Erfarenheter av Professions.

Vila i frid
Erfarenheter av Professions.

Saxat från det gamla forumet, sammanställt och skrivet av @Goblim
En idé.
Man har en tråd där folk skriver vad de har för erfarenhet av olika professions. Dvs. där folk skriver ner hur bra de tyckte en profession var som de använt upp till hög skill (~250+). Undrar dock först om folk kan tänka sig att bidra till detta?

Tanken med detta är då att man ska kunna få en bild av hur en profession är som man ännu inte använt själv.

För att underlätta sätter vi in alla nuvarande bidrag överst i tråden, sorterade i bokstavsordning med gathering professions som följer direkt efter deras tillhörande skaparyrke.

Alchemy - av nj^
Inte så mycket att säga egentligen, det finns en rätt stor marknad för att sälja diverse potions (healing/mana potions säljer rätt bra på AH tex) samt att några av de andra yrkena har ibland behov av olika potions i saker de skapar, finns även en del questar om jag inte missminner mig som kräver potions för att man ska klara dem.
Spelar man i en fast grupp, som jag gör, så uppskattar alla att man ibland kastar på dem några healing/mana potions med som kan användas i akutfall om prästen inte hinner med att heala alla.
Råvarorna som krävs samlar man oftast in med hjälp av herbalism-yrket, det finns dock vissa undantag där det kräver att man antingen har tillgång till en miner eller helt enkelt får köpa på AH eller via trade-kanalerna som finns i de större städerna.
Att öka i skill i alchemy går rätt snabbt, särskilt om man som jag tillverkar många healing/mana potions för att sälja på AH vilket kan bli en rätt bra fast inkomst, dock så kan man behöva spendera en del tid på att samla herbs.
När det gäller recept så finns det en del, ibland lätt dolda, försäljare runt om i världen som säljer saker, att jag tex köpte Shadow Oil av en goblin som gömde sig i ett hus i Duskwood har jag tjänat igen riktigt snabbt. Den potionen må vara svindyr i råvaror att tillverka, men å andra sidan så säljer jag den för rätt fina pengar med...
När man nått 225 i alchemy så får man även möjlighet att skapa en Philosopher's stone (om man får tag på receptet dvs), med den går det bla att omvandla iron bars till gold bars. Dock så har stenen en cooldown på 24 timmar, och man kan bara göra en bar åt gången.

Herbalism - av nj^:
Herbalism är, precis som mining, ett rätt tidskrävande yrke då man måste springa runt rätt mycket för att hitta råvaror att plocka. Under betan så tyckte jag det var ett mindre helvete att hitta för det gällde att komma ihåg ungefär vart i alla områden vilken sorts herb brukade finnas. I retail så råkade jag snubbla över addon:en Gatherer vilken underlättade rejält för herbalism (samma sak för mining så den kan helt klart rekommenderas för det yrket med). Det gatherer gör är att lägga en liten markör på kartan när man plockat/huggit råvaran (även om man inte har nog hög skill för att kunna ta så får man ändå en markör har jag märkt bara man försöker). Det finns även ett program för att göra en backup på den data Gatherer sparar på hemsidan för addon:en.
Hur som hellst, att öka skillen i herbalism går riktigt snabbt, iaf om man lägger ner tid på att ibland springa ut och köra lite samlingsrundor där man mer eller mindre tömmer områden på herbs. Jag hade tex nått 225 i herbalism vid kanske lvl23-24, men då kan jag ibland ta en halvtimme/timme där jag inte har något att göra och leta herbs bara för att sedan sälja potions på AH. Om man däremot bara försöker samla saker medans man är ute och questar så finns det överhängande risk att man kommer stöta på herbs som man har för låg skill för att kunna plocka.
Det finns en liten marknad för att sälja, iaf en del, herbs då vissa används av andra yrken med. Vet att rouges vill ha en del för sina gifter och att det finns några saker som tailors och leatherworkers behöver i vissa kreationer med, dock så är väl den stora inkomstkällan att sälja potions vad jag märkt.

Sedan kan jag tillägga att som ett sekundärt yrke så är fishing väldigt trevligt om man kör på med alchemy/herbalism då det finns en del potions som kräver olika fiskar som ingredienser och dessa säljs för nästan fantasipriser på AH...

Enchanting - av plm
Under den öppna betan valde jag enchanting som första profession vid level 15. Ett stort misstag. Eftersom man får reagents genom att disenchanta saker hade jag aldrig några pengar och den bästa enchantmenten jag kunde göra var +1 strength på bracers. \o/
Efter launch valde jag skinning/leatherworking - vilket var jättemysigt för min rogue. Jag behövde inte lägga ner några pengar på equipment eftersom jag gjorde mina armors själv. Jag sade dock alltid när någon frågade att jag skulle byta till enchanting senare - när jag hade råd. Sagt och gjort, efter level 40 när jag hade min mount och hyfsat mycket pengar övergav jag leatherworking och lärde mig enchanting.

Jag vet inte hur mycket pengar jag investerade i yrket innan jag lärde mig Enchant Weapon - Striking(mer eller mindre den första enchantmenten som går att sälja), men vi pratar många guld. Som rogue kunde jag köra SM solo kring level 44 och varje SM-run gav reagents till en sådan enchantment. Just nu är det demonslaying enchantments som gäller, och de säljer för 6-8g - mer om man säljer till idioter.
Enda molnet på himlen är att med tanke på den stora investeringen i början vet jag inte om jag gått plus ännu, men ge mig några dagar till bara..

Användbarhet? Ja, ni. Vad sägs om +3 till alla stats, +7 stamina eller +4 damage till 1h-vapen?

För att avrunda: enchanting är jättekul om man är beredd att lägga ner tid både på att träna och sälja sina enchantments. Men, det kostar pengar och är ingenting man ska försöka sig på innan man är någorlunda rik. Förslagsvis håller ni er till ett annat yrke fram till level 40+.

Omdöme - 4/5

Enchanting - av prikk
först en liten notis liknande den ovan - +3 intellect till 2-hand är en VENDORFORMULA. inte nog med det. det är en vendorformula, köpt inne i IF. säljs för några silver, farmas av folk - tas 100 metert ill AH och säljs för 2g. vettigt? nope. campa om ni är intresserade.

* Reagent
man får som säkert många vet enchanting-reagent genom att disenchanta - förstöra - items med stats (av vad jag förstår kan man även disenchanta wands, då de är gröna/blåa/epic).
gröna items ger i regel antingen Dust (Strange/Soul/Vision osv osv) eller Essence (Magic/Astral/Mystic/Nether osv osv).
blåa items och över ger stora och små Shards (Glimmering/Glowing/Radiant/Brilliant osv osv)
req. level på items bestämmer vilken dust/essence/shard som den disenchantas till.
blåa items ger _alltid_ shards
gröna items ger ANTINGEN dust eller essence, där essence nästan alltid är sällsyntare än dust. en bra hjälp är att kolla % på www.thottbot.com i förväg.

info till folk som köper enchants: en +5 dmg till 2-hand & en +3 dmg till 1-hand kräver dels en disenchantad (åter igen - förstörd) blå item i lvl typ SM modell svår - plus annan reagent som fås genom 1-3 gröna items. det är därför det är så dyrt.
en +7 dmg till 2-hand & en +4 dmg till 1-hand (starka blåa glows) kräver TVÅ shards - alltså TVÅ disenchantade blåa items + några gröna förstörda. det är därför det är så dyrt.
respektera detta.

* Kostnad
eftersom man (iaf jag) disenchantar det mesta man hittar som det finns en chans att det inte säljer på AH (och även många saker som det finns en chans att det säljer) så är det väldigt kostsamt med enchanting, och jag rekommenderar inte att börja med det förrän kanske lvl30, om inte lvl40 efter mount.
vid lvl40 hade jag skill 150 ungefär, hade dragit några då och då och levlat lite långsamt med det, sen sket jag i det och samlade ihop till mounten och nu är jag fattig och disenchantar allt möjligt igen. (jag är lvl49 och enchanting är på ~260)

* Betyg
det är faktiskt en kul och eftertraktad grej i höga levels, det är värt besväret!
jag kan ge (och har gett mig själv) t ex minor speed enchant... det gör att du springer snabbare än alla andra till fots.
jag kan även ge minor mount speed increase... detta ihop med carrot och mithril spurs (går inte att ha ovanpå minor speed enchant, men det är ju bara att skaffa sig ett par billiga "ridstövlar") ger maximal hastighet med mounten.

* Reagent från andraproff
reagent skaffar jag mestadels numera från questitems, bossdrops som ingen behöver, saker som inte går att sälja - men viktigast: genom tailoring!
har man ett bra andrayrke som tailoring (jag har lvl297 i det atm) så lär man sig efter ett tag vilka tailorings som ger vilka reagent och på så vis kan man relativt lätt fixa sig reagent i just den level man är intresserad av för tillfället!
jag kan inte rekommendera enchanting till nån som inte har ett craftyrke.. kan inte tänka mej att det håller att köpa skit på AH och disenchanta, det blir ju snordyrt i längden. att däremot farma cloth och sy saker att disenchanta - mkt bättre!

Engineering[Gnomish]/Mining - av Goblim
Att hitta råvaror (mineral veins) är oftast lätt, jag använde "find minerals" så såg jag om på kartan om det var någon i närheten. Jag har för det mesta haft den ore jag behöver, dock har jag råkat/varit tvungen att sälja ibland och behövt leta mer för att tillverka saker. Man ökar främst skill i mining för de veins man hackar, och det skedde i samma hastighet som engineeringen ökade. Jag verkade dock öka lite skill lite långsammare än folk med andra professions som t.ex. leatherworking, men det kan ju bero på andra saker också.

Säljbarheten är det som är lite speciellt med engineering. För nästan allt man tillverkar (med några få undantag) kan endast användas av andra engineers. Så det mesta har inte ett speciellt stort säljvärde, då de engineers som kan köpa hellre väntar tills det kan tillverka saker själva. Två undantag jag kan komma på är dock guns och scopes, dessa kan man få en del för i AH. En del saker som t.ex. Salt Shaker går också att sälja, då leatherworkers har användning för dem.

När det gäller användbarheten så är det sådär. De guns jag kunde tillverka var oftast redan umbärliga när jag väl kunde tillverka dem då jag redan hittat bättre. Scopes är också bra (ger + 2-7 i dmg på ett range-vapen).

Annars är det några få användbara saker. Jag valde inriktningen Gnomish engineering (finns Goblin också som inriktar sig mer på bomber som jag förstår det) och där var t.ex. Net-o-matic projector som nätar fienden (eller en själv), rätt användbart om man vill fly. Goblin jumper cables är också bra, funkar som res (men funkar bara ibland). Gnomish skrink/death ray är rätt så bra, gör så att man krymper (minskar attack) eller skadar motståndaren. Bör även nämnas att alla dessa har rätt så lång cooldown på sig och som sagt funkar de bara ibland. Annars är användbarheten överlag bara sådär imo. Det mesta är rent trams egentligen. Man kan t.ex. göra massvis utav olika bomber, men jag stötte aldrig på en enda bomb som var bra och värd priset/råvarorna.

En sak jag även bör nämna är också att mycket av det jag kunde göra med Gnomish engineering var cloth (och någon enstaka leather). Passade alltså inte till min hunter när jag börjat kunna använda mail med andra ord.

Så för att avrunda är väl engineering ganska "rolig" (krympa fienden, mekaniska grejer etc), men jag hade tyckt det var roligare om det var mer användbart istället. Så mitt omdöme blir 3/5.
Hade det till en dwarf hunter upp till skill lvl ~250.

Leatherworking/Skinning - av LockMate
Har aldrig fått för mig att byta eftersom man slipper köpa en massa grejer som plm sa.
Tjäna pengar gör man först efter man har gått över lvl 40, då man kan göra hyffsade grejer.
Jag valde Elemental Leatherworking. Man får 2 recept hos trainern - Helm of Fire och Gauntlets of the Sea. Jag gjorde Helm of Fire och sålde den för 44g eftersom den var knappt bättre än den jag hade och kostade runt 20g att göra.
Fick tag på pattern till Stormshroud Pants. Dessa kostade mig 45g att göra för att jag inte orkade farma 2xEssence of Water 2x Essence or Air.
Sålde de för 96g och gjorde sedan ett par till mig själv

Är nöjd med mitt yrke, men det är svårt att skaffa bra patterns och det finns inga bra för ELW som jag skulle kunna tjäna pengar på eller ha nytta av.

Tailoring - av SeniiL
Jag som priest valde vid låg level. att börja med tailoring, det lät användbart då man kunde göra cloth armour och allt som krävdes var egentligen bara att döda humanoids.

Sedan dess har min nivå i tailoring ökat i takt med min level på min priest så jag ligger alltid i takt med materialet jag hittar och fienderna jag dödar. Jag sammlar på mig en stor bunt tyger, sedan sätter jag mig och craftar allt på en gång, sen ut och fortsätta att sammla på sig en ny bunt.
Och sådär har det väl vart hela tiden och flytit på. Det finns inga direkt bra grejer förens man kommer upp i 250+ i det, där det finns en del bra grejer som man kan använda på level 50-60. Så förvänta er inget "användbart" rustnings mässigt förens vid hög level.

Den absolut bästa delen med tailoring är ju att man kan göra Bags, dessa är otroligt bra att göra åt sig själv vid alla levlar då du kan göra allt större och större bags, funkar även utmärkt att sälja till andra spelare, vilket fungerar som en hyffsad inkomstkälla.

Leatherworking[dragonscale]/Skinning - av mR_4eYe
Är nice om du har tur....
Dom blå sakerna man kan göra vid 285+ är bra väldigt bra, fast tar väldigt lång tid att göra. Varför dom tar sådan tid är för att dragonscales, som krävs för att göra Dragonscale armor, skinnas från Elits och har väldigt låg droprate. Eftersom det tar långtid att döda elits, lång downtime och hög hög deathrate, så krävs det ett party för att få alla scales inom en rimlig tid (och det kan vara svårt att hitta några som vill döda dragonspawns i några timmar om man inte har guild). Black och greendragonscales är dom lättast att få tag på eftersom dom finns i/ i närheten av instances. Dom blå scalsen är svårare att få tag på eftersom dom inte finns i närheten av någon instance.
Sen kan jag tilllägga att det krävs refined deeprock salt för att göra dom blå 285+ sakerna. Varför jag nämner det är för att det är 3 dagars cooldown på att göra refined deeprock salt.

Sen har vi dom olika armorsen:
Blue dragonscale ger mycket intellect, lite spirit och arcane resistance. Finns bara 2 delar Chest och shoulders.
Black dragonscale ger lite stamina, fire resistance och attackpower.
Finns 4 delar chest, shoullders, legs och boots (som är epic men ska vara extremt jobbiga att få tag i)
Red dragonscale ger Fire resistance och lite + i healing,
(chest)
Sen är dom där innan 285
Green dragonscale ger mycket spirit och nature resistance.
(legs och chest)
Worn dragonscale är lite anorlunda eftersom det går att hitta worn dragonscale på alla drakar och att dom 2 saker (chest, gloves) man kan göra med worn inte ger samma sorts stats.

Edit: Nu i 1.31 patchen har blue dragonscale högre droprate och dragonspawns har börjat droppa uncommon items nu (loota 2 16 sloots idag).

Leatherworking[elemental] - av Lie|
Det som behövs för detta är läder och en jäkla massa sammlande av essences senare när du gått över 270 skill typ. Man kan fortfarande göra saker från bara läder om det nu är så till 300 skill.

Använt leatherworking till... uhm... craftat ett 10tal items till en hunter alt. Gjorde saker till folk när man var under level 50... sen tog det slut på det. Inte gjort något mer för det är i princip värdelöst för mig. Kan inte sälja något på AH för allt läder är +spi/int saker och vilken rogue vill ha det när det är 99% rogues om man kollar rogue/druid.

Var kul att köra leatherworking runt level 1-40 kanske men sen tog ju det roliga slut :/

Övrigt: Det finns en epic pattern vad jag vet om. Beräknad tid för att sammla in råvaror från det utan att köpa något skulle jag säga... MINST 2 veckor. Visst kanske man kan sälja den cloaken för 600g eller så sen men känns inte värt.
Hört att tribal stuff säljer ganska bra. Kanske kan jag få elemental saker med fire resist sålt när rogues ska leecha i molten core men före det så är det ju bara döden. Säljer allt mitt skin jag får nu till andra crafters.

Slutsats: Elemental leatherworking är döden. Gillar du att grinda elementals tills ögonen blöder kan det nog vara värt men tror ingen gillar det. Hade jag valt yrke nu hade jag tagit engineering.

Skinning - av Istari
Om jag ska vara ärlig tog jag skinning för att jag tänkte att man kunde tjäna pengar på det. Tyckte tyvärr inte att man kunde få ut några större pengar på AH av leather så det slutade med att jag gav bort det mesta till leahterworkers i guilden. Att man kunde fixa sin egen rugged leather för Runecloth Bags var ju en stor fördel. Bytte ganska nyligen bort till förmån för mining.

Det är svårt att välja en profession vid sidan av tailoring. Många tar enchanting men än så länge känner jag inte till någon anledning att ha flera enchanters i guilden. Kan ha fel dock, vet inte hur det är med t ex enchanted leather. Har den en cooldown finns det ju en anledning.

Tailoring - Istari
Råvaror fås främst via cloth genom att döda mobs. Det är en fördel att försöka ligga i takt med tailoring med sin level, eftersom det är jobbigt och tråkigt att farma cloths från en lägre tier. Till vissa saker (skor och några bags) behövs även leather.

Bags går normalt att sälja. När jag först kunde göra Runecloth Bags gick dem för 5g styck på AH, men jag anar att priset är lägre nu. Det finns några utmärkande items som är bra vid vissa levlar som går att sälja (Robes of Arcana, Enchanter's Cowl och Green Silken Shoulders bl a). Vill man dock massproducera för försäljning är det bags som gäller.

Användbarheten är det väl sådär med. Bags behöver ju ALLA som sagt. Innan skill 250 så finns det egentligen ingen anledning att ha tailoring själv (Robe of Power är inte värd det). Vid 250 kan man göra Mooncloths, vilka man kommer vilja samla på sig en hög av. Vissa Moonclothkläder är bättre än de set man börjar farma efter när man först nått lvl 60. Saken med Mooncloth är att de har en cooldown på 4 dagar att göra, och ett typiskt plagg kräver 4 eller 5 st cloths. Att få tag i Mooncloth av andra tailors är nästan hopplöst, men kommer kanske bli bättre senare när folk inte behöver dem längre.

Sen om man ser framåt i tiden och drömmer bort sig lite, så finns det ännu en anledning att ta tailoring: Robe of the Archmage.

Tailoring - tillägg av prikk
det har redan skrivits ganska bra om tailoring men jag vill gärna säga något viktigt om det..
runecloth bag - detta är en VENDORPATTERN (limited supply) från winterspring, vem som helst kan springa dit (men det blir klurigt om du iaf inte är 45+) och köpa det från qia i staden Everlong, Winterspring.
[ http://www.thottbot.com/index.cgi?i=13777 ]
mooncloth robe - detta är OCKSÅ en VENDORPATTERN (limited supply) från instansen dire maul. självklart kan ju inte vem som helst springa dit, men det är viktigt att veta detta.
[ http://www.thottbot.com/index.cgi?i=35638 ]
varför säger jag detta? jo.. för att tomtar säljer båda dessa pattern för upp till 10-20x sitt vendorpris på AH, och folk köper skiten i god tro om att det är ett rare droppattern. stöd inte asen, leta upp vendorn, campa (qia), och köp själva..

Tack till plm för sammanställningen!

Tillägg till alchemy - Rincewind
För att göra saker med Alchemy krävs 2 saker:
1. Ingrediencer i form av fiskar, blommor etc.
2. Olika "glasflaskor" som heter Vials i spelet. Man kan skapa saker närsomhelst vart som helst.
3. Enda undantaget är Flask-recept som måste göras i alchemylabbet i Scholomance.

Philosopher´s stone + arcanite transmute receptet säljs av Alchemy supplier i Gadj. Efter 270 i alchemy så finns det inte längre några nya recept att köpa från trainers. Man får lita sig på dops eller AH.

Det är inte alla Transmutes som har samma cooldown:
Iron -> Gold 24h
Mithril -> Truesilver 24h
Thorium + Arcance crystal -> Arcanite bar 48h

Det finns ett par recept som behövs av andra spelar till quests:(dessa kommer jag ihåg just nu på rak arm)
Strong Troll´s Blood Potion
Frost Oil
Lesser Stoneshield Potion

Receptet till Frost oil säljs av en Goblin i Aletrac Mountains, vid bortre muren i Ruins of Aletrac.

Diverse olika Essence of [] transmutes recept säljs av bl.a. Argent Dawn.

Blacksmithing:
Jag har bara 255 för tillfället, men har förhoppningsvis god koll ändå =).

Det som krävs för att göra saker med blacksmithing:
1. Ingredienser som, ore, gems, cloth, leather etc.
2. Blacksmith hammer, köps av vendor.
3. Anvil
4. Undantaget är t.ex. Stenar som man kan göra närsomhelst.

Blacksmithing är nog det yrke som kräver mest ingrediencer för att kunna skapa saker för användning och att advancera på. Det är krävande och sakerna man kan göra är väldigt warrior-orienterade. Nackdelen är oftast att om man spelar i vanlig takt och lvlar upp blacksmithing på vägen så är allt man kan göra/använda i stort sett värdelöst jämfört med vad man kan hitta mycket enklare. Vid lvl 35(tror jag) och minst 200 i bs kan man börja göra ett par pre-quest för att sedan kunna välja armorsmith eller weaponsmith(Axe, sword, mace-smith).

När man börjar närma sig 270-300 så börjar det gå segt, iaf enligt vad dem flesta säger. Det är här man även kan börja göra saker med Dark Iron Ore. Det som skiljer detta mot "vanliga" ores är att det krävs 8st ores för att göra 1 Bar. Detta sker med mining. Och enda stället man kan göra detta är vid forget i Blackrock Depth.

För att sedan kunna få recept och kunna göra +fire resist armor(DI-armor) så behöver man uppnå olika satus hos Thorium Brotherhood. Detta görs med repetetiva quest och insamlade material.

Något som är väldigt positivt med Blacksmithing är att det kräver saker från andra yrken i mycket större utstärckning än t.ex. Alchemy.

Blacksmiths kan även göra saker som andra yrken kräver, t.ex. Rods för Enchanters eller items för Engineers. Man kan även göra Mithril Spurs som man sätter på någons skor för att de ska rida lite snabbare.

Ett krav med blacksmithing är istort sett man har mining. Annars måste man köpa i stort set allt från AH eller via Guilden.

När man väl står inför valet av armor eller weapon-smith bör man tänka till en extra gång. För, har man väl valt t.ex. Armorsmith kan man aldrig någonsin på den karaktären välja weaponsmith, oavsett om man lär om sig yrket eller inte.

(Som notis kan jag nämna att för Armorsmith-questet krävs:
Ca 250 Iron bars, 200 Coal, 500 Mithril bars, thick leather, elemental fire, magewave cloth osv..)

Mining:
Det som krävs för mining:
1. Mining pick för att kunna mina olika ore
2. Forge för att smälta samma ore till bars.

Det går 10 ore / stack. Det går 20 bars / stack.
Vissa bars, t.ex. Bronze och Steel är inga material som går att minea.
Bronze görs av 1 Tin bar och 1 Copper bar och ger 2 Bronze Bars.
Steel görs av 1 Iron bar och 1 Coal(vendor) och ger 1 Steel bar.

Dark Iron Ore skiljer sig mot vanliga ores på det sättet att man behöver 8st ore för att göra 1 bar. Och detta kan endast göras vid Forget nere i Blackrock Depth.

Mining är låångt ifrån lika lätt som t.ex. skinning, herbalism etc. Det tar längre tid att nå samma mängder med ore. Vad som är positivt är att man kan få gems och man får en hel del stenar att använda till blacksmithing och engineering. Det som även skiljer det rent tekniskt mot t.ex. alchemy är att med alchemy så "öppnar" man blomman 1 gång och kan få 1-4 herbs. Med mining får man 1 ore för varje gång man "öppnar" en vein. Man kan få 1-4 ore. Samtidigt kan man få 1-4 stenar och 1-4 gems(oftast bara 1). Dvs för att få 4st ore från en vein måste man hacka 4 gånger.

När man kommit till Thorium, finns de i 2 varianter, Small Throium Vein och Rich Thoirum Vein. De små innehåller ofast bara 1-2 Thorium ore och ev 1-2 stenar. Rich innehåller 1-4 thorium och stenar. Rich Thorium Veins har även en liten chans att ge Arcane Crystals som använs tillsammans med Thorium Bar för att göra Arcanite Bar. Detta kan bara Alchemister göra.

Hoppas den är "någorlunda täckande" och inte innehåller allt för mycket fel. De med mer koll kan ju kanske bidra med ändringar eller ta bort det som är helt galet.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Jag skulle vilja editera nj^'s beskrivning av Alchemy lite.

Nu vet jag ju inte när det där är skrivet eftersom tråden är borta sedan layout-switchen men den känns rätt så utdaterad.

Healing/Mana pots kunde man dra in en liten inkomst på när WoW fortfarande var ungt. Men nu är det såhär att generelt sett över alla servrar så går det inte att käna pengar på det längre. Man går +/- 0 GP, om man har lite flyt, däremot håller jag med om att det alltid är välkommet inom fasta grupper och inom sitt gille. Detta beror just på att man helt enkelt får tag på healing/mana pots från sitt gille eller fasta grupp gratis.

Det som gör att Alchemy fortfarande är lönsamt rent ekonomiskt är lite mer ovanliga, nischade potsen som Elixir of the Mongoose och Greater Fire Protection Potion. Pots som har ett mer specifikt syfte.

Sen att påstå att det går fort att levla upp Alchemy är bara fel, allt beror ju på tillgång och efterfrågan. Vill många i gillet ha pots och erbjuder sig att fixa herbsen till det så är det klart det går fort.

När man tar 300 i Alchemy kan man även skaffa recept för Flasks som är, um, überpotions. Materialen till dessa Flasks är oftast så pass jobbiga att få tag i alternativt dyra att köpa att det inte kommer löna sig att göra dem för att sälja utan de görs oftast på beställning av sitt gille för ett specifikt encounter till exempel.

Over and out, Mellan


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Jag har inget att lägga till, men jag vill anmärka lite på Iskaris Skinning-erfarenheter.

Jag tror att du har försökt sälja det du har skinnat för oerhört höga priser. Kolla AH först, sätt ett pris som är lägre/i samma nivå som de andra objekten. Det gör jag (300 skinning) och jag får alltid sålt det jag sätter upp på AH, har tjänat mycket guld på det.

Medlem

Jag gjorde en låååång post angående Blacksmithing om jag minns rätt i gamla forumet som aldrig kom med i stickyn...


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Jag har inget att lägga till, men jag vill anmärka lite på Iskaris Skinning-erfarenheter.

Jag tror att du har försökt sälja det du har skinnat för oerhört höga priser. Kolla AH först, sätt ett pris som är lägre/i samma nivå som de andra objekten. Det gör jag (300 skinning) och jag får alltid sålt det jag sätter upp på AH, har tjänat mycket guld på det.

Jag har samma erfarenheter som the wookiee, jag tjänar grova pengar på skinning efter jag säljer allt jag skinnar Detta i kombination med mining gör att man blir ekonomisk oberoende genom hela spelet...


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Inaktiv

Mest tjänar man ju på enchanting och tailoring om jag får säga det själv. Plus att man tjänar kosing på att sälja bags på AH eller andra spelare som the_maxx säger. Ibland kan man ta hutlösa priser.
Inte för att skinning och leatherworking är dåligt men de kommer ju helt klart på andra plats, enligt mig.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

m1
Medlem

Kan lägga till lite om Tribal Leatherworking, såg att ingen har skrivit nåt om den inriktningen.
Varje LW-inriktning kan göra ett epic item (en varsin cloak), Tribal kan göra Hide of the Wild. Eftersom varenda healer i spelet förr eller senare skaffar sig en HotW så går det självklart att tjäna pengar på
Andra exempel på patterns är Ironfeather Breastplate & Shoulders vilka också är bra att använda själv när man når 60 om man råkar vara druid. Devilsaur Leggings & Gauntlets är även bra för rogues eller feral druider.
Det bästa med Tribal är nog att det inte är några speciella ingredienser. Dragonscale har ju sina dragonscales (duh..) och elemental har sina elementalgrejer, men Tribal använder mest leather från olika mobs, så skinning är verkligen att rekommendera.
Hur som helst kan jag rekommendera detta om man är rogue/druid och vill göra items till sig själv innan man skaffar sig utrustning från de senare instanserna.. Visst kan man tjäna lite guld på det också men om det bara är det man är ute efter så är det nog mer lyckat att välja mining eller nåt

Medlem
Skrivet av Randa:

Mest tjänar man ju på enchanting och tailoring om jag får säga det själv. Plus att man tjänar kosing på att sälja bags på AH eller andra spelare som the_maxx säger. Ibland kan man ta hutlösa priser.
Inte för att skinning och leatherworking är dåligt men de kommer ju helt klart på andra plats, enligt mig.

Samma med mig, tjänade enorma summor under war efforten. Skinning och mining är lugnt de 2 mest pengaingivande proffesions man kan ha. Man tjänar stora summor pengar som man kan köpa saker för istället för att slösa pengar på att göra dem själv. Dock finns det ju fina saker man kan göra med iaf tailoring som är BOP, så lite minus finns de iaf:)


signatur

Videomupp

Inaktiv

Jag har pysslat med mining och skinning. Finner ändå att jag tjänar mest på tailoring. Men det kanske är någon finess bakom det hela som jag inte har. Kanske kan bero på att jag är tjej och gillar att sy? Eh.. eller något...
Jo men visst finns det minus, men det finns det ju med allt. Speciellt mining om jag får säga det själv. Det är grymt tidskrävande och jobbigt. So in the end så är tailoring ett slacker sätt att få pengar om man kombinerar det med enchanting. Då kan man göra grejer själv som man disenchatar.
Skinning å andra sidan är iofs en ganska mycket glidar proffesion det med. Man tjänar inga dåliga pengar på det heller.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Vila i frid
Skrivet av Rincewind:

Jag gjorde en låååång post angående Blacksmithing om jag minns rätt i gamla forumet som aldrig kom med i stickyn...

Fixat.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem
Skrivet av Randa:

Jag har pysslat med mining och skinning. Finner ändå att jag tjänar mest på tailoring. Men det kanske är någon finess bakom det hela som jag inte har. Kanske kan bero på att jag är tjej och gillar att sy? Eh.. eller något...
Jo men visst finns det minus, men det finns det ju med allt. Speciellt mining om jag får säga det själv. Det är grymt tidskrävande och jobbigt. So in the end så är tailoring ett slacker sätt att få pengar om man kombinerar det med enchanting. Då kan man göra grejer själv som man disenchatar.
Skinning å andra sidan är iofs en ganska mycket glidar proffesion det med. Man tjänar inga dåliga pengar på det heller.

Enligt mig så är tailoring och ench de mest pengakrävande proffs man kan ha. Visst de e sant som du säger, man gör saker som man disench. Men de saker man dish kan man alltid sälja på ah för mer pengar än vad enchanten i sig bringar in. Dock kanske ja ska tillägga att jag inte kommit högre än ungefär 250 i tailoring, så de kanske blir bättre mot slutet. Sen så ska vi inte glömma att clothet kan alltid säljas istället för att använda de i tailoring, detta "förlorar" man vinst på också.

*edit* stavfel


signatur

Videomupp

Inaktiv

Det är väl en smaksak helt enkelt. Man kan ju vara bättre på att sälja vissa saker än andra.
Jag har iaf provat:

tailoring - enchanting
skinning - leatherworking
mining - blacksmithing

^I den ordningen tycker jag ifall man ska tjäna pengar och enbart är ute efter det.

Alla har sin charm. Något jag inte kan rekomendera är hearbalism iaf. För det är ju totalt lönlöst.

tack för mig.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Medlem
Skrivet av Randa:

Det är väl en smaksak helt enkelt. Man kan ju vara bättre på att sälja vissa saker än andra.
Jag har iaf provat:

tailoring - enchanting
skinning - leatherworking
mining - blacksmithing

^I den ordningen tycker jag ifall man ska tjäna pengar och enbart är ute efter det.

Alla har sin charm. Något jag inte kan rekomendera är hearbalism iaf. För det är ju totalt lönlöst.

tack för mig.

Där håller ja med dig totalt Herbalism är svårt att göra om man inte har alchemy. Själv så använder jag aldrig potions och lets face it, vem vill använda ingredienser för att göra en potion som gör att man simmar snabbare? Fast om man kan det ärdet säkert bra att ha.


signatur

Videomupp

Medlem

Dissa inte hearbalism och alchemy, finns så sjukt mycket vettiga saker man kan göra. Dessutom kan man göra _grova_ pengar på det. Major Hp / Mana pots säljer man enkelt.

Herbalism + skinning är nog den yrkeskombo som ger mest pengar från 1-60+ för minst insats. Herbalism är sjukt enkelt å lvla jämfört mot de andra, speciellt om man har epic mount

Btw, har kommit upp till 285 i Blacksmithing nu på min alt å det är fan pest å pina att lvla 1 enda skill. Krävs väl typ 300+ thorium för å komma till 300 typ...

Lvlade Tailoring 1-300 på ett par timmar, å det är inte ens i närheten av pengarna/tid som krävs för å lvla blacksmithing...

Något som också ger grova pengar är disenchanting, speciellt efter typ 50 när man börjar nöta instanser som ger sköna bop-drops. Large Brilliant Shards ger nästan alltid 5-10g / styck.
Men även dream dust, och essences ger sköna pengar. Har enchanting på en alt där jag dumpar allt värdelöst boe-drops som man får. Ger bra mycket mer pengar än att försöka sälja det gröna itemet på ah


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Inaktiv

Tailoring 300. Jag älskar det. har gjort Rotv.. Massa andra saker. Sen är det lätt att farma tailoring regents.

Medlem

Herbalism? 10-15g för en stack blommor någon? Säljer oftast de bättre herbsen för ovanstånede summor (ibland mer, ibland mindre ) Smidigare o samla än mining också. Får man inte sina herbs sålda får man hoppas att man känner en alchemist om man nu inte e de själv så får man gratis pots och eventuellt några över att sälja dyrt.
Standard efter en kass raid med många wipes är att ta en timme eller två i Azhara/Felwood så har man samlat ihop både de pots man slösat och tjänat igen reparationskostnader.

Medlem

bara föratt poängtera
KOLLA ALTID PRISER PÅ AH INNAN NI SÄLJER NÅGOT!

mina erfarenheter av proffs;
Har haft 300/dragon lw /300skin /300alch /300 herb
Dragon LW/Skinning

kan ge en fin xtraslant på lowlvl, om an AH:ar allt grönt man gör medans man skillar

På höglvl är det väl mäst semi-rare recipe saker man tjänar en slant på
- blackdragonscale
- epic back craft (jag brukade få runt 20g /craft för chromatic )

Krävs ju dock att man har tur /farmar recepten/köper för dem på ah för en dyr slant

Att skinna Black Dragonscales i UBRS är ett säkert kort, beroende på server går dom väl på 1-2g styck.. Gäller att man är snabb på att "ninjaskinna" då man sällan är ensam att vilja ha dem dock

Har inte lagt ner allt för mycket tid på att försöka bli rik på skin/lw men skulle tro att det är lättare att tjäna pengar på Skinning(black-red dragonscales/rugged) än LW då man inte lägga ner en massa tid på att skaffa recept

Alch/Herb

Alc/herb kan man tjäna en rejäl slant på, speciellt på söndagar då de flesta har långa raider.. Främst firepot / naturepot / mongoose / dreamfoil

Enligt min erfarenhet säljer dreamfoil dyrare i "lösvikt" än om man gör manapots av dem, kan väl skifta på olika servrar antar jag

Är du Alch bör du skaffa 1xHeart of fire->3xElemental fire receptet hos Thorium Brotherhood, ( så fixar man rep ) samt Firepot receptet i brd ( går att sola som rogue, men lämpligast är väl att gå in som grupp och rensa alla firespell casters, finns chans på Robe of archmage recept ) eftersom firepots alltid säljer som smör(på min serv iaf )

Samtidigt är det ovärt att slösa sin "transmute" cooldown på något annat än Arcanite bar(48h) (sälj transmute för 5g om du inte har mining) eller HoF-Elemental(10min) transmuten
Dom delar cooldown

Hade aldrig naturepot receptet men antar att det är bra efterfråga på sånna pots dem iochmed AQ
Elemental earth är skitenkelt att farma på sten elementarer i badlands så det går nog att tjäna pengar på dem med


signatur

shortbow.gif

Medlem

Jag är ute efter lite mer tankar om Engineering.. Någon som kan bistå?

Medlem

har aldrig haft på höglvl, tror inte det är ett moneymaker proffesion då de flesta saker man gör kräver engineering för att användas
men man får ju tusentals små roliga leksaker o andra sidan ;>


signatur

shortbow.gif

Medlem

Aldrig haft engineering själv, men en kompis säger att det är i princip det dyraste man kan ha. Man kan oftast inte sälja sakerna på ah, vilket gör att man inte tjänar några pengar.


signatur

Videomupp

Medlem

Den ger inga pengar men ett otroligt övertag i PvP oftast. Alla prylar man gör kan iprincip användas mot spelare.


signatur
Inaktiv

Jag tyckte jag tjänade okej på engineering. Det jobbiga var att mina som en toka för att få saker så jag kunde tillverka föremål dock.
Det är energi krävande och man får en del restprodukter som man inte kan sälja på AH osv. Om man inte har mining så kostar det ganska mycket pengar att köpa det man behöver på AH. Det är inget profession jag kommer välja igen iaf.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Inaktiv

Det roligaste var den lilla ekorren man kunde tillverka. Men den var ju inte direkt till någon hjälp. Men ändå gillar man ekorrar är det en profession att prova!


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Medlem
Skrivet av TixFrix:

Den ger inga pengar men ett otroligt övertag i PvP oftast. Alla prylar man gör kan iprincip användas mot spelare.

har en polare som tillverkade ett gäng Arcane bombs, han och ett par till rogues ur hans guild gick slängde den på nån allianceguilds healingrupp när dom höll på med nån outdoor encounter(minns inte vilken)

lite småelakt och "dyrt" men fruktansvärt roligt :evil:


signatur

shortbow.gif

Medlem

Har själv enchating/tailoring skill 300.

Enchanting kostar massor att levla upp, svårt att sälja och du behöver ofta dyra recepts för att kunna käna bra på det.
Dock finns det några saker du kan käna ganska hyvsat på om du har enchanting. Enchanted thorium och leather kostar något guld mindre att göra än vad du kan sälja det för.
Low-level Wands säljer ganska bra på AH.
Olika oils, mest mana oil säljer ganska dåligt men du känar bra på dem.
Att enchanta folk för pengar tycker jag är mest extra om du inte ger fullt ut på enchanting. Crusaider lär dock vara lätt att sälja och ge grova pengar om man väl har det.

Tailoring är bra att ha samtidigt som du levlar upp som cloth class eftersom att du är i stort sätt garanterad att altid ha hyvsad gear. Bags säljs också bra på AH. Soulbags är ganska ouptäckt vilket gör att du kan ta mycket höga priser för dessa bags. Vid skill 300 kan du göra en Mooncloth bag helt själv var 4_e dag och då blir det runt 10g vinst. Fördelen med tailoring är att det kostar lite, är lätt att levla upp och ger ganska bra saker ända tills du har skaffat BoP epic roben. Sen kommer du mer eller mindre inte längre. En nackdel är att du inte kan farma med din proffesion som miner/herb/LW kan.
Funderar på att byta bort tailoring nu när jag har den där roben.

Engineering är ett givet val om du vill lägga fullt ut på PvP. Granater vänder de flesta strider.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Jag har herb/alchemy men min alchemy går upp i ett max av 150 , men jag kan inte träna så att jag kan fortsätta stiga i alchemy.. vad är felet?


signatur

Athlon 64 3500+,X1800GTO (580/550),1024 ram,250gig

nj
Medlem
Skrivet av wigge:

Jag har herb/alchemy men min alchemy går upp i ett max av 150 , men jag kan inte träna så att jag kan fortsätta stiga i alchemy.. vad är felet?

Antagligen så behöver du uppsöka en trainer av högre grad än du besöker nu, 150->225 kräver en expert trainer och dessa finns i Darnassus eller Undercity beroende på faktion du spelar.

Gen
Medlem
Medlem

Enginnering, Ingen bra moneymaker direkt men den är billig att träna upp, mycket mycket mycket billigare än blacksmithing tex. Tjänar ganska bra bara på att göra sniper scopes just nu. Läggar jag upp 5st för 8G BO/st så säljer de på 24H.

Inaktiv
12
Skriv svar