och hade riktigt kul igår i WSG med AE. Det lutar nu att jag går frost i fortsättningen, grindare hellre utan för många pauser än går oom efter 2-3 mobs.

OMG!! daC! Velkommen till FZ

Det är du självklart välkommen att göra, men jag är nyfiken på hur du isf spelar eftersom jag har mkt mindre oom-pauser med min firebuild än med min frost. Märkligt det där

Medlem

Jag vet inte själv hur jag spelar

När jag hade 10/11/0 så kastade jag pyro/fireball 2-3gånger sen frost nova och 2 till fireballs.
Detta sög för jag var tvungen att dricka efter 2-3 mobs. Sen har jag testat att köra 2-3 Arcane Missiles på en och samma mob och det har fungerat men manan gick bort ner lika fort som med fireballs.

Nu har jag fullat mig med Scorch tills clearcast och sen Arcane missiles och dps har sjunkt en bra bit men jag kan köra på så 4-5 mobs min egen lvl.

Skulle gärna vilja veta vilka kombinationer ni kör med?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Inaktiv

Detta med att dricka efter 2-3 mobs kommer man sällan ifrån som FireMage, därmed tar man ju ner fienden snabbare. Påstår ni att frostmage's klarar sig ifrån downtime? Isf måste ni berätta hemligheten

Medlem
Skrivet av Modemis:

Detta med att dricka efter 2-3 mobs kommer man sällan ifrån som FireMage, därmed tar man ju ner fienden snabbare. Påstår ni att frostmage's klarar sig ifrån downtime? Isf måste ni berätta hemligheten

Har du hög +dmg och frost channeling blir det inte sådär jättemycket downtime iallafall ;>


signatur

"desperate times takes desperate measures"

1
Skriv svar