Se Reformat the Planet

Robot
Se Reformat the Planet

En serie i sju delar om chiptune-musik. Du lär aldrig titta på en Gameboy på samma sätt igen.


Medlem
Se Reformat the Planet

Oh noes!

Douchebag hipsters are defiling the chiptune genre!

Skägg.
10 Chambers

På vilket sätt var det dåligt? Tyckte många var smått fantastiska.


signatur
Medlem

Oj, vilka dåliga chipmusik-artister dom har hittat till den här dokumentären...

Vi har flera grymma chiptune musiker från sverige, t.ex dubmood, zabutom, nitro2k01

Med tanke på hur lite snubben verkar fippla med sitt gameboy betvivlar jag på att han kör lsdj i live läget, dvs han kör playback...

Musikprogrammet som alla använder är skrivet av en svensk, Johan Kotlinski.

Förut fanns en klubb i Stockholm med namnet Microdisko, där det spelades chipmusik.
Tyvärr svalnade intresset av.

Medlem

Gameboy är inte Chiptunes IMO (även om det rent tekniskt sett är det)

Nää Chiptunes ska vara gjorda med ett MOS Technology 6581/8580 SID (Commodore 64 /128).


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Begreppet "chiptune" i sin moderna mening är en efterhandskonstruktion.

En chiptune var egentligen en trackermodul på Amiga som använde sig av extremt små samplingar, dels av anledningen att man skulle få tillräcklig små filstorlekar för att baka in i t.ex. ett cracktro, dels för att man med de enkla vågformerna kunde efterlikna syntesen i tidigare ljudchip som C64:ans SID.

Riktig SID-musik däremot var aldrig "chiptunes" utan kallades helt enkelt C64-musik eller siddar.
Jag tycker det är synd att begreppet blivit urvattnat och att en generation som inte varit med då det begav sig och som knappt kan skilja på samplebaserad trackermusik och subtraktiv syntes vill baka ihop alltihop som låter som "gamla tevespel" under ett begrepp som de inte varit med att mynta.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Forcie:

Begreppet "chiptune" i sin moderna mening är en efterhandskonstruktion.

En chiptune var egentligen en trackermodul på Amiga som använde sig av extremt små samplingar, dels av anledningen att man skulle få tillräcklig små filstorlekar för att baka in i t.ex. ett cracktro, dels för att man med de enkla vågformerna kunde efterlikna syntesen i tidigare ljudchip som C64:ans SID.

Riktig SID-musik däremot var aldrig "chiptunes" utan kallades helt enkelt C64-musik eller siddar.
Jag tycker det är synd att begreppet blivit urvattnat och att en generation som inte varit med då det begav sig och som knappt kan skilja på samplebaserad trackermusik och subtraktiv syntes vill baka ihop alltihop som låter som "gamla tevespel" under ett begrepp som de inte varit med att mynta.

Jag såg samma saker sägas om rejvscenen en gång i tiden, bara för att man inte var med från början var man aldrig riktigt välkommen in. De som ändå är kvar och börjar lära sig mer om genren kommer till slut att använda "rätt begrepp". Istället för att klanka ner på ordval bör man som gammal i gemet hjälpa nykomlingarna till rätta.


signatur
Medlem

Förstår inte gnället på chipartisterna, Bit shifter har jag alltid tyckt är lika bra som zabutom, dubmood, random, sabrepulse och allt annat najs.

Medlem

Förstår inte gnället på chipartisterna, Bit shifter har jag alltid tyckt är lika bra som zabutom, dubmood, random, sabrepulse och allt annat najs.

Medlem

Lite offtopic kanske men har gamescom en paus idag eller va är det frågan om? Kommer ju inge mer news

Skägg.
10 Chambers

De flesta nyheter släpptes i veckodagarna när businesscentret häll öppet och presskonferenserna pågick. Tempot på helgen är också alltid lugnare.


signatur
1
Skriv svar