Verkar ju inte helt dåligt, eller?

Verkar ju inte helt dåligt, eller?

1: Antec SONATA II Piano Black SmartPower 2.0 450W
2: Asus A8N-E nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX
3: AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939
4: A-DATA "Performance" 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL3
5: Samsung SP2504C 250Gb 7200rpm 8Mb SATA2
6: NEC ND-3550 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE
7: Point of View GeForce 7900GT 450MHz GPU 256Mb DDR3 TV-out DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
8: Kablage för montering ingår/All necessary cables included.
9: ESD-armband, engångs för användning vid egen montering/ESD-bracelet for own assembly

för 10 609:- utan frakt ifrån www.datorbutiken.se
OBS:man får plocka ihop själv. Och så, är 3800 x2 bra? eller är 4200 x2 mycket bättre? vill kunna spela de flästa nya spelen med rätt bra upplösning.:)


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

för det första ska du inte ens tänka på datorbutiken och för det andra sänks processorpriserna med mer än 50% om några veckor i samband med core 2 duo-releasen

Medlem
Skrivet av Jinx:

för det första ska du inte ens tänka på datorbutiken och för det andra sänks processorpriserna med mer än 50% om några veckor i samband med core 2 duo-releasen

Prissänkningen har redan skett med AMD om jag inte stirrat mig helt blind. För övrigt så är Jinx rekommendation med största sannolikhet en personlig reflektion, har själv inte upplevt några problem med datorbutiken. Har dock inte haft några returer att bråka om.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

har handlat från datorbutiken flera gånger, alltid problemfritt, har dock inte bråkat med returer osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av [Molotov:

"]har handlat från datorbutiken flera gånger, alltid problemfritt, har dock inte bråkat med returer osv.

Jupp samma här har köpt 2 datorer i delar därifrån... + att jag har köpt lite småprylar där ibland.
har inte haft några problem heller har iofs inte behövt skicka tillbaka något.

Men har ju varit i kontakt med suport och sådannt ett par gånger och då var dom hjälpsamma.
Dom varna mig till och med för att köpa dom minnena jag beställde till min dator just för att det kunde krångla med den konfigurationen. Dvs moderkort och minne var inte helt kompatibla.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Vadå, sänks alla typ AMD x2 processorer från typ 4000 till 2000 överallt?
Klart man väntar isf, vart kan man få reda på med exakt datum osv? och en sak till, är 3800+ x2 (2.0GHz) mycket sämre än 4200+ x2 (2.2 GHz) ?


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

skillnaden är ung så stor som nummerbeteckningen anger. om du sedan tycker det är mycket eller inte är ju en annan fråga.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

jag menar, märks det mycket i spel av den skillnaden på 400 någonting?


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

det frågan är lite för vid för att kunna svaras enkelt på, men det behövs inget annat svar än att skillnaden är så stor (i processorkraft) som pr-ratingen antyder - dvs ca 10%.

mao kan man konstatera att det är ett dåligt köp, om priset är mer än 10% högre.

de flesta spel idag (och sedan ett ganska bra tag tillbaka) belastar i första hand grafikkortet. en mellanklassprocessor är modellen imo.
i dagsläget ser jag heller ingen riktig idé med dualcoreprocessorer...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Du kan ju se datorn i övrigt, i det första inlägget i tråden. Grafikkortet verkar ju inte helt dåligt, och minne borde väll räcka också? men när kommer man att få hjälp av x2 ? eftersom du sa att du inte tyckde det var nödvändigt just nu.:|


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

vad jag menade med att grafikkortet är det som belastas hårdast är att en snabb processor är att betala för en massa processorkraft som man aldrig kommer få se någon nytta av, så länge man spelar.

imo är hela idén med dualprocessorer bakvänd. kraftigt threadade applikationer klarar av att skala rimligt bra för att utnyttja den extra processorkraften, men inte hundraprocentigt.

det enda man eventuellt skulle vinna - vad jag kan se - är att man slipper taskswitching när samma kärna ska jonglera flera processer samtidigt.

i de fallen vore det mer logiskt att ha en mindre kärna, kanske klockad runt två-, kanske trehundra mhz, som fick sköta allt annat än huvudapplikationen, för att sedan ha en dundersnabb kärna som arbetar med det _användaren_ vill arbeta med.

det är ganska sällan folk tex får för sig att zippa upp ett par gb data, samtidigt som de kompilerar senaste os-kerneln, samtidigt som de renderar någon enorm scen i lightwave, samtidigt som de...
ja, du fattar; oftast håller man sig till en processorintensiv sak åt gången.

undantaget är förståss maskiner som ska serva flera användare, men då har vi lämnat persondatorerna sedan ett par vägskäl tillbaka.

problemet är förståss att det är mycket enklare att slänga in två av det snabbaste man kan bygga just nu, än att bygga det som man inte kommer kunna bygga förän om 18mån...

är man spekulant på dualcore tycker jag man ska ta sig en _ordentlig_ funderare på om de applikationer man tänker köra, och det sätt man kör dem på, verkligen kommer kunna tillvarata den extra processorn på ett rimligt bra sätt.
ingen köpte slentrianmässigt dualplattformar för några år sedan, men så fort de två processorerna hamnade på samma plast-/keramikbricka verkar det som om alla fick helt motsatt resultat av samma analys, som de gjorde bara ett par år tidigare.

skumt, imo...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Tror du jag ar proffs eller jag förstår inte riktigt vad du vil komma fram till, är inte så hävert på allt riktigt.:P


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Inaktiv

ok, vi gör så här då:

Skrivet av nolimitsoya.:

vad jag menade med att grafikkortet är det som belastas hårdast är att en snabb processor är att betala för en massa processorkraft som man aldrig kommer få se någon nytta av, så länge man spelar. *snip*

köp den modell utan x2 i namnet som ger dig högst xxxx+-siffror per investerad krona.

gärna på s-am2 istället för 939, så du kan byta upp dig till en dualcore senare, om du skulle vilja.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Okej, men nu har datorbutiken helt plötsligt tagit bort den datorn för 10 000 typ :S men kan någon av er ge mig en länk eller säga någon sida där jag kan få en bra speldator för högst 12 000? gärna mindre, den ska klara nya spel med rätt bra upplösning, tack.

Jag kommer antagligen att komma på någon annan bra dator under tiden men det vore bra om ni kom med förslag.


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Medlem

signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Ahh, nu finns den där datorn för runt 10 000 igen


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

1
Skriv svar